Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 11-11-29 19:05 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
andra starten ger adaptern normala 22% förlängning, vilket verkar räcka med bilens inbyggda (bensin)kallstartsmapp. Har känt ytterst lite tvekan vid gaspådrag, vid ivägkörning, men det varar ju bara medan bilen är kall, efter 20-30 sekunder går det inte att märka något.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 10:55 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Efter att fyllt tanken med sommaretanol inträffade följande:
Bilen var grymt svårstartad vid 5+ (utan värmare), trots 190% kallstartsanrikning?
Detta har hänt en gång för några veckor sedan vid en annan kallstart runt 5+, utan värmare.
Normalt kör jag alltid med motorvärmare, men dessa två starter fanns ej möjligheten.

Kan det vara att bilens egna anrikning är så snål vid de temperaturerna att de 190% extra adaptern lägger till inte räcker?
Eller är 190% för mycket, så motorn blir sur direkt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 12:00 
Offline

Blev medlem: fre 12-03-09 12:49
Inlägg: 7
Ort: Örbyhus
Det lär vara något i luften idag för min bio var oxå trög att starta. Visserligen så är min anrikning bara på 100% (har inte börgat pilla på fabriksinställningen än) med motorlampa och plutter gång som följd. Koppla bort minuspolen en kvart och vipps så var alt som vanligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 13:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tror att bilens egen kallstartsanrikning vid 5°C x 190% kallstartsanrikning x 130%? normal etanolkoverterings pulsförlängning kan vara lite väl mycket.

Hur startar du, flera korta startförsök eller långa tills motorn går?

Min bil som bara har bränsletrycksregulator och ingen kallstartsanrikning alls vill ha flera korta när det blir kallt och jag inte har motorvärmare, inför varje försök verkar bilens kallstartsanrikning öka eller så skvätter den helt enkelt extra inför varje försök (ungefär som att man har en skopa för kaffekannan).

Om jag skruvar upp trycket så mycket att den startar på första försöket så går den alldeles för fet sen när motorn kommit igång.

Vid 10°C är ren etanol redan svår antänd så min teori är att den mest behöva extra mycket för att tända för att då nästan uteslutande bensinångerna kan antändas, men när den väl tänder börjar naturligtvisäven etanolen brinna och då blir det lätt för mycket bränsle pga etanolöverflödet.

Egentligen skulle man kanske ha en kraftig kallstartsanrining under 500vpm för självastarten och ingen eller en mycket lägre kallstartsanrikning över 500 vpm

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 20:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Egentligen skulle man kanske ha en kraftig kallstartsanrining under 500vpm för självastarten och ingen eller en mycket lägre kallstartsanrikning över 500 vpm


Helt enkelt en kraftig anrikning under krank.
Är övertygad om att t.ex. Flexitune X4 auto fungerar så.
Det är helt logiskt att mängden som behövs för att komma igång är mkt större än den som sedan behövs för att hålla motorn igång efter några få sekunder.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-04-06 11:03 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
Hur startar du, flera korta startförsök eller långa tills motorn går?

Brukar försöka några sekunder, är det inga livstecken brukar jag vänta ett par sekunder och försöka igen, med hopp om att kompressionsvärmen skall hjälpa till.
Ska testa att minska kallstartsanrikningen något.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 15:35 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Är övertygad om att t.ex. Flexitune X4 auto fungerar så.

Det kan man mycket väl tänka sig. Jag har inte en tillstymmelse till startproblem med min Renault Scenic. Den hoppade igång på första försöket i -20 i vintras när jag var ofrivilligt motorvärmarlös. Däremot kan den lätt tjuvstanna vid belastning en kort stund efter en sådan start, kanske pga att jag inte har ökat efter-start-anrikning så mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 17:35 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
min startade vid -17 utan problem, problemet är nu när det är varmare.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-04-10 18:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vilket läge står adaptern på E75, E85 eller Auto? E85 ger "full" kompensation (+42%) ser jag i manualen vilket inte E75 eller auto läge gör i standard inställningen

Efter en minut när kallstars anrikningen upphör gör motorns styrsystem möjligtvis redan (försök till) closed loop, det är kanske då bilen börjar oscillera?

Kanske du ska laborera med en annan kombination med mindre standard anrikning

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 05:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
gt-i skrev:
min startade vid -17 utan problem, problemet är nu när det är varmare.

Aha, min har inga problem vid varmare temp heller, utom en tendens till att få för mycket soppa ifall motorn är lite halvvarm. Har inte hittat en optimal placering för tempsensorn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 08:27 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Oscillationen sker under nedräkningen av kallstartsanrikningen. Efter minuten är det inga problem.

Jag kör på auto, men har justerat förlängningen till 28%.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 12:01 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Du kan inte starta i E75 eller E85 läget och byta till AUTO när den går? Du kanske det skulle funka med mindre startanrikning så att du slipper svängningar pga för mkt anrikning när motorn går.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-11 19:08 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
adaptern sitter under huven, men annars är iden god. Svängningarna löser jag med en kort 5-10 sekunder körning med kallstarsanrikning, sen stänger jag av motorn och startar utan kallstart.
Tyvärr startar motorn inte alls nu utan måste nötas länge, kanske 15-20 sekunder sammanlagt innan livstecken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-04-28 18:52 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Utan någon åtgärd är nu bilen tillbaka i gammal god form, kallstartar utan problem. Skumt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-30 08:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men med pendlande tomgång efter kallstarten?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011