Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Apropå NTC-motstånd....
InläggPostat: ons 08-08-20 21:00 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Jag sitter och mäter på givaren till min ugnstermometer och inser att den är på 10 kOhm vid ca 22 grader och att den går upp till 15 kOhm vid 8 grader och ner till 1.1 kOhm vid 85 grader.

Billig grunka från Clas Olson, liten vit plastmanick, men givaren är ju gjord för att klara 300 grader och den stålspunna lednngen är gjord för att klämmas i en ugnslucka.

Slår på Clas Olson. Ser att en separat 300 graders givare kostar 48 spänn. Betydligt mindre än en NTC-givare från Elfa om man räknar in frakten, och paketerad och klar för användning i en tuff miljö :-) En bra bit sladd också så att man kan labba och ha den på litet olika ställen i motorrummet. :-)

Ska ta med mej mätaren till Clas Olson i morgon och kolla motståndet i den som finns i butiken :-)

Edit: Länken: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=40443491


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Aha, intressant!

Annars brukar elektroniska stektermometrar och liknande ofta ha en kiseldiod som givare, man utnyttjar att framspänningsfallet minskar med ökande temperatur. Det brukar vara svårt att få NTC-motstånd att hålla för högre temperaturer än sådär 130 °C , som ju stektermometergivaren kan utsättas för om den råkar ligga lös i ugnen.
En annan möjlighet vore förstås en PTC-givare (platina- eller nickelmotstånd), men då blir det nog för besvärligt och dyrt med mätförstärkare, kontaktdon med låg övergångsresistans osv för en billig stektermometer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 21:58 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Ja, om det nu är en sån de har i butiken får jag köpa en sån åt sambon och slakta min nuvarande istället. 129 spänn kan jag leva med.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 22:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Jag tror inte att det fungerar så bra med en sådan givare.

Ett NTC-motstånd är mer logaritmisk/exponentiell i karaktäristiken.
Det är därför ett externt NTC i serie med ordinarie temp-givare "alltid" ger ungefär samma temperatur-offset oavsett temperatur. Det kommer du inte att få med ugnstermometerproben. Det kanske stämmer vid 10°C att den lurar motorn att tro att det är -10°C men vid -10°C kommer motorn att tro det är -15° och inte -30°. Då får du likväl startproblem när det blir kallare.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-20 23:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Är det nån som har koll på ungefär vad den givare som sitter i toppen på en vitsexa ger för värden? Jag har för mej att jag läste någonstans 500 - 8000 0hm, och typ 4000 vid 25 grader?

Men det ligger troligen något i det du säger, en sån här termometer är ju mer avsedd att äta hetta med än kyla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 08:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Mätvärdena från ugnstermometergivaren tyder på att det kan vara ett NTC-motstånd parallellt med ett fast motstånd som sitter i den.

Karaktäristik för den vanligaste typen av NTC-givare i motorstyrsystem kan man hitta på http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_06/L ... __K220.pdf , den används som standardgivare av Bosch och de flesta andra europeiska styrsystemstillverkare, japanska bilar brukar ockå ha snarlika givare. Givarna för Ford och GM egna motorstyrsystem avviker dock.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 09:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Sedär, tack.

Tyvärr är givaren i de termometrar som finns på Clas Olson nu inte av samma typ, de ligger i 100 kOhm-området. Ska försöka snoka reda på någon som ligger i 120-gradersintervallet istället för 300-gradersintervallet.

Den gamla som jag har (en 120-graders maxtempsensor) går dock från 45 kOhm vid -35 till 1 kOhm vid 95 grader i en kurva som är relativt likartad mot den som NTCn i bilens system uppvisar. Den faller dock inte lika brant, så "tempsänkningen" är tyvärr störst på sommaren och minst på vintern, så att säga.

En anan fråga: Clas Olson har ett paket med 610(!) motstånd i alla tänkbara värden som klarar 0.25W. Jag kan inte tänka mej att det är några strömmar att tala om i en sådan här mätning (kanske 2V och någon mA?), så ett sådant motstånd borde hålla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 13:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, vanliga "kvartswatt-motstånd" duger bra vid labbande med tempgivaringångar på styrdon.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-23 21:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Jag har funderat lite på detta med motstånd och temperaturmätning.

Om man t.ex skulle anordna en luft- eller bränsle-värmning så skulle man kunna ha nytta av flera temperaturgivare för att kolla effektiviteten?

Exempelvis vid en motströms värmeväxlare för bränslet så kunde man tänka sig att ha 4 givare?

Bränsle in i värmaren och ut, samt returbränsle in och ut.

Jag brukar beställa katalogen från Conrad, http://www.conrad.se/ , och där finns mycket intressant!

Svårt att direktlänka så sök på deras sida på: NTC833 och sen microtemperatursensor.

Undrar över detta pga diskussionerna angående förvärmning och dess nytta!

