Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 07:46 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
1/2 offtopic...

we can use Calcium carbide and water to produce acetylene.

use "pills" or "granules" of Calcium carbide, 1 pill for 1 cold start.

we can "drop" pill to water tank during cranking (i think it is easy to make such device) or just before cranking.

or we can supply drops of water to tank with Calcium carbide, like in carbide lamps.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 09:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
For calculations on energy consumption to produce a certain amount of gas, start with Faraday's Law of Electronysis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water


Var det fel i uträkningen i mitt första inlägg och referens http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hb ... ctrol.html ?

askilje skrev:
hur går vätgasen ihop med tändmappen för e85/bensin? Det kan inte bli lite problem där?


Det spelar knappast någon roll om man bara använder det som starthjälp. Det som är en fördel med vätgas som startbränsle är att det tydligen har ett stort område med luftblandningar då det är antändningsbar (även vid ett stort luftöverskott) och att det kräver lite energi (en svag gnista) att tända. Se http://www1.eere.energy.gov/hydrogenand ... cm03r0.pdf

Citat:
Wide Range of Flammability
Hydrogen has a wide flammability range in comparison with
all other fuels. As a result, hydrogen can be combusted in an
internal combustion engine over a wide range of fuel-air mix-
tures. A significant advantage of this is that hydrogen can
run on a lean mixture. A lean mixture is one in which the
amount of fuel is less than the theoretical, stoichiometric or
chemically ideal amount needed for combustion with a given
amount of air. This is why it is fairly easy to get an engine to
start on hydrogen.


Citat:
Low Ignition Energy
Hydrogen has very low ignition energy. The amount of energy
needed to ignite hydrogen is about one order of magnitude
less than that required for gasoline. This enables hydrogen
engines to ignite lean mixtures and ensures prompt ignition.



bjornqvist skrev:
Kul post!

Lite kuriosa:
Som den tokiga uppfinnare jag är har jag bl.a. exprimenterat med framställning av vätgas genom elektrolys av vatten som jag utförde med en petflaska (äldre typ) preparerad med en flerskiktselektrod av rostfri stålplåt.


Kul!

bjornqvist skrev:
Resultat: Ingen förbättring kunde uppnås genom att manipulera vare sig pulsbredd eller frekvens. Den tillförda strömmen kan lika gärna förbli en konstant likström.


Vad jag förstår ska man ha minst 1,23V likspänning över cellen för att göra elektrolys, lite mera kanske när det är kallt och om vattnet inte har någon salt, syre eller bas för att öka vattnets ledningsfömåga. Har man mycket högre spänning genererar man bara en massa värme, då skulle man i stället kunna ha flera celler i serie.

bjornqvist skrev:
Jag testade även med en 50/50 etanollösning (för att undvika frysning) och det gick i princip lika bra. Tänkte använda den i bilen för extra energitillskott…


Även om vätgasen skulle kunna göra förbränningen effektivare så tror jag att använde elektrolys / vätgas som extra energi tlllskott är ganska dödfödd. Evt skulle man kunna generera vätgas så fort man motorbromsar men annars kostar det ju altid mera energi att producera vätgas än vad man får tillbaka, men det är nog OT.

bjornqvist skrev:
Jag testade även att via ett munstycke förbränna knallgasen och det gick bra tills munstycket blev varmt och antände underliggande gas. Trots att jag använde en vattenpärr och att gasmängden bara var några kubikcentimeter, blev det en rejäl smäll. Locket träffade taket och allt vatten i spärren sprätte ut och höll på att kortsluta den provisoriska el-uppkopplingen. Jag vill minnas att jag matade elektrolysen med åtskilliga ampere, tror det var 10A och lika många volt. Detta gav en knappt synbar flamma från det lilla munstycket, som dock var mycket het.


Jag skulle inte satsa på knallgas. Men om man genererar vätgas och syre var för sig så finns det inte samma explosionsrisk.
Bild

Man skulle man kunna leda vätgasen (och även syret) med separat slang till grenröret då är riskerna med vätgas nog snarlika som de är med startgas.

