Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 09-11-28 18:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Hello!

what if we just make like in diesel engines: place heater element on the way of the liquid fuel, sprayed by injector?

BUT the temperautre of heater MUST be lower, than 250 °C (self-ignition temperature of gasoline, 15% of E85)?

we can find very thin glowplug and screw in into any intake collector

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-29 00:26 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
If the fuel passes through the injector into small droplets, it will autoignite much more easily, so I think it is a slightly "dangerous" idea. If you heat the fuel rail it is not separated into small droplets and there is no air access.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-29 01:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Good idea, I think i is quite possible to keep the glowplug below say 200 °C but you would need to spray directly on the plug, otherwise the heat transfer of the 200°C plug to the air is much to little, unless you increase the glowpugs hot tip area in some way.

Already in my glowplug coffecooker one can hear the water boil around the hot plug as soon as I connect it to 12V even though the surronding water is still cold.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-11-29 12:54 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
i think anything bigger, than 100C is enough.

gasoline not self-ignites at 200C, for our blends lower temp is 250.

installing a glowplugs is pretty simple and this procedure can be made for almost all automobiles with injectors.

thermocontrol can be made as in Brazilian Polo - by measuring resistance of glowplugs.

now we has to find very thin, not very long, and cheap glowplugs :)

i think this way is more reliable, than heated injector - ethanol evaporates (no all, but small part will be enough for start) with ANY temperature of air or engine.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 17:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
I also like this idea but I think the problem is that we would only heat a small fraction of all fuel, giving only a little help for start, but not giving the neccessary heating of all fuel wich will lead to higher fuel consumption.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 18:05 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
yes, but this system is cheap and can be easily installed on amost every injector engine.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-12-25 19:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
But to get it right one almost always have to dismount the inlet manifold and drill in exact place.
Almost as expensive as making a special FR with the plugs instead.
And that would really help much better.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-05-26 10:55 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Obormot skrev:
Hello!

what if we just make like in diesel engines: place heater element on the way of the liquid fuel, sprayed by injector?
Bild

BUT the temperautre of heater MUST be lower, than 250 °C (self-ignition temperature of gasoline, 15% of E85)?


Jag testade nu — äntligen — om det finns en risk för att etanolen skulle börja brinna spontant när man sprutar etanol på en röddglöd glödstift men det lyckades jag inte med. Jag använde en liten injektionsspruta på 1 ml och tesade både med nästan ren etanol + propanol (spolarvättska) först och sedan lite ”vinteretanol” E75 dvs med extra lätt antändlig bensin.

Ingen av dessa ville ta eld, det bara pyste, kokte bort och förångades. Det kanske går bättre (sämre) med en perfekt stochastisk luft / bränsleblandning men jag betvivlar nu om det finns några risker med en oreglerad glödstift i insuget under spriderna. Jag tror nu att det faktist kan vara ett mkt effektivt sätt att kallstarta med.

I bilar med förgasare och centralinsprutning är det nog ofta ganska enklelt att montera ett glödstift centralt, i bilar med fyra spridare är det kanske inte altid så lätt att få till det praktiskt, då kanske en extra centralmonterat kallstartsspridare som sprutar på ett glädstift kan vara en lösning?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-28 18:16 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
aryan skrev:
Obormot skrev:
Hello!

what if we just make like in diesel engines: place heater element on the way of the liquid fuel, sprayed by injector?
Bild

BUT the temperautre of heater MUST be lower, than 250 °C (self-ignition temperature of gasoline, 15% of E85)?


Jag testade nu — äntligen — om det finns en risk för att etanolen skulle börja brinna spontant när man sprutar etanol på en röddglöd glödstift men det lyckades jag inte med. Jag använde en liten injektionsspruta på 1 ml och tesade både med nästan ren etanol + propanol (spolarvättska) först och sedan lite ”vinteretanol” E75 dvs med extra lätt antändlig bensin.

Ingen av dessa ville ta eld, det bara pyste, kokte bort och förångades. Det kanske går bättre (sämre) med en perfekt stochastisk luft / bränsleblandning men jag betvivlar nu om det finns några risker med en oreglerad glödstift i insuget under spriderna. Jag tror nu att det faktist kan vara ett mkt effektivt sätt att kallstarta med.

I bilar med förgasare och centralinsprutning är det nog ofta ganska enklelt att montera ett glödstift centralt, i bilar med fyra spridare är det kanske inte altid så lätt att få till det praktiskt, då kanske en extra centralmonterat kallstartsspridare som sprutar på ett glädstift kan vara en lösning?

/Aryan

Fast du kan väl inte jämföra rumstempererad(?) etanol, med etanol i ett varmt insug, och etanol som förångats (bränslepölarna i insugsröret förångas). Lägg där till möjligheten att bränsle/luft-förhållandet är nära stökiometriska blandningsförhållandet för vissa insugstryck, och du har mer eller mindre en garanterad antändning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-05-28 19:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Men om insugsröret är varmt behöver man inte köra glödstiftet, det skulle ju bara behövas för att kallstarta bilen och kanske en stund därefter.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-31 10:47 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
aryan skrev:
Men om insugsröret är varmt behöver man inte köra glödstiftet, det skulle ju bara behövas för att kallstarta bilen och kanske en stund därefter.

Sant. Frågan är bara om man alltid lyckas stänga av värmningen innan det blir riskfyllt, annars antar jag att det är lugnt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-31 12:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja de skulle kunna kopplas en varningslampa till glödstiften eller helt automatiseras med ett glödstiftsrelä för dieselbilar t ex. Då brukar varningslampa vara tänd en stund före start, sedan slocknar glödningslampan som tecken att man får starta och glödstiften fortsätter glöda en kort stund därefter medan motorn går och ännu är kall.

Sedan tror jag inte heller det vore så alvarligt om nu det värsta skulle inträffa, dvs att man fick en antändning i insugsröret, iaf inte om det inte insuget är av plast. Det är ju inte helt ovanligt för en bilmotor att en det smäller i insuget ”backfires” pga för mager blandning/kall motor eller tändningsfel utan att det gör någon skada.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-03-03 22:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Gjorde en liten youtube film av E85 torrkokning med ett glödstift.
http://www.youtube.com/watch?v=-uJmz-K4LC8

Inte någon eld denna gång heller trots glödande glödstift som kan användas i pelletsbrännare/pelletskaminer för att antända träpellets!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-04 09:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
glödstift tederar att bli rödglödande? tar inte etanol eld av det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-03-04 14:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
glödstift tederar att bli rödglödande?


Ja de blir rödglödande

svante skrev:
tar inte etanol eld av det?


Nej, det gjorde inte det! Se http://www.youtube.com/watch?v=-uJmz-K4LC8 Jag kanske skulle tällägga att jag hade fyld röret där glödstiften sitter med E85. Vid 0:06 slår jag på strömmen. Man ser och hur hur E85 kokas bort men det tänds aldrig.

Det förvånade mig också. Etanol ( 363°C) har en självantändningspunkt som är högre än dieselolja eller jetbränslet A-1 (210°C), papper (218°-246°C) eller bensin (246-280°C) ( se http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature )

Men en röd/gul glödande glödstift är nog betydligt varmare än så, fastI början bullar det bara och lyser stiftets glöd ännu. Kan det vara så att den delen av glödstiften som är i kontakt med flytande bränslet kyls ner pga förångningen att det aldrig når självantändningstemperaturen? Och när den glöder finns kanske inte tillräckligt bränsle kvar? Papper / pellets kan man ju tända med glödstift (måste testa det också) men det kylar såklart inte stiftet lika mycket.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011