Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 11-10-30 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Innan forumet hackades hade vi en tråd om den nya typen av motorvärmare med högre effekt.
Conrad säljer ju detta nu bl.a.
Aryan, du pratde om att du var på G att importera sådana, hur gick det?
Skulle vilja ha ett par till mina bilar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 16:18 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Hej!

Håller på med detta ja, men inte fått leverans ännu , är det två st som du isf skulle behöva?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-10-30 22:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja,
Hur var det med priset?
När kan det bli lev?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-11 15:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du menar alltså denna värmare http://www.conrad.se/MOTORV%C4RMARE-OWL ... &pi=857490

Bild

Jag kan tyvärr inte sälja de så mkt billigare än jag hoppades då, så här blir priset: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 och du som är etanol.nu medlem får 10% på det.

Men jag tror fortfarande att det blir en mkt bättre lösning än vanliga 500W värmare som måste förlita sig på självcirkulation, mer än dubbel så hög värme kapacitet + pump gör ju att uppvärmningstiden borde bli mkt mindre eftersom värmeförlusterna minskas (man eldar inte för kråkorna) och en vanlig slangvärmare ofta stänger av värmeelementet eftersom temperaturen i värmaren blir för hög pga cirkulationen är för låg.

En vanligmotorvärmare ska man ha på 1 timme och 20 min när det är -10° ute enl http://www.uppsala.se/Boendemiljotrafik ... orvarmare/
Teoretiskt borde den kunna värma upp 4l 50% glykol*) från -10°C till +40°C på under 10 minuter
((4,19 * 0,78) kJ/kg*K * 4kg * (40°C - (-10°C))) / 1240 watt = 8,8 minuter

Den vanliga värmaren har då förbrukat upp till 0,5 * 1,3 = 0,66 kWh, bereoende på hur ofta termostaten slog av och på blir det mindre såklart. Min värmare förbrukar ca 0,2 kWh på 10 minuters användning. En stor fördel är också att man inte behöver fasta tider/planera så mkt, med en fjärrkontroll isf tidur kan man slå på den och precis hinna ta en kopp kaffe innan motorn är varm!


*) enligt http://www.engineeringtoolbox.com/ethyl ... d_146.html har 50% glykol ca 0.78 specifik värme av vatten

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 11-11-11 23:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
U got mail!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-12 17:24 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Jo med denna typen av värmare så blir uppvärningstiden väldigt mycket kortare än en ordinarie elektrisk motorvärmare som i princip bara punktvärmer kylvattnet och sedan lite beroende på hur bra självcirkulationen fungerar. Däremot med ett komplement med en extern vattenpump skulle även en sådan block/slangvärmare bli mångdubbelt effektivare.

Annars som ett exempel så är uppvärmningstiden med egna bränslevärmar utrustade micran rekord kort med tiden 10 minuter vid uppmätta 5 minus tills värmartermostaten slår ifrån så håller hela denna bils kylvatten volym på runda 4 liter på ungefär 80 grader och temperatur mätaren står direkt på det normala vid start.

Med detta känns befintlig blockvärmare tämligen ineffektiv tills man då stödkör den elektriska vattenpumpen, så denna motorvärmartyp är helt rätt inne just med den kombinationen värme/cirkulation

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-12 20:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
U got mail!


Tack mottaget! Fixar det imorgon eller på måndag.

Peter skrev:
Jo med denna typen av värmare så blir uppvärningstiden väldigt mycket kortare än en ordinarie elektrisk motorvärmare som i princip bara punktvärmer kylvattnet och sedan lite beroende på hur bra självcirkulationen fungerar. Däremot med ett komplement med en extern vattenpump skulle även en sådan block/slangvärmare bli mångdubbelt effektivare.


Jag har än så länge vanliga slangvärmare (300w) mina BX, i B16 fungerar den så bra som den var tänkt då den sitter under insuget men i BX14 den andra sitter den nära vattentemp sensorn för ECU-n så om man kör den kort tid så försämras faktist kallstarten eftersom ecu-n tror att motorn är varm medan resten av motorn och framförallt insuget fortfarande är kall!

Men jag tänker sätta dit en pumpvärmare så slipper man bekymmer och vänta. Kanske skulle jag man kunna låta den vanliga slangvärmaren utan pump sitta kvar då blir det 25% mer effekt ändå.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-13 09:01 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Javisst det står ju utom all tvivel att uppvärmingstiden kraftigt förkortas med samtidig cirkulation på det uppvärmande vattnet. Även som i micrans fall med en klassisk blockvärmare på 500 watt i en av frostpluggarna tar det ändå minst en timme att få märkbart uppvärmd motor men minst halverad tid med samtidigt inkopplad separat cirkulationspump.

Där av egna erfarenheter kopplar den till ingående slang till värmepaketet som även är brukligt i övriga bränslevärmarsystem, som då förts och rätt snabbt värmet upp värmepaketet för att sedan värma motordelen. Vill man nu av någon anlidning prioritera motoruppvärning ansluter man sig till utgående slang från värmepaketet.