Som elektroder skulle man kanske kunna använda rostfria skursvampar
Bild

bjornqvist skrev:
Jag tror jag håller mig till startgas tillvidare. Vill man ha vätgas borde man satsa på metoden med kemisk reaktion. På YT finns en film där man blandar natriumhydroxid (pulver) med kisel. Det blir en omedelbar och rejält exoterm reaktion som till slut självantänder (utan bromsanordning). Vätgas bildas och kanske någon annan gas också. Lågan är gul pga. natriumet. Intressant bränsle! Nej, det är nog för riskabelt…


Obormot skrev:
1/2 offtopic...

we can use Calcium carbide and water to produce acetylene.

use "pills" or "granules" of Calcium carbide, 1 pill for 1 cold start.

we can "drop" pill to water tank during cranking (i think it is easy to make such device) or just before cranking.

or we can supply drops of water to tank with Calcium carbide, like in carbide lamps.


Man skulle t ex även kunna doppa ner zink i ett stark syra som t ex saltsyra för att göra vätgas, men såna lösningar tycker jag inte verkar så intressanta eller praktiska.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 10:08 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Tydligen har detta forskats på lite tidigare:

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_ ... mber=18857

Förstår inte om de menar att de lagt till 8 volymprocent väte när det redan är E85? Är det E85 kan man ju relativt lätt starta i 4 minusgrader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 10:38 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det är samma artikel som jag började tråden med :-)

Redan vid -4°C krävs det med (sommar) E85 väl redan mkt extra bränsle för att starta, men jag håller med, vore intressantare att läsa om hur det går med 100% ethanol vid -25°C

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 11:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Precis vad jag tänkte också. Det som är intressant med vätgaselektrolysen är att syre också bildas. Syre hjälper ju förbränningen och väte har möjlighet att antändas i olika blandingsförhållanden. Frågan är bara om det är mer energieffektivt än att använda sig av förvärmning. Annars tycker jag att inblandning av eter direkt i spriten verkar mest intressant hittills. Det höjer väl ångtrycket och kan således t.o.m bli en komersiellt laglig lösning? Ett problem vid bränsleläckage är att man kanske får lite sömniga förare :lol:.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-22 14:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Dr. Mabuse skrev:
For calculations on energy consumption to produce a certain amount of gas, start with Faraday's Law of Electronysis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water


Var det fel i uträkningen i mitt första inlägg och referens http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hb ... ctrol.html ?
Det tror jag inte, men det verkade som om någon (minns inte vem, har inte tid att lusläsa om tråden) hade missat de beräkningarna.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 11:27 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
matsuda skrev:
Precis vad jag tänkte också. Det som är intressant med vätgaselektrolysen är att syre också bildas. Syre hjälper ju förbränningen och väte har möjlighet att antändas i olika blandingsförhållanden.

Du har tillräckligt med syre i bränsle/luftblandningen om det är så kallt att blandingen är för mager att starta och gå.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 11:44 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag trodde att det förbränningen skulle gå igång bättre om bränsle-luft-blandningen innehöll procentuellt mindre kväve och mer syre.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-23 13:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vet inte om syrehalten gör någon skillnad men skulle inte tro det. Kallstartproblemen beror ju på att det inte finns tillräkligt brännbar gas eftersom etanolen inte förångas vid låga temperaturer, mera syre hjlper då inte till.

Att vätgas redan är brännbart vid mkt stort syreöverskott (AFR 180:1 fast optimal AFR skulle vara 34:1) är däremot intressant, eftersom det gör att man kan ha mycket syre kvar att förbränna etanoldimman med när vätgasens förbränning genererar tillräckligt värme.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 02:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Bra Aryan att du påpekade att man ska dela upp tolvvolten för effektivare gasproduktion. Den principen hade jag faktiskt planerat att nyttja men glömde bort det nu. Enligt Meyer verkar spänningen spela en viktig roll då man vill åstadkomma en effektivare elektrolys (som ger mer energi än man stoppar in) och det var just detta som jag arbetade med att få klarhet i, dock gjorde jag en helt annan krets som egentligen var ganska poänglös i just detta fallet. Som sagt, en massa OT.

