Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 13-03-04 18:25 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 47
Ort: Karlskoga
aryan skrev:
svante skrev:
glödstift tederar att bli rödglödande?


Ja de blir rödglödande

svante skrev:
tar inte etanol eld av det?


Nej, det gjorde inte det! Se http://www.youtube.com/watch?v=-uJmz-K4LC8 Jag kanske skulle tällägga att jag hade fyld röret där glödstiften sitter med E85. Vid 0:06 slår jag på strömmen. Man ser och hur hur E85 kokas bort men det tänds aldrig.

Det förvånade mig också. Etanol ( 363°C) har en självantändningspunkt som är högre än dieselolja eller jetbränslet A-1 (210°C), papper (218°-246°C) eller bensin (246-280°C) ( se http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature )

Men en röd/gul glödande glödstift är nog betydligt varmare än så, fastI början bullar det bara och lyser stiftets glöd ännu. Kan det vara så att den delen av glödstiften som är i kontakt med flytande bränslet kyls ner pga förångningen att det aldrig når självantändningstemperaturen? Och när den glöder finns kanske inte tillräckligt bränsle kvar? Papper / pellets kan man ju tända med glödstift (måste testa det också) men det kylar såklart inte stiftet lika mycket.

/Aryan

Jo, gissar på att bränslet hinner kokar bort innan den kommer upp till självantändningspunkten, men skulle gissa på att om man hade tex en liter så skulle det säkert självtändas.

/Tobias

_________________
Volvo V60 Bifuel -14 Drivs av närproducerad 100% Biogas
Volvo V70 T5 -01 E85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 09:08 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
kraftcore skrev:
aryan skrev:
svante skrev:
glödstift tederar att bli rödglödande?


Ja de blir rödglödande

svante skrev:
tar inte etanol eld av det?


Nej, det gjorde inte det! Se http://www.youtube.com/watch?v=-uJmz-K4LC8 Jag kanske skulle tällägga att jag hade fyld röret där glödstiften sitter med E85. Vid 0:06 slår jag på strömmen. Man ser och hur hur E85 kokas bort men det tänds aldrig.

Det förvånade mig också. Etanol ( 363°C) har en självantändningspunkt som är högre än dieselolja eller jetbränslet A-1 (210°C), papper (218°-246°C) eller bensin (246-280°C) ( se http://en.wikipedia.org/wiki/Autoignition_temperature )

Men en röd/gul glödande glödstift är nog betydligt varmare än så, fastI början bullar det bara och lyser stiftets glöd ännu. Kan det vara så att den delen av glödstiften som är i kontakt med flytande bränslet kyls ner pga förångningen att det aldrig når självantändningstemperaturen? Och när den glöder finns kanske inte tillräckligt bränsle kvar? Papper / pellets kan man ju tända med glödstift (måste testa det också) men det kylar såklart inte stiftet lika mycket.

/Aryan

Jo, gissar på att bränslet hinner kokar bort innan den kommer upp till självantändningspunkten, men skulle gissa på att om man hade tex en liter så skulle det säkert självtändas.

/Tobias


det spelar ingen roll om du har 5 cl eller 5 liter så länge etanolen inte är trycksatt kommer den alldrig upp i mer än 78-100 grader jag vet inte vad kokpunkten på bensinen och i bränslet är men ren etanol runt 78 grader. då börjar det koka och kyler vätskan tills det har kokat tort och det sista som försvinner borde vara vatten. men om du tar en tätt tryckkärl sätter in ett glödstift fyller upp med etanol så antänder det troligen inte heller så länge vätskan har kontakt med glödstiftet. det kan antända om det blir väldigt högt tryck eller om ångor kommer i kontakt med en glödande yta skulle jag tro. så sätta stiftet i sprutet är nog ganska farligt jag tror mer på då att ha det just innan spridaren det blir inte lika effektivt efter som det blir lite större mängd etanol att värma men betydligt säkrare. men bilen kanske klarar av baktändning så det kanske skulle funka ändå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 12:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Man skulle kunna testa att spreja en etanoldimma med en blomspruta för att se om det går att få till en låga då med ett glödande glödstift.

Risken för en baktändning i insuget kanske större när man sprutar startgas i insuget?

Om bilen inte har någon känslig luftmängd sensor i insuget och insuget inte är av spräcklig kompositmaterial är det nog ingen större risk med en baktändning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 18:31 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
så kan det nog vara.
men ska du köra så med blomspruta kan det vara värt att prova ha stiftet i en burk om man har det på golvet kan de vara så att den mättade etanol ångan vädras bort för fort det är nog värt att testa om man ska montera in stift. jag nöjer mig med kalstartsmotståndet jag stoppat in och hoppas på att det ska räcka. suzukin jag har byggde jag dedend rail och byggde en vatten värmeväxlare på men har fått lite problem med den bilen att motorlampan tänds vid kallstarter jag misstänker att det är läck på avgassystemet troligen grenröret för lamdavärdet var ganska högt på besiktningen sist


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011