Delfi har utvecklad speciella elupvärmda injektorer och Bosch en eluppvärmd fuelrail för kallstarter med glödstiftslignande värmare under injektorn. Hittade nu ett patent från Magneti Marelli med en eluppvärmd (dead-end) fuelrail.
Det ser ganska enkelt ut, med två glödstiftsliknande värmeelement 12A och 12B som sitter i fuelrailens sidor.
Andra varianter:
Citat:
The common fuel rail (10) supplies pressurized fuel to a number of fuel injectors (11a to 11d) and as an example two heating elements (12a and 12b) are located on each side of the fuel rail. Each heating element is a fast acting device with a typical temperature rise- time of ∼ 70°C/s (measured in still air at 1 mm from the heater surface). The total number of heating devices will typically absorb approximately 800 W at 10 V supply. The maximum heater temperature should typically be attained after approximately 6 s. The above-indicated numerical values are not limitative.
Så här ser temperaturkurvan av bränslet vid injektorn då ut:
De kanske (åter)använder samma typ av "glödstift" värmare som i vissa dieselbilar används för att värma kylarvättskan på väg till värmepaketet för att förbättra värmen i bilen?
Bosch 0 250 201 036 t ex.
/Aryan (kopierat från gamla forumet med google cache)