Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 18-10-17 16:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09-01-07 18:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Hello!

is anybody try to use PTC heater elements for heating fuel ramp?

everything i found working with "switchig" temp 120-130 C.

sure i can use usual heaters and thermostat, but PTC heaters are VERY simple and reliable.

i trying to build automatic preheater for cold starting with pure ethanol.

Regards,
Andrey.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-02-01 19:47 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Hello!

I found!

Bild

Bild

This is a ceramic round shaped heater elements with both silvered sides (for contact). Stabilising temperature is

80±10ºC, 12V, and i got 2 types: 1.5 Ohm (about 65W) and 2.2 Ohm (about 95W).

I plan to mount it on the bottom of the fuel rail like on this drawing:

Bild

PTC heaters are self-regulating, so not needed any thermostats, everything is very simple and reliable.

How do you think, is 3x95W heaters will be enough for quick starting (less minute) when outside temp. is about -10°C ?

Preheater will turns on and preheat the fuel rail to 60-70 °C, and turns off when cranking. After motor starts, it will automatically hold temperature of the fuel rail.

Fuel rail is "with dead end".

Regards,
Andrey.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-04-20 11:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 217
How is it working, assuming that it is finnished.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45-60 kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 11:22 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Hi!

I am also interested. Also interested in brand and manufacturer.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-22 12:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
Seems like they are made by Epcos.
Epcos PTC's

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 10:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Hello!

bioethanol program in my country is temporary (i hope) stopped, so i can't check how it works - no fuel :-(

i can send by mail PTC heaters to any interested person - heaters produced in my country and very cheap, so i get 1 box (100 heaters) and can send it for free - if you will tell, how it works on real engine with real E85 or E98 fuel.

EPCOS heaters (all i can find) are for temperature 120C - i think it's too hot. And price is much bigger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-05-01 21:49 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Question is... will 3*95W be enough to heat the fuel rail in reasonable time?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-05-11 19:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
in new VW Polo in "ethanol adapted" luel rail using 4 "heater plugs"

http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0

i think power of these 4 heaters not bigger than 400 W.

by the way, i have PTC heaters with temperature 120C.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 07:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1090
Ort: Närke
Obormot skrev:
in new VW Polo in "ethanol adapted" luel rail using 4 "heater plugs"

http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0

i think power of these 4 heaters not bigger than 400 W.

by the way, i have PTC heaters with temperature 120C.

We're looking forward to your report...

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-05-12 10:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7095
Ort: Älvsjö
Obormot skrev:
in new VW Polo in "ethanol adapted" luel rail using 4 "heater plugs"

http://www.youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0

i think power of these 4 heaters not bigger than 400 W.

by the way, i have PTC heaters with temperature 120C.


Interresting! Normal heater plugs for diesel cars use 20A each when cold if I remember correctly so they could be about 960 W total if that is what they use.

The petrol in E85 has a lower boiling point then pure ethanol. So I think for E85 120 °C is a bit too much, you would need as much as 8 bar in the fuel rail to prevent boiling.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-08-23 15:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
now i made some test.

i take 200 ml of ethanol (i think fuel rail contains about 200 ml of fuel), insert into it 3 x 95 W PTC heaters and connect in to accumulator.

heaters start to heat momentary - i see how hot ethanol go up from heater, and there was small quantity of bubbles.

so, 3 x 95 W heaters heats 200 ml of ethanol from -10C to +50 for 10 min.

not good.

i think heating of whole fuel rail - not good idea.

i will try to heat only injectors, and only before start and 1-2 minutest after start, then fuel will be heated by engine cooling liquid.

for injector heater i plan to use some kind of "glowwire" in teflon isolation - just wrap it around injector. i have to calculate power of heater to prevent thermal damage of injector.

P.S. there is a good application for this PTC heaters - it can be attached to wall of the carburator for preheating fuel for cold start.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 20:43 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
finally i install a PTC heater.

i use 3 PTC elements X 95W, soldered to 70x20x3 mm copper plate for better heat conductivity. i think PTC heaters needs very good "radiator" to take away heat - otherwise heaters will quickly heat itself (but not fuel in rail) to 80ºC (switch-off point) and will not work on full power.

Bild

plate was installed on the bottom side of my dead-end fuel rail using plastic clamps. PTC heaters will never go over +80ºC, so i think it will be OK with plastic clamps, but may be metal will be better.

Bild

Bild

tonight was +10ºC, and i can not start engine on pure etanol - even using "cold start assisit" function of my adapter.

after 1 min of heating it starts VERY good, fuel rail was warm (i feel it by hand).

by the way, this is fuel injector after about 1 year and 20 000 on ethanol :)

Bild

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Senast redigerad av Obormot mån 09-10-19 00:35, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 00:03 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
I hope it gets colder so you can try cold starting in as low as -20 degrees celcius. If it works, it looks very promising.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 01:01 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
-20ºC usually in december or january.

i have a frieend, who working in cold warehouse of icecream and frost food, so i can try to leave car in warehouse for 2-3 hours and then try to start engine :)

_________________
European E85 conversion kit
http://bioadapter.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 18:05 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Although it would be very interesting scientifically, it would be better if you just waited for the winter. Cooling your entire car to -20 degrees celcius is really a waste of energy :).


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011