Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: b230f startar bra i kyla
InläggPostat: mån 08-10-13 16:25 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-15 13:59
Inlägg: 6
Min 740 startar relativt enkelt ner till 0 grader (inte testat kallare)
har märkt att det på min bil fungerar bäst med att nöta på startmotorn tills den startar ca4-6sek den tänder tidigare men man fortsätter nöta tills den startat. Har sett att många rekomenderar många korta startförsök men det fungerar inget vidare på min bil iallafall, kan det vara så att friktionsvärmen som genereras gör att den startar bra på mitt sätt, eller har jag bara haft tur?

b230f konverterad med 850t5 spridare
utan kallstartsmotstånd tillsvidare :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-13 20:19 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Kan säkerligen jämföras med min bil om jag höjer trycket till ca 5,6bar med originalspridare.Då startar min också lätt,på första. Volvobilarna är byggda för tufft klimat. :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 20:56 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Min volvo 240 med f motor börjar bli grinig redan vid +5-10 grader..
Jag brukar nöta typ 10 sekunder, sen brukar den starta eter ett par korst försök.. Går ganska orent dom första 10 sekunderna och man får hålla lite gas... men sen går den som vanligt...
Men imorgon ska jag sätta dit ett motstånd, då hoppas jag att detta problem är borta :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 21:14 
Offline

Blev medlem: fre 08-08-15 13:59
Inlägg: 6
hur har du koverterat box ,btr eller spridare


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-17 21:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-18 20:37
Inlägg: 7
Ort: tumba
Ojj glömde att skriva det..
Det sitter 850 turbospridare i.

_________________
Bild
Volvo 240 -88 B230F 850 T spridare.. 100% E85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-10-27 06:01 
Offline

Blev medlem: tis 08-05-20 15:38
Inlägg: 6
Ort: Från
Jag märkte att det var viss skillnad beroende på vilken konverteringsmetod man använder. När jag tidigare körde på en btr-konvertering hoppade min 240 b230f igång på nästan en gång för att nästa sekund dö. Detta moment fick man upprepa säkert två till tre ggr om man inte använde startgas. Nu när jag bytt till nya spridare istället, (från en calibra) och tagit bort btr:n så startar den precis som rasslet beskriver.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 08-11-16 01:12 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-08 00:01
Inlägg: 40
Ort: Från
rasslet skrev:
Min 740 startar relativt enkelt ner till 0 grader (inte testat kallare)
har märkt att det på min bil fungerar bäst med att nöta på startmotorn tills den startar ca4-6sek den tänder tidigare men man fortsätter nöta tills den startat. Har sett att många rekomenderar många korta startförsök men det fungerar inget vidare på min bil iallafall, kan det vara så att friktionsvärmen som genereras gör att den startar bra på mitt sätt, eller har jag bara haft tur?

b230f konverterad med 850t5 spridare
utan kallstartsmotstånd tillsvidare :)


Kör själv med b230f och 850t5 spridare.
Men jag anv mig av kallstart. Bilen hoppar igång på första försöket efter ca 2 sekunders nötning på startmotor.

Utan kallstart så har den varit lite seg. Då har man fått gå ngr gånger på starten i korta försök


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 12:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Min gamla b230f är helt okonverad och jag kör på 100% etanol men vid CA 0 grader är den nästintill omöjlig att starta. skulle startgas funka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 18:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Startgas brukar fungera, men är besvärligt och innebär alltid en viss brandrisk. En betydligt enklare lösning är att koppla in en återfjädrande strömbrytare för att tvångsöppna spridarna. Men ta det mycket försiktigt med den, det räcker att "dutta till" någon tiondels sekund medan man kör startmotorn för att motorn ska starta. Håller man in knappen länge surar man ofelbart ner motorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 09:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
Okej tack för tipset. jag har testat startgas två gånger nu. jag spreyade lite runt luftfiltret och då startade den på några sekunder...men efter startgasen hade gjort så dog den igen men då hade den blivit så pass varm att jag kunde starta på etanol. under 0 grader märkte jag att motorn spikade lite smått innan den blev lite varm. antingen var det spikningar eller extrema ventilknack, är osäker. men när den väl är lite varm så går den klockrent på 100% etanol. okonverterad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-11 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Knappast spikningar. Ngt mekaniskt troligare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011