Jag har inte kunskaper nog för detta men vad skulle krävas för att bygga en enhet som kan ta emot signalen från låt säga 4 temperaturgivare?

Visning skulle väl kunna ske med en display, helst alla fyra hela tiden men går inte det så lätt omkopplingsbar mellan de inkopplade givarna!
Gick det att logga alla värden och föra över dem till t.ex en PC var det väl ett plus men kanske inget krav!

Vad kan komponenterna för detta tänkas kosta? Kanske finns redan sådana här saker att köpa för rimligt pris?


Senast redigerad av Ragamuffin sön 08-08-24 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 01:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Ragamuffin skrev:
Jag har funderat lite på detta med motstånd och temperaturmätning.

Om man t.ex skulle anordna en luft- eller bränsle-värmning så skulle man kunna ha nytta av flera temperaturgivare för att kolla effektiviteten?

Exempelvis vid en motströms värmeväxlare för bränslet så kunde man tänka sig att ha 4 givare?

Bränsle in i värmaren och ut, samt returbränsle in och ut.

Det är alltid kul att mäta. Jag mätte tempen på inkommande och retur på fjärrvärmen i mitt hus i många år med en helt vanlig inne/utetermometer med en flat sensor på sladden. Jag pillade in sensorn mot röret innanför isoleringen bara.

Vill man logga en analog signal är väl det enklaste att använda ett ljudkort skulle jag tro. Ett helt vanligt stereokort tillåter ju att man loggar två signaler. Sedan kan man använda exempelvis cool edit till att spela in signalen och analysera den med.

Jag skulle tro (jag är ingen expert) att det som är intressant att mäta om man håller på med förvärmning är tempen på soppan just före tryckregulatorn.

I min bil finns det såpass mycket friliggande bränsleledning åtkomlig i motorrummet att jag funderar på att använda någon form av värmefilt (säg handtagsvärmare till MC eller nåt). Ett annat sätt att sköta förvärmningen under drift kunde vara att lägga bränsleslangen i en slinga ett par varv ovanpå ventilkåpan. Det är ju bara fantasin som sättter gränserna.

Kjell & Co har en NTC som heter K45-6K8. Den är på 6.8 kOhm vid 25 grader. Jag har inte lyckats snoka rätt på några produktblad på den med karaktäristika på hur den följer med tempen. Men man kan handla den på butiken utan dröjsmål i alla fall. Fördelen med den är att den är gängad (M3), så man borde i praktiken kunna sätta den på motorn på godtycklig plats om man hittar nån skruv i blocket eller topppen som man kan borra och gänga ett hål i.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 08:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med ett ljudkort är bara att alla ingångar är AC-kopplade, det går alltså inte att mäta t ex en likspänning eller en resistans med ett sådant utan att bygga en del yttre signalomvandling. Exempelvis kan man göra en spänningsstyrd oscillator (VCO) som styrs från en spänningsdelare med tempgivaren och ett fast motstånd, den oscillatorn får ge ifrån sig en signal med frekvens inom audio-området som man sedan skickar in till ljudkortet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:09 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
(Oj, Ragamuffin, vad jag skulle bli glad om du kunde fimpa den där länken till Conrad. Länken är bra, men tyvärr fördärvar den läsbarheten på hela sidan för mej....)

Aha, så det funkar inte med ett ljudkort utan att ha nån form av "växelriktare"... :-( Jag lever ju enligt KISS - "Keep It SImple, Stupid", så jag gräver alltid i lådor, skåp och på skroten innan jag köper nytt. Att det sedan leder till att jag uppfinner hjulet litet nu och då vill jag inte veta :-D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 10:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Den bästa resistansmätingången på en PC är väl annars joystickingången (den 15-poliga dsub som förekom förr i tiden)? Där finns det fyra ingångar för att mäta resistans i potar i en joystick, iofs inte med någon större absolut noggrannhet men ändå.

Om man har en gammal C64 eller VIC-20 som labbdator finns det två s k paddle-ingångar för resistansmätning i dess joystickport, förmodligen ser det också likadant ut på de flesta Amiga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 15:44 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
... annar ger jag mej F på att det finns små behändiga mätkort för olika applikationer som man bara bankar in i usbporten för en femtilapp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-24 20:16 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
Tog bort länken!

Fick den inte att funka med: [url=jättelång länk]Beskrivning[/url] av någon anledning.

Att jag skrev om 4 termometrar var att jag tänkte man skulle se hur effektiv t.ex en värmeväxlare var.

Det finns något på Conradsidan som heter DALLAS 1820 men då kostar det lite mer!

Har funderat på att mäta tempen på mitt returbränsle med en vanlig digital inne/utetermometer iofs.

Räcker det att t.ex tejpa fast yttertempgivaren på returslangen och isolera lite med t.ex rörisolering för att få vettiga värden på själva bränslet?

Det finns ju alternativet att mäta med t.ex en vatten- eller oljetempgivare med om man tillverkar något att sätta den i..


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011