Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-13 11:52 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
about - 1 min of idling - wow. :(

exhaust collector heats up very quickly - when we will use heated intake air from exhaust mainfold, i think we can drive away in 30-40 sec. on pure ethanol.

onboard ether generator i think have no sense - it is complex, contains concentrated acid and concumes very much power.

we can just evaporate (boil) some ethanol into mainfold - install simple heater with temp ~100C, inject onto it small quantuty of fuel from the main fuelrail - and we will have already fully evaporated ethanol into mainfold.

this device can be installed outside mainfolf and be connected to mainfold by pipe - after drossel. we can use vacuum brake assist pipe or EVAP pipe, or connect new pipe to mainfold.

we can quickly boil up 10-20 gramms of ethanol with low energy and little heater.

BUT gasoline (or ether) tank is the best solution for aftermarket for price / reliable / easy installation.

i think we will propose for "mass install" a set of:

1. heated intake air system - from exhaust
2. cold start system with gasoline tank
3. piggyback device.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 18:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
System installed on Dodge Ram 1500, 2004, V6, 3.7 L.

works great :)

without pump :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 20:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Cool!

Dis you find a cheap valve? When does it open/close?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 20:26 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Yes :)

and fuel level sensor :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 21:13 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
for E85 i think cold start problem always can be solved by increasing of total fuel injection while cranking.

you already have gasoline in fuel - instead increasing of concentration of gasoline in mixture, why do not just inject more fuel? ethanol not evaporates at all, so when we injecting 200% of E85 we will have same result as we adding gasoline to mixture or using E70.

real cold start problem is only for pure ethanol :(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 21:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Obormot skrev:
for E85 i think cold start problem always can be solved by increasing of total fuel injection while cranking.


This only works to a certain extend, but unfortunately evenually when it gets colder you can't get enough gasoline by increasing the amount of E85, the engine just "drowns" and still does not start.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-01-14 21:38 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
wet spark plugs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 21:13 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
Obormot skrev:
for E85 i think cold start problem always can be solved by increasing of total fuel injection while cranking.


This only works to a certain extend, but unfortunately evenually when it gets colder you can't get enough gasoline by increasing the amount of E85, the engine just "drowns" and still does not start.

/Aryan

I started my fathers SAAB 9000 with my own program in ECU at -35° not flawless but it did start. My mothers SAAB 9-5 started flawlessly at the same time. It was a sort of fast getaway so there was no time to use the electrical engine heater.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 21:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
With E85 or "winter E85" (=E77?)

Winter E85 is supposed to work down to -30°C

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 21:49 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
aryan skrev:
With E85 or "winter E85" (=E77?)

Winter E85 is supposed to work down to -30°C

/Aryan

I think it is Winter quality on the E85 ;)

One other anecdote, For 3 years ago I coldstarted my girlfriends SAAB 9-5 when it was -39° up here. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-17 18:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
this is not "ready to use" system, just experimenting.

startup tank from Dodge Ram 1500:

washscreen tank:

Bild

fuel adjusting tap:

Bild

electric fuel valve (thi is not reliable model, it will be replaced soon):

Bild

pipe connected to vacuum brake booster:

Bild

now valve operated by switch, later will be fully automatic controller with temperature sensor:

Bild

global view:

Bild

pipe from valve to mainfold is about 50 cm long, so we have a "pause" - 3-4 sec. of cranking needed befor engine starting, becouse fuel goes from valve to mailfold.

valve will be placed closer to mainfold.

after starting in low temperatures (-5C and lower, after night outside) we need to hold valve opened 2-3 sec. after starting.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 12:19 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Cool!

Vad tror du om denna ide:
bjornqvist skrev:
Om man har bensin i en flaska och sedan blåser luft genom en slang under ytan så att det bubblar och drar med sig bensinångor. Motorn kan ju suga i sig ångorna själv istället. Hänger ni med?


Lägg en akuarium syresten i bensin tanken
Bild

och låt de bensinångerna sugas in i motorn. Det ger kanske inte tillräckligt bensin att starta på men det är kanske värt ett försök?

Om man kan värma bränslet i kärlet tillräkligt skulle det kanske tom kunna fungera med uppvärmd etanol och luftare i tanken?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 17:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Man skulle även kunna ha lite bensin i en petflaska, skaka om flaskan och sedan aptera den till en slang som går till insugningsröret; varpå man klämmer in gasen samtidigt som man startar motorn? Verkar dock lite krångligare än att ha en stationär monterad flaska? Man kan ju börja med att blåsa själv i slangen först, förladdning...

En liten elektrisk doppvärmare som förångningshjälpmedel enligt det Aryan föreslog, humm? Spolen till en magnetventil som är underdimensionerad vilket alstrar värme.

Kanske kan man blanda lika delar bensin och aceton för att få en mer flyktig blandning? Eller eter?

Metoden att blåsa luft i en bensinflaska (under ytan) härstammar från min barndom. Vi anslöt en luftpump för madrasser till en flaska med bensin och blåste bubblor och vidare till ett munstycke där det brann. Vi kallade det för att "leka jetmotor". Om jag inte mins fel så blev det mera fart på "motorn" under tiden det hela blev varmare :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 22:56 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i think there is no need to extra vaporisation devices.

everything is works good, all gasoline, injected into mainfold, will be evaporated and burned till start and 2-3 seconds after start.

in carburetors there was just 1-2 small holes for fuel supplying for starting and idling - and everything works :) venturi used for driving.

adding of any device will significantly complicate all system, price and installation work will increase, reliability will decrease.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 11:03 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
In theory there should be no difference how you get gasoline in manifold, it should evaporate anyway. Pour it from bucket or spray from nozzle.
In reality there is quite big difference. Spray nozzle which gives finer droplet size (mist) gives better cold start performance then another nozzle which gives coarser mist, placed at the same place. Better means shorter cranking time and less gasoline in volume needed (theoretically lower successful cold start temperature). As long as I have not tried different nozzle places on intake manifold I can not explain this phenomena. My gut feeling says it does not make so big difference if injection to manifold takes place close to intake valves but as way gasoline vapour/mist has travel gets longer it starts to make difference.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011