Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kallstartsproblem saab v4
InläggPostat: sön 08-11-02 10:38 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
igår var det 9minus när jag skulle starta bilen på en plats utan motorvärmaruttag.
Jag fick först inte igång bilen, men lyckades tillslut få igån den med startkablar o startgas.

är det någon som har något tipps på kallstartlösning?
har hört att man kan montera ett glödstift i flottörhuset.
hur gör man det? och fungerar det bra?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 11:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Att värma soppan hjälper delvis men det kylls ju snabbt ner igen på väg in i motorn, det viktigaste (om man inte har motorvärmare) är att ha ett friskt batteri (= ju snabbare startmotorn går ju mera kompressionsvärme och en stark och het gnista) och ordentligt med extra bränsle.

Har du ökad chokens munstycke?

I min förgasarbil brukar jag också pumpa med gassen 10 ggr innan varje startförsök när det är kallt, då sprutar accelerationspumpen in extra soppa som en primer.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 13:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På de förgasare som förekommer i Saab V4 (fallförgasare, antingen enports Solex eller FoMoCo, eller tvåports Solex), finns det bara ett chokespjäll, alltså inget särskilt munstycke för kallstart.

Men det är viktigt att se till att chokespjället verkligen stänger helt, speciellt om bilen har automatchoke.

Det underlättar också kallstart på E85 om man har bra fart på startmotorn, på en gammal bil lönar det sig alltid att ge den en del service - plocka isär, tvätta ren allting noga, smörja eller byta lagerbussningar, svarva av kollektorn eller byta kol om det behövs. Se också till att alla kabelanslutningar som startmotorströmmen ska gå genom - pluskabeln från batteriet samt alla jordflätor - är i perfekt skick.

För vidare diskussion kan det vara bra att veta vad det är för årsmodell på V4:an, vad det sitter för slags förgasare där, och om den har automatchoke eller manuell choke.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 14:40 
Offline

Blev medlem: fre 07-05-04 13:07
Inlägg: 204
Har för mig att det fanns en lösning,att man helt enkelt monterade en spridare mitt på luftrenaren om den sitter mitt på förgasaren som på vissa Opel. En liten extratank med bf95,en liten elpump och slang till spridaren plus naturligtvis ström till spridaren och en strömkontakt. Sök här på forumet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 15:44 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan känd lösning är ju att ha en fast installerad gasoltub eller startgasflaska.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-11-02 15:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tännlappen skrev:
Har för mig att det fanns en lösning,att man helt enkelt monterade en spridare mitt på luftrenaren om den sitter mitt på förgasaren som på vissa Opel. En liten extratank med bf95,en liten elpump och slang till spridaren plus naturligtvis ström till spridaren och en strömkontakt. Sök här på forumet.


Ja har testad en biltema vindrutespolarburk med pump a 99kr med lite E85 blandat med alkylatbensin (ju mer bensin ju kallare det var) som sprutade in i venturin. Det funkar bra men då måste tanken sittaen bit under munstycket annars sugs bränslet i när mankör eller så behövs det någon slags elektrisk avslutare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 19:56 
Offline

Blev medlem: tor 07-06-07 11:23
Inlägg: 18
Ort: Borlänge
sabben är en -74 med FoMoCo förgasare.

ska testa att instalera brytarlöst tändsystem.

finns det tändspolar med mera kräm föresten?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 21:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett brytarlöst tändsystem som använder samma slags tändspole som det gamla brytarstyrda systemet ger ingen förbättring alls när det gäller kallstarter.

Kolla först och främst att hela tändsystemet är i perfekt skick - inget onödigt spänningsfall i tändningslås eller brytare, kondensatorn hel, tändspolen av rätt typ. Om du misstänker stort spänningsfall i tändningslåset vid start så kan en lösning vara att mata tändspolen via ett relä.

Om du vill ha mer tändenergi vid kallstart och låg batterispänning är en möjlighet att sätta dit en tändspole med förkopplingsmotstånd (t ex en "röd" Bosch-tändspole, eller originaltändspole för någon bil som har haft förkopplingsmotstånd från fabrik (exempelvis Volvo 240 från '78 och framåt, eller de flesta 70-tals Citroën och Peugeot), och ett relä som kopplar förbi motståndet under starten.
I en del fall har startmotorn redan en hjälpkontakt för den saken, det är i så fall ett flatstift på solenoiden som är märkt 16.
Bosch-tändspolar som är avsedda för förkopplingsmotstånd är märkta KW (instansat i botten av tändspolen).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-06 22:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
Ett brytarlöst tändsystem som använder samma slags tändspole som det gamla brytarstyrda systemet ger ingen förbättring alls när det gäller kallstarter.


De håller jag inte riktigt med om, bryterlösa system kan ge betydligt mera gnistenergi med samma tändspole och dessutom ha bättre timing.

Ett knep att få kraftigare gnista förutom en förkopplingsmotstån som kopplas förbii, är att under starten använda entt mindre andra battei som diver tändsytemet oc är frikopplat från startbatteriet under starten.

Startbatteriets späning kan mycket väl sjunka till 7-8V pga belsastningen av startmotorn vilket kraftigt försvagar tändsystemet, har man då ett litet underhållsfritt batteri på några Ah separerad med ett relä

Bild

kan då ge tändsplan 12V till tändspolan och ge en normal stark startgnista.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011