Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:01

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-10-25 20:25 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Triad skrev:
Nu återkommer jag med lite värden:

Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.

Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC.
Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?)
Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-25 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dr. Mabuse skrev:
Triad skrev:
Nu återkommer jag med lite värden:

Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.

Ser ut som om det skulle kunna vara ett 2,2kOhm's NTC.
Är det någon som vet vad det är för intern resistans på pull-up motståndet inne i ECU:n? (Jag antar till 5volt?)
Har en idé på en smidig lösning med en gallium-mosfet (och ev. en potentiometer) som skulle kunna hel-automatisera kallstartsmotståndet: Aktivera kallstartsmotståndet när det är kallt, och koppla bort/förbi det när tempen passerar ~40-60°C.



Det är säkert Bosch's gamla standardtempgivare som har hängt med ända sedan D-jetronic-tiden, http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf .
På Motronic-system brukar pull-up-motståndet vara 1 kohm (lika för både motor- och lufttempgivare). LH 2.2, LH 2.4 och Mono-Jetronic brukar ha 2,7 eller 2,87 kohm pull-up och 36,5 kohm parallellt med givaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-25 21:37 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Vad menar ni med pull-up?.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-26 08:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Triad skrev:
Vad menar ni med pull-up?.


Mätkretsen i styrdonet är kopplad som en spänningsdelare med givaren i serie med ett fast motstånd. Den fria änden av givaren kopplas till jord och den fria änden av det fasta motståndet till en referensspänning, vanligtvis 5 V.
Det fasta motståndet i spänningsdelaren kallas pull-up, eftersom det strävar efter att "dra" ingången upp till referensspänningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-26 16:29 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Okej.. Det överstiger mina kunskaper även dock jag förstår principen och hur en styrenhet arbetar. (är fordonstekniker till vardags).

Iaf, jag har beställt ett 2kohms NTC motstånd och en linjär potentiometer 0-20kohm.. Kanske i vassaste laget, men det ger lite utrymme för uppställning tills styrenheten skriker till.

Kommer testa potentiometern först, är sugen på att få den att funka istället för motstånd och brytare.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011