Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-11-15 15:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske detta kan vara av intresse för Smarta ägare om du inte sett innan?

http://clubsmartcar.com/lofiversion/ind ... 15-50.html
Bild
Du kanske skulle kunns sätta pumpvärmaren där "Restrictor Plug" är ritat. Då slipper den värma upp expensionkärlets volym och rören fram, å andra sidan är den kanske lika bra att värma upp det också, (dvs värmaren monterat framme före eller efter expensionkärlet) då har du värme i kupen direkt och blir inte motorn nedkyld efter starten.

EDIT: I bensinversionen finns redan en strypning på 5-6 mm så någon extra "Resistor Plug" behövs inte..

Kanske också en klok ide att isolera värme rören under golvet lite grann?

Här kan du kanske också hitta nått av intresse, sprängskissar av allt möjligt!:
http://www.neoriginal.ru/cat/mb/part__F ... 30_/50_165

Bild på expkärlet:
Bild
Slangen som normalt kommer från värmepaket sitter uppe till vänster och där det normalt föder tillbaks till motorn nere till vänster. Både kortslutna med en slang på bilden, bäst är nog att montera pumpvärmaren under exp. kärlet i returslangen (inte checkvalve anslutnningslangen den går ju till kylaren), då luftas pumpvärmaren automatiskt av exp kärlet. Pumpvärmaren får absolut inte gå torr så det blir perfekt.

Fattar bara inte varför returflödet från värmepaketet inte leds till ett T stycke under expensionskärlet, då slapp man värma upp dess volym, skulle det inte räcka som avluftning?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 16:24 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ah, bra, jag har för mig att du lade dessa skisser i forumet innan attacken, nu har vi dem igen!
Saken är bara den att jag inte har en diesel...OMXXX betyder alltid diesel på Mercedes-språk.
Bensinvarianten har inte den där passagen där man föreslår att sätta en restriktion.
(Edit: Hmmm det står faktiskt M160 också, och det är bensinvarianten, kanske jag får ta en titt i motorrummet, ser på bilderna på termostat hos bildelsfirmorna att huset som man köper komplett verkar ha en flera anslutningar än till bara värme o kylare.)
Anledningen till restriktion skulle vara att få snabbare o effektivare kupevärme...med kallare motor som följd, ett inte helt hundra koncept som jag ser det..
Jag har märkt nu när kylan börjar komma och man kör på mkt sprit att det tar sin tid att komma upp i temp på motorn (och kupen), men kanske jag ska passa på att byta termostaten nu samtidigt med värmarinstallationen.
Om jag fortfarande får problem med uppvärmningstiden (ska ju bli en högeffektiv etanolmotor av detta i slutändan!) av motorn lutar det nog åt att jag skapar en sådan bypass som dieslarna har, motorns väl o ve är ju överordnat förarens...

Men gällande värmarens placering så måste det väl vara bäst att sätta den så när motorn som möjligt, dvs innan vattenpumpen då. Annars måste jag ju värma hela ledningen under bilen först.

Hela systemet rymmer 4 liter så att jag måste värma allt vatten är inte hela världen...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 18:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Som jag ser det cirkuleras allt vatten i en Smart i varje fall så fort motorn går, förutom den (lilla) volymen som finns i kylaren plus volymen som den (tjocka) ledningen från thermostat till kylaren har. En 38 mm slang på 1,2m = knappt 1l + kylaren, kan det vara max 1,5l?
Om vi antar att returröret är 38mm och 1,2m = nästan 1l + expensionskärl + värmepaket + värmeledning fram ≈ 2l? Mmm då skulle det bli 0,5 l i motorn kvar, kanske rören är lite mindre men det är ju bara en 0,7l motor.
Hur som helst om du använder värmaren för att endast värma den lila väätskevolymen i motorn och sedan startar och får minst dubbelt så mkt kall kylarvättske från rören+värmepaketet+expansionkärlet i retur in i motorn är den kall igen!

Därför skulle jag råda att sätta den framme under exp kärlet. då har du värmt upp all vättska som normalt cirkulerar med stängd thermostat och tappar bara värme i returröret från värmaren till blocket, men det gör du hur som helst också när motorn går, så det vore inte fel att isolera rören ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 19:30 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Kom ihåg att den största mängden material som värms upp av motorvärmaren är metallen i motorn (aluminium och järn) vattnet fungerar mest som förmedlare av värmen så det är inte så farligt att kallt vatten strömmar in i motorn efter start.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 20:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag är inte så orolig för kallvatten in i motorn, precis som GL skriver. Detta händer ju varje gång vintertid när termostaten börja öppna och iskall kylvätska strömmar från botten på kylet.
Däremot menar jag att om man ska värma motorn snabbast möjligt så är det bra att ha källan så nära som möjligt.
Fast om man isolerar returröret så spelar det inte så stor roll förstås.
Kanske är det mindre trångt i fronten och jag slipper kräla på marken under bilen om jag sätter den fram...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 22:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Fast termostaten öppnas nog inte innan motorn behöver kylning och stänger igen när motorn blir kall.
Och värmekapacicitet av metaller i motorn är 5-10x lägre än kylvatten se, http://sv.wikipedia.org/wiki/Specifik_värmekapacitet

4 kg varm vatten motsvarar alltså en lika varm klump av ca 37 kg järn eller 19 kg aluminium

Att värma upp 4 kg vatten med 1,2 kW från 0 till 50°C skulle ta under 12min.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Absolut, och det är tur att termostaten är stängd, annars hade man cirkulerat varmvatten i kylaren också..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 09:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra att läsa på det där smartforumet att värmereglaget aldrig stänger flödet, så du inte behöver tänka på att värmen måste vara på om du sätter pumpvärmaren framme i returen efter värmepaketet under expansionkärlet.

