Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 17-12-17 01:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-10-25 20:35 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Vad tror ni om att montera en sådan här elektrisk kupevärmare i anslutning till eller kanske tillochmed innuti luftrenarburken
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... mare-12-V/

Och när det är riktigt kallt låta den värma upp luften som står där i innan man försöker starta bilen?
Eller är jag helt ute och cyklar?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-10-25 21:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1182
Ort: Nyköping
Jag tror inte det hjälper något. Det som hjälper är ett kallstartmotstånd i serie med motorns tempgivare till ECU (NTC med ca dubbla resistansen mot motorns tempgivare eller potentiometer som man provar sig fram med) I båda fallen skall de kortslutas med en brytare efter att motorn kommit igång ordentligt.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-26 08:51 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Kallstartsmotstånd är ett bra hjälpmedel (som rekommenderas), men inte allena saliggörande. I min bil är motståndet klockrent sålänge det är plusgrader. Ju lägre temperaturer desto knepigare blir taktiken. Om du orkar prova din idé så gör det och rapportera till oss andra! 200W förvärmning utan att behöva fippla med bränslesystemet vore ju en skön tanke.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-26 09:46 
Offline

Blev medlem: tor 11-10-20 16:58
Inlägg: 20
Min tanke var att kombinera kallstartsmotstånd/flexitune med detta de dagar som det förstnämda inte hjälpte.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-10-26 20:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
mbuhre skrev:
Kallstartsmotstånd är ett bra hjälpmedel (som rekommenderas), men inte allena saliggörande. I min bil är motståndet klockrent sålänge det är plusgrader. Ju lägre temperaturer desto knepigare blir taktiken. Om du orkar prova din idé så gör det och rapportera till oss andra! 200W förvärmning utan att behöva fippla med bränslesystemet vore ju en skön tanke.

Är det et NTC-motstånd, och vilket värde ligger den på?

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-12-09 18:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-27 09:02
Inlägg: 20
Ort: Linköping
Opererade in en hårfön i begynnelsen i test för bättre starter men det blev ingen förbättring för mig. :)

_________________
Mercedes CL 500 -00 Ny
Toyota Corolla -99 100% E85 Utankonvertering.
Mercedes CLK 230 -00 100% E85, Flexitune, Avyttrad.
Civic type R -02 100% E85 Flexitune, Avyttrad.
Civic vti -92 100% E85 med BTR, Avyttrad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-12-26 18:48 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
var sitter begynnelsen :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-12-27 13:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5974
Ort: Hindås
frippis skrev:
Vad tror ni om att montera en sådan här elektrisk kupevärmare i anslutning till eller kanske tillochmed innuti luftrenarburken
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... mare-12-V/

Och när det är riktigt kallt låta den värma upp luften som står där i innan man försöker starta bilen?
Eller är jag helt ute och cyklar?


Tyvärr är du ute o cyklar. Det har diskuterats mycket i detta forum, se under kallstarter, vilket som är det teoretiskt och praktiskt bästa när det gäller att få fart på motorn om inte enbart ökad kallstartsmängd hjälper vintertid.

Slutsatsen blir alltid att det är bränslet självt som ska värmas, att. värma luften leder bara till en ytterligare värmeövergång samt onödiga förluster till omgivande motordelar.
Värmning med ett eller flera glödstift i kombination med returlöst system är däremot ett konstaterat fungerande koncept.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011