Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 11:00 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
matsuda skrev:
Går att köpa gasol på biltema i behållare med standardgänga (7/16). Vet inte hur stor andel som är propan dock.

Tyvärr är det mest butan i deras gasolflaskor. Jag har kollat runt rätt mycket för ett halvår sedan, då jag hade dålig kyla i min bil och tänkte köra med propan m.m. i stället (offtopic).

Det jag hittat som har lagom blandning för kylsystem är Jetboil http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=JETBOILJETBOILGASFLASKA
som jag tyvärr inte hittar databladet på nu. I alla fall är det bara propan och iso-butan vilket fungerar på mycket lägre temperaturer. Magnetventil för gasen och sedan en lite tub och ansluten till insuget borde ju vara lösningen.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 14:15 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
Ethanol with 10% of butane, cooled to -15C. Cold start test :)

pure cold ethanol do not burn at all.

http://www.youtube.com/watch?v=c7dzeRERqG8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 15:18 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Om man vill ta lite risker som de där lastbilschaffisarna, kan man ju alltid försöka tanka motorgas i en mindre behållare, finns dock inte så mycket tankstationer. Det skall ju vara rätt stor andel propan i det (96% någonting).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 15:42 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
ISO-butan och Propan räcker gott tror jag. Den här Jetboil som jag länkade till har jag för mig har 70% ISO-butan (kokpunkt -11°) och 30% propan (kokpunkt -42°). Dessutom är det lågtrycksbehållare.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 16:00 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
this was n-butane, boiling temp. 0C


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 16:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har letat efter en billig magnetventil för gasolen. Men hittar bara några som kostar runt tusenlappen. Någon som har alternativ?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 16:14 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
for which pressure do you need a valve?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 20:06 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Som jag tolkar det är det 0.03 bar [url]http%3A//www.fogas.se/rwdx/cache/reduceringsventiler_876.asp[/url].

Ett problem som jag kom på är att det är risk för överhettning. Behållarna får ju inte utsättas för temperatur över +50° C, och det är det väl risk för att det kan bli under huven. Behållaren ska sitta långt från motorn och definitivt inte sitta kvar över sommaren... :shock: [/list]

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 21:21 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
as i understood, you need a electric valve for 0.03 bar, installed after pressure reductor?

i using this one:

Bild

it is electric valve from carburetor of VAZ 2105, 2104, 2107 or 2121 Niva

here it costs about $4.

i disassemble one - very reliable construction.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-01-25 22:02 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
erikn skrev:
Som jag tolkar det är det 0.03 bar [url]http%3A//www.fogas.se/rwdx/cache/reduceringsventiler_876.asp[/url].

Ett problem som jag kom på är att det är risk för överhettning. Behållarna får ju inte utsättas för temperatur över +50° C, och det är det väl risk för att det kan bli under huven. Behållaren ska sitta långt från motorn och definitivt inte sitta kvar över sommaren... :shock: [/list]
Sätt den i kupén :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 11:24 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Obormot skrev:
it is electric valve from carburetor of VAZ 2105, 2104, 2107 or 2121 Niva here it costs about $4.


That would be great. I'll see if I can get one.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-26 13:43 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
OM du söker något för lågt tryck men som inte är gas godkännd:

I Citroen BX 14 med monojetronic finns en elektromaknetisk ventil som ser till att fördelarens vakuum membran inte får någon vakuum när motorn går på tomgång. Det ser ungefär likadant ut som Lada/Vaz bventilen och borde hålla för samma tryck.

Samma ventil lär finnas i Citroen AX, Peugeot 205 och 309 med samma motorstyrsystem, kanske även VAG med monojetronichar det.

En annan möjlighet borde Purge ventilen för kolkanister vara.

Jag tror inga av dessa är tillräkligt säker för att t ex parkera bilen i ett garage under en längre tid, risken finns ju att gasen läcker långsamt in i motorn och att du får tillräckligt mkt explosivt gas kan du spränga luftfiltret eller värre.

Om du använder en anslutning på tanken med mauell kran kan du stänga de helt när du inte använder gasen under längre tid och blir det bättre om du inte glömmer den.

För 179 kr får du tankanslutning, kran och slang:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135643
Bild

Resten av året har kan den kanske användas till annat.

Men jag skulle nog hellre satsa på en riktig LPG gasavslutare, de kostar kanske 500-700 kr men då har de blivit testade att vara 100% täta .

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 10-01-31 12:09 
Offline

Blev medlem: lör 08-09-20 17:50
Inlägg: 99
Ort: Göteborg
bjornqvist skrev:
20Wh ska tillföras under tiden motor ska snurra fem varv, det tar ca: 5-10 sekunder. 20Wh är 72kW under en sekund. På tio sekunder 7200W. Då krävs 600A för ett 12V-system.

Det var då ett ovanligt lågt varvtal som din startmotor ger, bara 30-60 varv/min?

De flesta moderna motorer dras med hjälp av startmotorn upp i varvtal uppåt eller över 120 varv/min och medför att motorn normalt startas inom en sekund efter mindre än två motorvarv utan förbränning och sedan efter första förbränningen så avverkas fem motorvarv normalt inom en halv sekund. Sålunda är det väldigt optimistiskt att räkna på att man har 10 sekunder på sig att producera den vätgas som krävs under 5 motorvarv för start. Verkningsgraden i elektrolysen bör dock minst uppgå till 50%, vilket minskar effektbehovet till en femtedel. Enligt min beräkning så bör man räkna med ett effektbehov på minst 14 kW för realtidsproduktion av den nödvändiga minimimängden av vätgas under fem motorvarv.

Detta motsvarar då en strömstyrka på hela 1200 A, vilket inte är möjligt att ta ut ur ett vanligt startbatteri samtidigt som startmotorn skall ha sitt, alltså krävs troligtvis ett antal extrabatteri för bara produktionen av vätgas.
Storleken på en gasgenerator som skall producera vätgas med en tillförsel av 14 kW eleffekt är sedan inte direkt liten, så jag ser inte riktigt hur man skall undgå att producera gas en god stund innan motorn skall startas precis som är nödvändigt vid förvärmning av bränslet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 10-02-01 00:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Du måste ju köra startmotorn en stund för att få igång produktionen av vätgas. Det är ju bubblor som ska fortplanta sig genom vattnet osv. Jag var snäll och valde 10s. Hade jag valt 5s. skulle även jag få 1200A dvs. ännu mera orimligt. Men det förstås, sitta och nöta med en starmotor i 10s. det tror jag alla vill undvika, det är ingen höjdare precis! Nu använde jag Aryans exempel för energiåtgång enligt det första inlägget. Dock kan det ju vara som Henrik J. sa, att det kanske räcker med väldigt små mängder vätgas för att få igång en motor?

Vi måste givetvis först komma ner i rimliga ampertal. Systemet måste alltså baseras på förladdning av vätgas innan motorstart påbörjas. Sedan som någon sa, att vätgas blandar sig fort kan förstås vara en fördel och en nackdel är att det då försvinner kvickt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 17:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm, intressant tråd!
Har ni sett detta?:
http://www.ebay.de/itm/HHO-H6-CO2-Wasse ... 592wt_1191

330 Eu för en metanolsönderdelare är inte illa!
Kunde man göra en liknande för etanol?
Och spara vätgasen för kallstarter?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011