Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kolkanister
InläggPostat: ons 10-01-13 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det någon som testad vad som händer om man öppnar purge ventilen av kolkanistern vid kallstart?

Jag föreställer mig att filtret borde vara fylld med de mera lättare flyktigare delar i E85 och funka bra som "startgas" hjälp?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-13 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag hade tänkt göra det men fann inte så mycket information om hur ventilen fungerade i detalj. Jag antar att det oftast är en ventil som öppnas på elektrisk väg. Det kan vara en bra kallstartslösning ibland men den lär ju bero på dels tiden som man parkerat bilen och dels utetemperaturen. Om man då bara väntar ett dygn mellan kallstarterna och det är 20 minus ute, så undrar jag om det ger någonting...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolkanister
InläggPostat: fre 13-10-18 10:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hittade en rapport om ett system med aktiv förångning av bensin och E85 här http://acumen.lib.ua.edu/content/u0015/ ... 000010.pdf
kondensat används sedan som startbensin.

Det verkar vara ett bra möjlighet att få fram de mera lättflyktiga delar ur bränslet och starta på.

Såg i en bil jag tittade på tankventilationen att den har en ca 1l stor "catchtank" i slangen från tanken för tankventilationen som sitter en bit ovanför påfyllningsröreret och sedan går det en slang vidare till kolkanistern som sitter i höger framflygel.

Jag antar att catchtanken fungerar som buffer om bränsletanken skulle har fyllts till bredden och bränslet sedan blir varmare och expanderar samt att en del av bränsleångerna kan kondensera i denna och rinna tillbaka i tanken. Kanske man skulle kunna flytta upp platsen för dräneringsöpnningen så att lite kondensat fastnar i tanken som kan användas vid en kallstart?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kolkanister
InläggPostat: lör 13-10-19 06:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På någotsånär moderna bilar brukar kanisterventilen vara elektriskt styrd. Men det finns också en del fall där den styrs av vakuum från ett uttag på spjällhuset (ofta samma uttag som används för vakuum till tändförställning, styrning av EGR mm).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011