Läste också att det i bensinmodellen (i motsats till dieselmodellen) sitter en strypning i termostathuset på 5-6mm i 20mm slanganslutningen för slangen som går direkt tillbaka till pumpen P. Om du skulle sätta värmaren där så skulle du alltså behöva ta bort strypningen i termostathuset eller byta till en dieseltermostat annars skulle pumpvärmaren också strypas.

Bild

Strypningen är bra om värmaren monteras sitter fram, du vill ju inte att för mycket av det uppvarma vattnet ska kunna ta kortaste vägen genom slangen från P till termostathuset i stället för att värma motorn!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 12:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Var läste du att flödet aldrig stängs i värmepaketet?
Jag testade igår att stänga av värmen från fullt, och det tog ett bra tag innan tempen på luften hade sjunkit påtagligt. Jag tror det sitter en vanlig kran på smarten.

Hmm, var o köpte en ny komplett termostat idag, får kolla in ev. strypning.
Detta är ju en anledning att fundera lite...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-16 12:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om det inte finns luftklaffar stängs när man stänger av värmen tar det lika lång tid för kylarvättskan i värmepaketet att kyla ner oavsett om det är en kran som helt blockerar flödet eller om det sitter en växlande kran som leder om vättskan förbi värmepaketet.

Kommer nu inte ihåg var jag läste det om kranen de beskrev att de testade så här:
De tog ut en halvliter kylarvättska ur exp kärlet så att returen från värmepaketet hamnade "ovan vattnet" i kärlet.

Sedan startde de motorn och tittade på returinloppet från värmepaketet med värmereglaget på och av, i båda fall rann det samma flöde in i expansionskärlet.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 05:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Att värma upp 4 kg vatten med 1,2 kWh från 0 till 50°C skulle ta under 12min.

Se upp med enheterna så du inte snavar... :wink:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 07:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Att värma upp 4 kg vatten med 1,2 kWh från 0 till 50°C skulle ta under 12min.

Se upp med enheterna så du inte snavar... :wink:


Just ja hade kite för bråttom so vanligt. Det ska va 1,2kW såklart. Längre upp i tråden finns en bättre uräkning för 50% glykol (som har 78% specifik värme av vatten):

aryan skrev:
Teoretiskt borde den kunna värma upp 4l 50% glykol*) från -10°C till +40°C på under 10 minuter
((4,19 * 0,78) kJ/kg*K * 4kg * (40°C - (-10°C))) / 1240 watt = 8,8 minuter


Egentligen har glykolen en högre densitet än vatten (1,1132), då blir 4l 50% glykol/vatten blandningen snarare 4,23 kg

Om någon vet vad motorn väger (40 kg, 25kg stål, 15kg aluminium?) och hur mkt motorolja det går i (2,5l?) kan vi försöka räkna ut vad det bli tillsammans.

1240 watt = 4464 kJ/h
Specifik värme: aluminium 0,91 kJ/kg*K, (gjut)järn 0,46 kJ/kg*K, mineralolja 1,67 kJ/kg*K och oljan har en densitet av 0,89 kg/l)
1240 watt / (((4,19 * 0,78) kJ/kgK * 4,23kg) + (0,91 kJ/kgK * 15kg) + (0,46 kJ/kgK * 25kg) +((1,67 kJ/kgK * (2,5l*0,89kg/l)) = 105°K/h ?

En kvarts motorvärmare skulle i så fall ge 26° motortemp stigning utan värmeförluster. För att få en uppfattning om värmeförlusterna skulle man kunna mäta tiden det tar för motorn att kyla ner igen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 08:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Om det inte finns luftklaffar stängs när man stänger av värmen tar det lika lång tid för kylarvättskan i värmepaketet att kyla ner oavsett om det är en kran som helt blockerar flödet eller om det sitter en växlande kran som leder om vättskan förbi värmepaketet.

Kommer nu inte ihåg var jag läste det om kranen de beskrev att de testade så här:
De tog ut en halvliter kylarvättska ur exp kärlet så att returen från värmepaketet hamnade "ovan vattnet" i kärlet.

Sedan startde de motorn och tittade på returinloppet från värmepaketet med värmereglaget på och av, i båda fall rann det samma flöde in i expansionskärlet.


Aha, OK, så kan det förstås vara, en shunt helt enkelt.
Det kanske är trenden på enklare bilar idag. Då är man säker på att man kan koppla in en värmare på ledningen till/från värmepaketet oavsett hur reglaget står inne i bilen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 09:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag förmodar att en växlande kran även har andra fördelar. Den garanterar att det alltid finns viss cirkulation genom motorn annars måste man väl ha hål i termostaten till kylaren eller en termostat som växlar mellan kylaren och en shunt ledning.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-17 10:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Jag förmodar att en växlande kran även har andra fördelar. Den garanterar att det alltid finns viss cirkulation genom motorn annars måste man väl ha hål i termostaten till kylaren eller en termostat som växlar mellan kylaren och en shunt ledning.


Smarten har ifs just en shuntledning, jag kollade igår på det nya termostathuset (man får tom med en tempgivare som är borttagbar), och det är mkt riktigt en strypning typ diam 10 på ena 22mm slanganslutningen som ska användas till shuntning tillbaka till vattenpumpen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011