Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Kallstartsstartmotstånd
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6122
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ mån 11-11-28 09:07 ]
Inläggsrubrik:  Kallstartsstartmotstånd

För att slippa flera kallstartsförsök istället för en tror jag att det ofta skulle behövas lite extra bränsle just under tiden startmotorn går och sedan inte längre lika mycket extra så fort motorn har startat.

Vad tror ni om ett extra kallstartsmotstånd (som ändrar motortempgivaren så att ecu'n tror att motorn är kallare vad den är) som bara är aktiv medan startmotorn går? Skulle det kunna fungera eller brukar ECU vara så pass smarta att det detekteras som ett givarefel eller liknande om signalen hoppar från ett värde till ett annat?

/Aryan

Författare:  ahto [ mån 11-11-28 13:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsstartmotstånd

Look diagram at page 11, ethanol cold start strategy very well explaned - http://ebookbrowse.com/bioetun-hasznala ... -d72881155

Författare:  aryan [ mån 11-11-28 14:06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsstartmotstånd

Intressant, menar du detta?

Bild

Första delen -med 205%- skulle man då kunna realisera när startmotorn går.

Författare:  ahto [ mån 11-11-28 14:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsstartmotstånd

Thats the right one!

Hope it helps to understand more or less correct cold start ethanol enrichment approach!

Författare:  karlmb [ mån 11-11-28 18:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Kallstartsstartmotstånd

Nice diagram!
I think its exactly how things are working!
Strange names only "self start, should be crank start, "compression duration"..should be "nachstart" or "after start".

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/