Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-11-24 13:00 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Nej den var ihopkopplad. Får göra om det då :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-11-27 20:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Det är inte säkert att jag behöver göra några mätningar. Det verkar som att kallstartsmotståndet faktiskt hjälper nu. Får hoppas att det här håller vintern ut. Det går ju som sagt att skruva på potentiometern om än lite jobbigt. Dessutom är det ju nu E75 som också bör hjälpa till lite med kallstarterna. En fråga bara, är det någon väsentlig skillnad mellan att använda kallstartsmotstånd och skruva på potentiometern? Båda fallen resulterar väl i mer insprutad bränslemängd?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-21 20:02 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
Heisann

Kan jeg spørre hvor kjølevannstemperatursensoren er? Er den som sitter i termostathuset?

Grunnen til at jeg spør er at min skitmazda begynner å bli tregstartet, selv om det er <50% innblanding av E85. Den bruker også sinnsykt mye drivstoff (målte 1.15L/mil i dag, men da er det madammen som har kjørt, og det er knappast ecodriving). Tenkte at kjølevannstemperatursensoren var skrot. Den som sitter i termostathuset på min bil har dog bare 1 pol.

Jeg er ikke helt sikker på om vi har samme motor. Hvilken måned i 1990 ble din bil registrert? Tror det var et modell/motorbytte rundt april eller noe.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 11:37 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Hejsan. Det var lite klurigt att hitta den men det som verkar vara signifakt för kylvattenstemperatursensorn är att den brukar ha grön färg och den måste definitivt ha två poler. Den enpoliga du hittade är troligen antingen givaren till instrumentbrädan eller också givaren till kylarfläkten. Min kylvattentemperatursensor ligger konstigt nog strax under fuel railen och det brukar överlag vara där eller nära termostathuset som den brukar ligga. Men leta som sagt efter något med grön färg. Jag kan kolla i papprena senare vilken månad bilen blev registrerad om du är intresserad.

En annan sak du kan prova är att se om motorn går i closed loop eller ej, om kylvattentemperatursensorn är paj så är ju så inte fallet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 12:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I enstaka fall kan det också förekomma att tempgivaren för motorstyrsystemet sitter på någon slang där det alltid cirkulerar kylvatten.

På en del Citroën/Peugeot XU-motorer sitter den t ex på en gjuten aluminiumklump som är inskarvad i tilloppsslangen till värmepaketet, och på Lada med elektronisk förgasare sitter den på en vattenslang för uppvärmning av automatchokens bimetallfjäder.

Men det vanligaste är förstås att den sitter någonstans i toppen eller insugningsröret. Dock inte nödvändigtvis i närheten av termostathuset. T ex har ju Volvo B200/B230 ett antal givare och termokontakter utspridda längs hela toppens längd, under/mellan insugningsportarna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-09-22 22:20 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
matsuda skrev:
Hejsan. Det var lite klurigt att hitta den men det som verkar vara signifakt för kylvattenstemperatursensorn är att den brukar ha grön färg och den måste definitivt ha två poler. Den enpoliga du hittade är troligen antingen givaren till instrumentbrädan eller också givaren till kylarfläkten. Min kylvattentemperatursensor ligger konstigt nog strax under fuel railen och det brukar överlag vara där eller nära termostathuset som den brukar ligga. Men leta som sagt efter något med grön färg. Jag kan kolla i papprena senare vilken månad bilen blev registrerad om du är intresserad.

En annan sak du kan prova är att se om motorn går i closed loop eller ej, om kylvattentemperatursensorn är paj så är ju så inte fallet.


Jeg tror jeg fant ut i går kveld at saken jeg fant er en termobryter til vifta (fläkten). Jeg får lete videre.
Jeg har bare sjekket lambdareguleringen på tomgang, og da virker det som om den går i closed loop. Det jeg kanskje lurer på er om det sånn at tenningen stilles unødvendig sent hvis bilen er veldig varm (evt. ECUn TROR at bilen er varm). Bilen går mye bedre rett etter at jeg har startet den enn når den er varm.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011