Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 06:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-08-28 12:50 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
De använder det nog inte till etanolkonvertering, men jag hamnade där när jag sökte på annat.

Tillskottssprut

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-30 16:25 
Offline

Blev medlem: ons 08-08-06 19:06
Inlägg: 55
Jag har funderat på någon liknande lösning för en fuelrailinsprutning, ett kallstartsmunstycke direkt in i insugsgrenröret som man styr så att det ger ganska mycket så länge motorns tempgivare visar under en viss temperatur. Det borde vara ganska enkelt att lösa med någon styrgrunka och en T-koppling före BTRen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-08-31 23:22 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
En polare provade en rudimentär lösning likt detta på 80-talet.

Kallstartsventilen på hans 9000 turbo kopplades till gasspjällskontaktens fullgasläge.

Fungerade inte eftersom bränslepumpen inte gav tillräckligt? Eller kanske förslog inte den extra mängden bränsle..

Till min tanke:

Om man kopplar in en kallstartsventil/spridare i bränslesystemet, monterad i insuget på lämpligt ställe, kopplar den elektriskt till en återfjädrande knapp, helt oberoende av övrig elektronik..

Troligen har man tryck i systemet när man skall starta på morgonen. Man slår på tändningen, trycker in den extra knappen så att man "flödar" motorn. Eftersom tändningen är på så kommer pumpen att bygga upp rätt tryck direkt igen. Efter detta startar man, förhoppningsvis!

Korkad lösning eller lika genomförbar som andra kallstartslösningar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-01 07:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Lite beroende på hur flexibla bränsledningarna är och hur långa efterpumpen så har man ändå inte så mkt tryck när (start)motorn och pumpen inte går, dessutom är då systemet helt trycklöst när man startar och kommer det lite mindre bränsle när man startar innan pumpen kommit igång.

Men man kan ju aktivera pumpen samtidigt som kallstartsventilen. Det behövs bara ett dubbelpoligt relä för det. Man skulle även kunna öppna de vanliga sinsprutningsventilerna om inte det finns en kallstartsventil.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011