Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 19:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 09-10-01 12:20 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Hej!

Har kört min Astra konverterad med FlexiTune Auto X4 utan problem under hösten. Dock märkte jag att den började bli lite besvärlig att starta under 10 grader och nu när det är runt 5 grader får den det riktigt jobbigt. Det kan krävas 5-6 långa startförsök innan den börjar tända och när den väl kickar igång så går den perfekt.

Jag startar precis som vanligt, dioden tänds någon sekund och slocknar sedan. Det är väl ingen speciell "väntetid" innan startförsök på en Auto X4?

Har funderingar på om det kan vara spänningen som sjunker för kraftigt just vid start så att boxen inte får ström. Testar och utesluter förhoppningsvis det i eftermiddag.

Andra tips mottages tacksamt. Nu ska jag åka och besikta bilen i fråga. (håll tummarna) :wink:

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 13:15 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Nej, det ska inte vara nån "väntetid" med AutoX4. Du hade trimmat in kallstartsanrikningarna så de passade din motor? Har du testat köra på lite ren BF95 för att sen byta tillbaka till E85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 15:18 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Nej jag har inte trimmat in något. Förstod som så att det inte skulle behövas.
Läste igenom manualen nyss och såg att det går att justera anrikningen för både kallstarten och gången för kall motor.

Verkar inte så svårt och det är ju bara själva starten som är besvärlig, när den väl tänt till så går den jättefint. (än så länge, det blir ju kallare snart)

Om jag nu byglar för att justera kallstarten är det bara att ställa potentiometern i tex mittläget och testa sig fram? Jag har ju ingen aning om vilket värde som är lagrat innan.

Edit: Besiktningen gick bra. Dock var värdena för avgastest tokhöga vid start, efter lite körning gick bilen lite snålt. Antar att kallstarten gjorde att jag fick höga värden först.

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 15:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Du måste justera upp kallstartsanrikningen för att få igång den när det är kallt.. Jag har hittat något läge som ligger på kanske 40 %.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 15:42 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Enligt tillverkarna av AutoX4 så kan det även bli problem om man ställer in anrikningen för högt. Fick rekommendationen att stegvis öka den för att se var den startar bäst. På min förra bil, en Omega, så krävdes väldigt höga värden för att den skulle starta.

Låter märkligt om kallstarten(i AutoX4:an) hade nån inverkan på starten under besiktningen, den ska ju bara kicka in om motorn är kall, vilket den knappast var då? Du hade väl 100% E85 i den? Tänker då det har funnits ett problem i tidiga AutoX4 när man kör på bensin och startar med varm motor, då fick den för mycket soppa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 16:46 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Jag har 100% E85 i tanken. Har inte testat med ren bensin sedan jag installerade boxen (40 mil sedan) dock har jag kört på 50/50 och lite andra blandningar.

Var precis ute och tänkte justera men byglade först för att se funktionen för tempsensorn. Enligt den så är bilen fortfarande varm så jag får helt enkelt vänta. Testade att start och det small till direkt.
Dock byglade jag om till läge för EGO på boxen och med motorn igång så blinkade inte dioden. (EGO indicates lean fuel mixture) Vad betyder det? Kan det vara som så att jag inte får rätt värde från lambdan?

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 18:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Motorn måste vara i arbetstemperatur för att lambdasensormätningen skall fungera. Hur länge hade du motorn igång?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 18:42 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Dum jag kände mig nu då. Klart den måste vara varm. Vet inte riktigt hur jag tänkte, eller inte tänkte alls. :lol:
Jag hade den bara igång i ½-minut kanske. Konstaterade att dioden inte blinkade och slog av.

Imorgon testar jag att justera anrikningen för kallstart..
Är det någon som vet om jag kan bygla, justera på potentiometern och provstarta med bygel kvar? Eller måste jag bygla, justera, slå på och av tändningen, ta bort bygel och sedan provstarta?

Rörig procedur. :?

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-01 18:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Bygeln kan sitta kvar så länge du inte ändrar på potten :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-02 14:31 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Testade nu under dagen och det gjorde skillnad. Försvåras en del då den startar mycket lättare när den väl varit igång en sväng. Får helt enkelt testa mig fram lite åt gången.
Justerade anrikningen när motorn går men är kall och vilken skillnad det blev!

Känns som jag har mycket mer koll på enheten nu. Tack ska ni ha!

Ska bli intressant att se hur den beter sig under vintern. Hjälper väl en hel del när vinteretanolen kommer antar jag.

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 07:06 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Får fortfarande inte riktigt ordning på bilen.
Hur kallt brukar det vara innan det blir stora problem? Bilen har alltid varit otroligt lättstartad, oavsett temperatur.

Som det är nu så går startmotorn och den orkar småtända då och då, mest blir det en massa puffande.

Vad gör dom olika kallstarterna? (kallstart och gång med kall motor)
Den första kallstarten, ger den bara en större mängd precis när motorn börjar gå runt?
För hur jag än justerar den blir det mesta bara en massa olika misständningar, puffljud osv. När jag sedan justerade upp anrikningen för kall gång så gick det lite lättare dock så är det ett jäkla körande och många försök innan den startar. När den väl orkar igång så går den kanonfint direkt.

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 08:01 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Vad jag fattar så ger den ena anrikning tillskott under själva starten, den andra en tid efter start. Ditt problem låter precis som vad som periodiskt hände med min Omega. Den gick klockrent en tid, allt från kallstart till varm motor. Sen plötsligt började den bli svårstartad och "poffade" som om den fick alldeles för lite soppa. Att då skruva upp mängden fick den att inta ett mysko läge som var som om den fick både för mycket och för lite samtidigt, hehe. I vilket fall så gick den inte bra. Det som då brukade ordna upp det hela var att köra på ren bensin, max en tank. Fast i ditt fall så har du ju kört på bensin för inte så länge sen så det borde inte var ditt problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-06 11:29 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Dubbelkolla att allt det andra elektriska fungerar som det skall. Tändningen, tändstiften, jordflätor osv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-19 18:20 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
Börjar bli lite ordning på torpet nu. Använder bilen väldigt sällan så det blir inte många tillfällen att testa på.
Nu kan jag starta den om det är strax över nollstrecket på termometern och jag inte använt motorvärmare så jag är mer än nöjd. Kan bli tre startförsök ibland. Med motorvärmare är det som vilken varm bil som helst.

Anrikningen för kall gång är i stort sett på max, och anrikningen vid första startögonblick är nästan på 50%.
Jag tror inte att jag behöver ha anrikningen för kall gång såpass högt men jag testar att sänka den när jag fått mer ordning på det första.

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011