Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 11-12-14 01:06 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 21:36
Inlägg: 9
Ort: Haninge / Stockholm
Nyhet 2013-05-01
Bilen har nu rullat totalt 18.ooomil på E85 UTAN PROBLEM. Jag har utfört ett test som visar på att E85 är många gånger bättre för packningar, gummin och slangar än vad BF95 är, frätskador som uppstått på gummin, packningar & slangar som legat i en glasburk fylld med BF95 efter en vecka syns inte ens på dom likadana dito - gummin, slangar & packningar som legat i E85 i flera ÅR.

Bluffen om att spriten skulle FRÄTA och vara farligt för motorer är ett faktum, däremot ser jag att dom delarna som har legat en vecka i bensin, en vecka i e85, en vecka i bensin, en vecka i e85 osv osv är jäkligt dåliga, detta beror enlig oberoende experter på att bensinen fräter och sedan bildas en skyddande hinna av avlagringar, varpå e85 tvättar bort dessa avlagringar och sedan när man återigen inför bensin i systemet fräter det lite till och sedan bildas skyddande avlagringar.

DETTA INNEBÄR ATT JAG NU GÅR UT OCH SÄGER TILL ALLA ER SOM FLEXIFUELAR:

SLUTA UPP MED DET, TANKA ENDAST E85, BENSINEN FRÄTER SÖNDER SLANGAR, VENTILTÄTNINGAR, PACKNINGAR. DETTA GÄLLER ALLT FRÅN BRÄNSLEPUMPAR TILL MOTORDELAR, I VÄRSTA FALL BRINNER BILEN UPP SÅ SLUTA GENAST ATT TANKA BENSIN!!!

MVH Johan - En oberoende forskare som inte är mutad av oljebolag! (Till skillnad från sveriges motorjournalister som får feta mutor i form av resor, gratis oljor, evenemang, lånebilar, allt sponsrat av stora oljebolag...

Hej där, har en Chevrolet Explorer som jag konverterade i slutet av sommaren, konverteringen i sig är utförd av Olle Wilson på Creative Fuel Injection, så det är inte jag själv som ändrat tändning & bränsletryck.

Som vanligt med etanolbilar så blir dom svårare att starta ju kallare det blir.

Jag har skissat på en lösning som går ut på att man värmer bränslet i en 5-10deciliter stor catch-tank i aluminium, tanken är tänkt att sitta nära motorn, uppvärmingen sker elektriskt och bränslet kommer vara cirka 20-30grader vid startögonblicket, självklart kommer det att sucsesivt bli kallare allt eftersom catch-tanken fylls med kallt bränsle från vanliga tanken.
Det kommer finnas en 12volt och en 230volt slinga för uppvärming av catch-tanken.

Frågar nu någon KUNNIG om detta kan tänkas fungera?

Jag vill inte ha en massa svar om säkerhets aspekten, den är redan LÖST, det kommer inte att börja brinna eller explodera varelse av att den kommer sitta placerad vid motorn eller av uppvärmingen...

KOMMER BILEN BLI LÄTTSTARTAD I MINUS 20 GRADER OM BRÄNSLET ÄR PLUS 20 GRADER ?

MVH / Johan Jäderström, Chevrolet Explorer 300Hk V8 E85
Bilaga:
xplorer111.jpg
xplorer111.jpg [ 117.37 KiB | Visad 20910 gånger ]


Senast redigerad av carnageman ons 13-05-01 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 13:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det är nog svårt att svara ja eller nej på din fråga. Det beror väl på hur bra du lyckas att få högre temperatur av bränslet vid spriderna när du startar. Det kommer förmotligen ha startproblemen kvar pga att du tappar mycket värme på vägen från catchtanken, i fuelrail mm och finnas kall bränsle kvar "i vägen" när du ska starta.

Du lär få bättre resultat om du kan få upp värmen av bränslet i fuelrailen.

Om du har tryckregulator och returen före catchtanken (så att catchtank fuelrail tillopp och retur från fuelrailen har samma bränsletrycket) och en extra cirkulationspump för att pumpa rund det varma bränsle genom fuelrailen till och från catchtank/värmare så tror jag du kan få en bra förbättring av kallstarten. Catchtanken kan då vara mindre än 0,5l då går uppvärmningen före start snabbare.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 14:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har sett bra resultat av uppvärmning innan start i sträng kyla (-20).
Det bör nog vara mer än +40 grader dock på spriten för att ge ordentlig effekt.
Men det är väl inga problem att värma lite mer?
Som Aryan skriver måste man ju dock förbruka ur den kalla etanolen i FR (vilket kommer att ta några startförsök), kanske du kan lösa det med en extra ventil som släpper en mindre mängd bränsle till returen, och tvångskör pumpen, innan start, och på så sätt tömmer FR på kall etanol.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 15:53 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Apropå på kallstartssvårigheter så startade jag min Flexitune-konverterade Renualt i -15 för nån vecka sedan då motorvärmarstyrningen hade fått spunk. Det var inga problem alls att få igång den, men den tålde inte gas förrän den fått gå en liten stund. Normalt startar jag inte utan motorvärmare så vet inte var gränsen går, men "E75" var väl just för de som måste starta utan motorvärmare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nja, har läst om flera SAAB-ägare som fått igång sina etanolsaabar i -20 iaf på E85. De har ingen förvärming.
Detta med E75 har andra, kommersiella orsaker... :evil:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 19:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
karlmb skrev:
Detta med E75 har andra, kommersiella orsaker... :evil:

Som vadå?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 11-12-14 22:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Baggis skrev:
karlmb skrev:
Detta med E75 har andra, kommersiella orsaker... :evil:

Som vadå?


