Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-04-19 09:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En fundering..
InläggPostat: tis 08-10-07 09:58 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-31 18:56
Inlägg: 12
Hej!

Har sett att det finns många sakkunniga på detta forum så jag tänkte höra vad ni tror om min teori.

Har konverterat min 940 med ltt med flexituneII samt flickvännens Passat 2.0 motorkod ADY med flexitune sequentiell.

Min 940 börjar trilskas redan vid 13 plusgrader och inkopplad chokefunktion medans passaten startar utmärkt vid -2 grader UTAN choken inkopplad (har inte haft kallare här än).

Är det bara så att system med enpunktsinsprutning helt enkelt är sämmre lämpade för konvertering vid kall väderlek pga att etanolen sprutas in bakom insugsventilen och hinner kondenseras på insugskanalens vägg än sekventiella system där duschen går en rakare väg in i cylindern?
Eller är det bara så att Passaten Simossystem funkar bättre med piggyback än vad Volvon gör?

Ska snart montera en webasto i Volvon så den ska väl starta sen hoppas jag.

MVH

Christer


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 10:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är nog snarare så att den främsta skillnaden mellan olika bilar beror på hur kraftig kallstartanrikning biltillverkaren har valt att ta till. Det kan också vara så att kallstarten blir lättare utan att det behövs så mycket anrikning om motorn har en modern typ av spridare som finfördelar bränslet bättre än vad äldre spridare gör.

Volvo B200FT/B230FT brukar kunna kallstarta bra om man ordnar extra anrikning med kallstartmotstånd eller en manuell strömbrytare för att tvångsöppna spridarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 11:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Han kanske har kallstartsventil på 940n? Eller var den bara i drift under -15 eller liknande? Erkänner att jag inte är helt insatt i den mysteriken, bara läst lite kommentarer här om just den här på forumet.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-10-07 12:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-08-31 18:56
Inlägg: 12
erikn skrev:
Han kanske har kallstartsventil på 940n? Eller var den bara i drift under -15 eller liknande? Erkänner att jag inte är helt insatt i den mysteriken, bara läst lite kommentarer här om just den här på forumet.


Jag har inte en kallstartsventil på min bil, tror det sitter på äldre modeller bara, min är en 98:a.
Får prova på det där med ett kallstartsmotstånd, det kanske skulle funka bättre än den inbyggda chokefunktionen.

Christer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011