Ok. Låt oss säga att vi bygger ett elektrolyskärl med 5-8 celler som är seriekopplade. Du har en separat anod och katod. Hur lång tid tar det att fylla upp utrymmet över elektrolysen och slangen till insugningsröret? Ska man producera vätgasen en liten tid innan motorn ska starta så kan man låta motorn dra i sig knallgasen (förr eller senare blir det knallgas i det fallet) genom att låta luft strömma över elektrolysen (en ventil krävs då). Eller ska vätgasen tryckas in i höjd med spridarna (/eller efter förgasaren) så att inte insugningsröret kan demoleras pga. knallgasen?

20Wh ska tillföras under tiden motor ska snurra fem varv, det tar ca: 5-10 sekunder. 20Wh är 72kW under en sekund. På tio sekunder 7200W. Då krävs 600A för ett 12V-system.

Detta är något jag blivit varse. Elektrolyser för framställning av diverse ämnen kräver oftast enorma mängder elström och det är då man förstår hur mycket energi som frigörs ur olika kemiska ämnen som får reagera med varandra.

Filmen jag pratade om. Kisel- och lutpulver ska blandas innan och sedan tillsätts lite H2O. OT!!! http://www.youtube.com/watch?v=TinQ3iV403s

Istället för eter. Om man har bensin i en flaska och sedan blåser luft genom en slang under ytan så att det bubblar och drar med sig bensinångor. Motorn kan ju suga i sig ångorna själv istället. Hänger ni med?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 20:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ren vätgas blandar sig blixtsnabbt med luften i insuget och innanför luftfiltret. Vätemolekylen har extremt låg massa vilket innebär att medelhastigheten för vätgasmolekylen är mycket hög jämfört med bensin-ångor eller gasol.
Jag tror risken finns att vätet läcker ut ur luftburken om man försöker producera det innan man börjar starta motorn.

Hade man någon möjlighet att detektera vätgas-läckage vid luftintaget skulle man ju kunna testa denna hypotes, att vätgasen läcker för snabbt.
Idealet vore ju vad man kunde läsa mellan raderna i bjornqvist's inlägg: att vätgasproduktionen borde ske över en längre tidsperiod än de 10 sekunderna vi kör med startmotorn.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 21:31 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Propan är ju annars rätt intressant, om det bara är själva starten vi avser, annars kan det ju bli rätt dyrt. Går att köpa gasol på biltema i behållare med standardgänga (7/16). Vet inte hur stor andel som är propan dock. Fördelarna jag ser är:

Det är redan gasformigt när det släpps ut och även om det är fossilt så är det relativt ofarligt för miljön och dessutom tyngre än luft. Propan i sig kan alltså knappast vara en växthusgas.

Hur är det med LPG-bilar, de går väl att starta på gas direkt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 22:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@Dr. Mabuse: håller med!

Om propan, ja det funkar utmärk, min husbil med Volvo amazon (B18 motor) går på etanol och LPG. Kallstarthjälpen är lpg is denna. Det kan bli för mkt propan om förgasarens flottörhus är full med E85 och jag försöker starta i LPG läge. Den startar då på gasen men stanar sedan, däremot går det bra att snabbt slå om till bensin/etanolläge så fort den tänder på gasen.

LPG innehåller i Sverige mest propan, i mellan.europa är det mera butan i stället, de funkar inte när det är kallt ute eftersom det inte förångas vid minusgrader.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-24 23:11 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
butane boils at 0C, but it still good evaporates in -10-20C.

and it good mixing with gasoline and ethanol.

i trying to mix liquid butane and ethanol - it burns very good in -15C, i can upload video tomorow (now i have very loww speed internet) and cold start becomes greatlly better if mixing 10-15% of buthane into pure hydrous ethanol (not to E85). engine starts very good.

but butane totally evaporates from ethanol in 2-3 days even in -5... -15C, and very fast if temperature is higher than 0C.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 09:57 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jag har inte läst allt här.. men jag får en känsla att man utgår ifrån att man behöver lika mycket vätgas som behövs för att driva motorn en viss tid...
Det kanske räcker med en mycket mindre mängd vätgas bara för att hjälpa till att tända den redan befintliga etanolen i cylindern?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011