Så visst med någon form av cirkulation går det hela betydligt snabbare såväl som det är logiskt,, och visst med den extra slangvärmaren går det än fortare med den värme tillskotten bara denna ger.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Senast redigerad av Peter tor 11-11-17 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-13 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmmm
Hur ska jag nu koppla in denna på Smarten?
Meningen är att den ska trycka sitt varmvatten i samma riktning som det går när motorn är varm och man har värme på i kupe'n?
Mao sätter man den på returen från värmepaketet? (så det först med uppvärmd motor börja strömma varmvatten via värmeelementet)
Fast vad händer om man skulle glömt att sätta på värmen i bilen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 11-11-13 21:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Meningen är att den ska trycka sitt varmvatten i samma riktning som det går när motorn är varm och man har värme på i kupe'n?
Mao sätter man den på returen från värmepaketet? (så det först med uppvärmd motor börja strömma varmvatten via värmeelementet)


Ja precis så! Och pumpens impellor är så "öppen" att den inte bromsar flödet nämnvärt när den inte snurrar, så man behöver ingen bypass eller liknande.

Citat:
Fast vad händer om man skulle glömt att sätta på värmen i bilen?


De allra flesta moderna bilar stänger inte flödet som en vanlig kran till och från motorn när man stänger av värmen, det brukar vara en växelventil som tar bort värmepaketet ur slingan och/eller luftklaffar som leder luften så att den inte längre går genom värmepaketet. Det gör att reglagen inte har en stor fördröjning. Så jag skulle tro att det är likadant i en Smart. Men i en riktig gammal bil med endast en vanlig "kran" bör den såklart inte vara helt stängd, men det är den väl sällan ändå i den årstid då man använder motorvärmaren...

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En lösning som förekommer även på relativt moderna bilar är att det finns en kran som stänger flödet genom värmepaketet när man stänger av värmen (detta för att slippa onödig spillvärme i kupén sommartid), men den öppnar helt så fort värmen dras på det minsta lilla och sedan sker värmeregleringen med luftspjäll. I en del fall kan den där kranen vara styrd via vakuum eller en servomotor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 09:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
En lösning som förekommer även på relativt moderna bilar är att det finns en kran som stänger flödet genom värmepaketet när man stänger av värmen (detta för att slippa onödig spillvärme i kupén sommartid), men den öppnar helt så fort värmen dras på det minsta lilla och sedan sker värmeregleringen med luftspjäll. I en del fall kan den där kranen vara styrd via vakuum eller en servomotor.


Ja, Mercedes har detta så kanske det finns även på Smarten.
Jag hoppas dock att det är vettig logik på detta, så att ventilen öppnar om slangen hoppar av..
Dvs vacuum från motorn kan endast stänga ventilen som annars är öppen när motorn inte går.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 09:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kranen kan som sagt även vara en växelventil dvs cirkulationen till och från motorn är aldrig blockerad, antingen går vättskan tillbaka via värmeväxlaren (värme på) eller så är går den tillbaka direkt via kranen (värme av).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
torbjorn skrev:
En lösning som förekommer även på relativt moderna bilar är att det finns en kran som stänger flödet genom värmepaketet när man stänger av värmen (detta för att slippa onödig spillvärme i kupén sommartid), men den öppnar helt så fort värmen dras på det minsta lilla och sedan sker värmeregleringen med luftspjäll. I en del fall kan den där kranen vara styrd via vakuum eller en servomotor.


Ja, Mercedes har detta så kanske det finns även på Smarten.
Jag hoppas dock att det är vettig logik på detta, så att ventilen öppnar om slangen hoppar av..
Dvs vacuum från motorn kan endast stänga ventilen som annars är öppen när motorn inte går.


Ett argument för att ha logiken tvärt om (dvs ventilen stängd då det inte finns vakuum) skulle kunna vara att hindra självcirkulation genom värmepaketet med avstängd motor och på det sättet få motorn att hålla värmen längre.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
karlmb skrev:
torbjorn skrev:
En lösning som förekommer även på relativt moderna bilar är att det finns en kran som stänger flödet genom värmepaketet när man stänger av värmen (detta för att slippa onödig spillvärme i kupén sommartid), men den öppnar helt så fort värmen dras på det minsta lilla och sedan sker värmeregleringen med luftspjäll. I en del fall kan den där kranen vara styrd via vakuum eller en servomotor.


Ja, Mercedes har detta så kanske det finns även på Smarten.
Jag hoppas dock att det är vettig logik på detta, så att ventilen öppnar om slangen hoppar av..
Dvs vacuum från motorn kan endast stänga ventilen som annars är öppen när motorn inte går.


Ett argument för att ha logiken tvärt om (dvs ventilen stängd då det inte finns vakuum) skulle kunna vara att hindra självcirkulation genom värmepaketet med avstängd motor och på det sättet få motorn att hålla värmen längre.


Fast då skulle alla sådana bilar få problem med bensin eller dieselvärmare när man vill ha uppvärmning även i kupe'n. Har aldrig sett någon värmare med vacuumpump..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011