Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kallstart bioadapter colt.
InläggPostat: ons 11-11-09 07:17 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Börjar bli dags att fixa till kallstarterna på min Colt-04. Frun är inte helt nöjd med att det tar 4 försök att starta nu när det är runt +5 grader.
Har konverterat med obormots bioadapter, använder 100% spridartidsförlängning som kallstartslösning.
Har lite problem med svängningar under den kommande minuten när anrikningen minskas till noll. Obormot har tipsat om att det är för hög kallstarts-anrikning som är boven till svängningarna.
Att lösa min "svårstartande" bil med mer anrikning verkar därför inte vara en bra lösning? Blir det alltid bättre (=lättare) med mer anrikning? Finns det risker med nersurning av motor om jag anrikar för mycket?
Än så länge är det E85 i bilen, blir det mycket lättare att starta med E75?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag skulle påstå att du knappast kan ha för mkt extramängd om du behöver 4 startförsök...
+400% är ibland nödvändigt för starten och sedan är det nödvändigt att ligga kvar med nachstart (efterstart/varmkörningsanrikning) längre än bensinmappen, typ 2-3 ggr så lång varmkörningsanrikning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 12:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
När det är över 10 grader startar bilen direkt med 100% anrikning. Det som oroar mig är vad som händer om jag har för fet anrikning när/om det blir varmare igen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 12:51 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
100% cranking enrichment seems to me also low. Try 200% for beginning.
After-start enrichment is much more complicated thing. If I remember correctly Bioadapter has after-start enrichment algorithm which bases on time and not actual engine temperature because this FFV kit does not have its own temperature sensor or connection to car original ECS (engine coolant sensor).
It is actually even more complicated because it is not linearly regressive. If I remember correctly Fuelcat King adapter (from German Fuelcat) had programmable after-start enrichment graph calculated from 10 temperature points.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 13:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Yes, the warm enrichment change is definately not linear, and yes it is also not needed as much if the engine is warm compared to fully cold.
But a little extra over a short period is not harmful, as I see it.
Dont worry gt-i, change it to 200% or so to start with.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 18:33 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
I'll try 200%. the problem is that my wife is the guinnie-pig. At home we use engine-heater, and at my wife's job there is no electricity on the parking lot.
This is why I want to be sure there will be no problem with to high enrichement.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 20:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Tried 190%, 6 degrees in the garage. The car started on the first revolution :wink:

The oscillations when the car runs got worse, but after about a minute they stops, thats when the adaptor reaches zero in after-cold start enrichement.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 20:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
How long there are oscillations?
Maybe then try 150%...?
Can U adjust the time during which this enrichment is active?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-11-09 21:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag känner igen fenomenet väl. Med lagom anrikning för att starta på första försök blir det för mycket när motorn går (kallt) på tomgång och bilen går ojämn (och det luktar etanol från avgasröret). Med mindre anrikning som är lagom mkt för att den ska gå så jämt som möjligt på tomgång med kall motor i open loop efter starten vill den inte starta på första försöket och kan den även tjuvstanna ibland när man försöker köra iväg. Jag tror att det förvärras pga att jag har centralinsprutning. Motorvärmare löser såklart alla problem.

Troligtvis skulle jag man bara behöva en extra "dusch" medan startmotorn går, så fort den tänder behövs det ingen extra kalstarts anrikning på tomgång förutom när man trycker på gasen för att köra iväg då skulle accelerationsanrikningen behöva ökas extra när motorn är kallt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-11-10 06:06 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
the duration is fixed at one minute. going on a ramp from 190 to 0 in one minute.

the oscillations appears at 100% as well, so 150 won't fix the problem.

En startdutt och inget mer hade varit perfekt för mig med.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 11-11-12 10:17 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-10 17:33
Inlägg: 86
Ort: Tallinn, ESTONIA
I think it goes down from 190% to ethanol more consumption enrichment (about 25%) and not to 0%.
Basically you could not do much about it because time based after start-enrichment algorithm bases on wrong theory.
Also I think fixed value cranking enrichment algorithm (based on engine temperature) is not as good as gradually rising during cranking enrichment.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 13:34 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
The cold start enrichment goes from 190 to 0%. But 0% is normal E85 enrichment, in my case 22%.

I agree that time based cold start enrichement is not as good as temperature based, but I can live with that as long as the product is cheap and easy to install.

To bad 190% seems to be a little low for around 2 degrees, it takes two start attempts to get it going.

I hope that E75 will do the trick.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 11-11-15 14:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
If only the box increased injection timing increased extra during cranking you would probably need less cold start enrichment overall.
Maybee vacuum controlled cold engine enrichement would work; high vacuum little cold engine enrichement, low vacuum little or none extra coldstart enrichement.

This way the injection amount increases during cranking and when driving away with a cold engine which would probably not only improve the cold start performance but drivability with a cold engine too?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 07:20 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Nu har jag "löst" problemet. Startar med kallstartsanrikning, låter motorn gå i 5-10 sekunder, stänger sedan av för att nolla, anrikningen. Tar ca 5 sekunder innan strömmen bryts (till adaptern) efter att motorn stängts av. sedan startar motorn på vanlig kallstart utan problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 11-11-28 08:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Förstår jag det rätt att bioadaptern vid andra starten inte längre gör någon extra kallstartsanrikning eller är det bilens egen styrsystem som ger mindre anrikning vid andra starten så att summan blir rätt?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011