Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-12-15 15:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 11-10-09 09:05 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Det är dags att fixa kallstartsanordning för vintern på min XM med 16V motor.

Men, är det ngn som vet vilket motstånd jag ska lödda in?

Länk gärna också tack :wink:

Motorn som sitter här är förövrigt samma maskin som i de gamla Peugout 405.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-09 21:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Är det alltså 1,9 litersmotorn som heter DFW eller XU9J4, samma som har suttit i BX 16V?
Vilken årsmodell är det och vad har den för slags motorstyrsystem?

Hur har du gjort konverteringen förutom kallstartsåtgärderna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-10 05:23 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Årsmodell -95 och motorn heter XU10J4R.

Jag har gjort en BTR, ökat bränsletrycket. Planerar Flexi längre fram, men detta funkade så jäkla bra på denna bilen.

=)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-10 05:30 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Det är ett BOSCH MP5.1.1 , kan även vara ett BOSCH MP5.2.
Ska kolla upp det ikväll, beror på när bilen tillverkades, men tror på första.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-11 05:30 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
BUMP :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-11 23:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Kan du mäta värdet på motståndet på sensorn som sitter i, helst vid flera motortemp?

Enligt http://forum.205gtidrivers.com/index.ph ... opic=99387 ska det va den gröna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-12 05:22 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Visst kan jag göra det!

Tack för kanonbilderna =)

Jag återkommer....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-12 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Då är det alltså ett modernare maskineri än det som jag har egna erfarenheter av (XU9J4 '88-89, Motronic ML 1.3).
Där fanns det klara kallstartsvårigheter redan vid svenska sommartemperaturer, så egentligen borde man nog ha haft ett NTC som kallstartmotstånd alternativt möjlighet att koppla in några olika beroende på temperatur.
Jag använde som regel motorvärmare och slapp kallstartproblem på det sättet, det är också värt att notera att motorn alltid var lättstartad hur kallt det än var, om den inte hade stått längre än 3-4 timmar sedan den var igång sist.
Om det var bråttom att kallstarta kunde man komma igång utan att vänta på motorvärmaren genom att lägga en kupévärmare under huven och värma insugningsröret en stund, det brukade räcka.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-12 21:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Tidigare diskussion om storleken på NTC-motståndet.
viewtopic.php?p=7928#p7928

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 11:13 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Nu återkommer jag med lite värden:

Vid ~5-10gr motortemp: ~3k ohm
Vid ~50gr motoremp: ~1118 ohm
Vid ~80gr motortemp: ~311 ohm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-23 18:31 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Klurar lite på en potentiometer istället, hittade dessa:

http://www.electrokit.se/index.php


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 05:33 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
*Bump* 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 10:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Din länk är lite intetsägande, men att testa lite med potentiometer går säkert men då bör du skruva ner den till nol när motorn blir varm, annars tror styrsystemet att motorn är kall hela tiden.

Om ja minns rätt är ett NTC motstånd som har liknande värden som orginalgivare som du sätter i serie med original tempgivare och monterar det mot en värme kylslang eller liknare så att det känner av mtortempen en bättre lösning. Då "ser" ditt motorstyrsystem en extra kall motor när det är kallt men en nästan lika varm motor när den är varm.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 18:35 
Offline

Blev medlem: sön 11-10-09 08:58
Inlägg: 16
Men där är en hel uppsjö med potentiometrar, har inte en aning vilken jag ska välja..=(

Ser nu att addressen int evar rätt:

Testa denna http://www.electrokit.se/item_list.php? ... entiometer

Där finns
mono lin -
mono log -
stereo lin -
stereo log -

att välja på, vad är vad, och vilken ska man ha?. Spelar det ngn roll?

Bör jag ligga på 0-10kohm eller 0-20 kohm?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-10-24 20:51 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Är det för att testa så spelar det väl inte så stor roll men stereo behövs knappast om du inte vill ändra två sensorer samtidigt, du kanske kan prova med 20kohm lineär.
Jag skulle prova hur denna http://www.electrokit.se/motstand-ntc-ntc-2k2_31451405 NTC funkar i serie med original givare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011