Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 09-12-25 17:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tycker denna kallstartlösning förtjänar en egen tråd!
Börjar med att länka till ursprungliga tråden;
http://etanol.nu//forum/viewtopic.php?t ... c&start=30

Såhär i juletider måste jag ju bara på nytt länka till den glada tomten och alla hans renar som kan stanna kvar i stugan nu när kallstartsproblemet äntligen är löst för tomtens etanoldrivna "släde"! :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=Bwe36Yd-lqg

Efter komplettering med en kylvatten-vvx som ger värme utan eltillskott när motorn blivit varm kan det hela snart bli den succe eftermarknaden väntat på!
(Misstänker att ekonomerna på Bosch fått för sig att en extra vattenvärmare skulle öka kostnaderna för systemet för mkt, så istället ska kunderna i nuläget fortsatt behöva dras med en ständigt parasiterande förlust i form av sämre förbränning vintertid, trots att de investerat tusenlappar i ett "avancerat" bränslevärmningssystem...)
Och då kanske tom biltillverkarna fattar att detta är något som kan öka ders vinster och etanolens popularitet i andra länder än rent tropiska!

Vad som gör att jag tycker denna lösning överglänser alla andra komersiiella vi hittills sett har jag skrivit här:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopi ... highlight=
Citat:
Delphi Multec® 3.5 Heated Tip PortFuel Injector


Citat:
I think the Bosch system is better because they are using cheap glowplugs that can be the same for all cars, and can deliver substantial heat in a short time.
(The long preheating time promised by Delphi, 60 secs in -8 deg(!), together with the tiny connector pins seen in the picture, only confirms this...)
Drawback with Bosh is a special fuel rail though, but they are cheaper to develop and make for each car than to develop special injector for every car...

And as discussed before, heating fuel is much more effective than the air since we want the energy to go into the fuel in the end anyway.
Heating air is only giving an extra loss of energytransmission and is difficult also in the first place since all energy have to be delivered and transferred to the air instantly instead of during a longer "glowing period" before the start.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-12-10 13:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Mera info om Bosch flex start och dess komponenter här:

http://www.bosch-mobility-solutions.com ... art_1.html

http://www.bosch-mobility-solutions.de/ ... EN_low.pdf

http://www.bosch-mobility-solutions.com ... uel_EN.pdf

Reklamfilm http://youtu.be/Kyu3grSRhyg

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011