Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-09 01:04 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Kompisens Mercedes C280 har börjat att tappa kylvatten för några dagar sen,så kylartätningen var bortkastad. Blir nog att byta toppackning för honom tyvärr.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 11:58 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Kanske kassa topplock på din modell,vissa bilmodeller lider ju av det. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 12:25 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-13 16:07
Inlägg: 55
Har märkt att många topplock som är gjorda av aluminium behöver efterdras efter nått år, i mitt fall var två bultar väldigt lösa och orsakade mitt haveri. I kompisens fall så är det nog likt.
Mercedes har ju många bultar som skall dras i toppen och även några i kedjehuset,sen finns det några oringar i vattenpumpen som tätar mot toppens kortsida och läker det där så får man vatten i oljetråget.

_________________
Mercedes W202 C220 -94 Automat-100%E85 Flexitune Sequetial


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-02 14:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
kan det vara så illa att anrikningen inte räcker till med autoffv vid 5+ på en s40??

eller är det stiften?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-02 21:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
kan det vara så illa att anrikningen inte räcker till med autoffv vid 5+ på en s40??

eller är det stiften?


Vad är problemet? Är det kallstarter eller körning vid kall motor som inte fungerar bra?

Beträffande kallstarter:
Går det lätt att kallstarta vid den temperaturen om du hjälper till med startgas eller gasol? I så fall är problemet att anrikningen inte räcker till. Om det inte hjälper med startgas så är det mer troligt att det är ett tändningsproblem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-06-02 22:06 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det var inte jag personligen som skulle starta bilen , men det tog upprepade försök under fem min och batteriet höll på att ta slut, tycker det är lite för varmt för att det ska bli sånna problem, även med en bil med klent tilltagen kallstartasanrikning från början. kan tillägga att motorvärmare var inkopplad 15 min också.

Men stiften har nog gått över 15 000 mil så nya är beställd förhoppningsvis är det dom som spökar.

motorn går klockrent när den väl är igång, men den gick aldrig igång för att dö på tomgången just efter. Jag uppfattar det som att den tänder för dåligt, är det rimligt tro? Har inte kollat något med startgas.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 05:56 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Att bränsleanrikningen inte skulle räcka till med AutoFFV:n stämmer iaf inte in på båda mina sådana konverterade bilar, som utan problem drar igång iaf ner till 10 minus grader utan andra hjälpmedel.

Tror därmed på att tändstiftsbyte torde göra underverk om nu dessa inte bytts på 15000 mil och dessutom är av standardmodell och slitna sådana brukar ge mest klara symtom just vid kallstarter då behovet av kraftfullast möjliga gnista och detta klarar inte slitna stift.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-06-03 06:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Jag tyckte anrikningen borde räcka mer än 5-10 grader :).

ja det är nog bara att testa stiften ochs se

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-19 14:46 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
stiften bytta men bilen går ändå inte igång på mindre än 3 försök vid 10-15+.

är det så illa att jag måste in med ett kallstartsmotstånd redan vid så varma temperaturer, lr kan det vara något annat som är på tok?

Om den är så svårstartad nu hur blir det vid -20?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-06-19 21:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns många konverterade bilar som är som svårast att få igång vid omkring +10 ... +20 °C, men start vid lägre temperaturer är lättare. Detta för att kallstartanrikningen inte går in på allvar förrän under +10 °C. Det är just för att lösa detta problem som man använder kallstartmotstånd eller liknande anordningar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011