Det är en illa dold hemlighet att den egentliga orsaken till införandet av E75 är att få till stånd en marknadsstörning och därmed en möjlighet till prisjusteringar regelbundet. Det är så liten skillnad mellan E75 o E85 att det hela faller på sin egen orimlighet att det skulle vara fråga om tekniska anledningar, särskilt som man gett så vida gränser för speciellt E75.
Vore det en verklig kallstartförbätttring man var ute efter så skulle man inte låta bilister riskera att bli stående med E75 i tanken om de egentligen måste ha E50 (vilket man ju enligt reglementet ska kunna få vid "behov" i kalla trakter eller tidpunkter).
Men eftersom bilar rör sig över stora områden och tanken ofta kan vara fylld när det var varmare så faller hela argumentet om att det skulle vara noga ur kallstartssynpunkt att ha ""tillräckligt" med bensin i blandningen i tanken.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-15 05:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
"Regelbundet" när det är fråga om en prisjustering två ggr per år som det tillför? Skulle det verkligen inte gå att "fabricera ihop" andra skäl till att få ändra priserna än det? Det är iofs konstigt att det är så stabila priser som det är, nästan som om etanol inte hörde till "normal" marknadsekonomi, hehe! (Blev väldans OT av detta nu! Sorry!)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-15 10:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det 2 ggr mer per år än man har på bensinmarknaden...
Ev priskrig osv kan enkelt avbrytas i smaband med övergången och viktigast; kunderna har svårare att avgöra om priset är på väg upp eller ej, eftersom man sällan kan jämföra rätt av med det E85 eller E75 pris som gällde för ett halvår sedan.
Smart...!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-15 19:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Under 2010 ändrades BF 95 priserna 79 gånger och E85/75 15 gånger.
Hittills under 2011 har BF 95 ändrats 75 gånger och E85/75 4 gånger.

Allt enligt Statoils statistik.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 11-12-15 22:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
Under 2010 ändrades BF 95 priserna 79 gånger och E85/75 15 gånger.
Hittills under 2011 har BF 95 ändrats 75 gånger och E85/75 4 gånger.

Allt enligt Statoils statistik.


Säkerligen! Men tittar man på åt vilket håll ändringarna gått så är det nästan bara uppåt på E85 sidan...
Vilket skulle bevisas.. :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-03 23:11 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 21:36
Inlägg: 9
Ort: Haninge / Stockholm
Tack för alla svar, ska tänka på det här med Fuelrailen, den måste värmas upp.
Jag ritar om lite, måste kika under huven exakt hur jag ska lösa detta på min 350c.u.i V8...

Kan rapportera att den fortfarande startar hyffsat lätt när det är 15 minus, man får vrida om tändningen snabbt ett par gånger sen startar den, sen får den stå en minut och bli varm innan man kan köra iväg. Så hittils har denna vintern inte orsakat några problem, men det går åt mycket sås vid kallstart... Så uppvärmningen är prioriterad, tänkte komplettera med en doppvärmare på kylarslangen också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-01-04 10:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
En extra pump som pumpar rund det uppvärmda bränslet från catchtanken till FR skulle vara en lösningen. Det behöver inte vara en insprutningspump som kan bygga upp högt tryck men den ska hålla tät vid 3-4 bar eller vad du har för bränsletryck.

Du behöver då en extra utgång från fuelrailen kanske en luftnings/tryckmätningsanslutning kan användas om den finns annars skulle man kunna flytta bränsletrycksregulatorn och ha ett T stycke innan dess. Du behöver även ett T stycke i slangen före catchtanken eller en extra ingång i catchtanken.

Catchtanken behöver inte vara så stor, ju mindre volymen är som du ska värma upp ju snabbare du får upp temperaturen.

En annan möjlighet vore att flytta den riktiga bränslepumpen i motorrummet närmare fuel railen montera en värmare före eller efter pumpen och ansluta returen till ett T-stycke före pumpen. När du slår på värmare borde då även bränslepumpen aktiveras.

Då behöver du troligtvis en någon luftningsmölighet i fuelrailen för att få fram bränsle i fall att man tömt tanken helt och eventuell en primerpump om inte vanliga pumpen inte skulle orka pumpa bort luften, då kanske en hand primerpump och luftningen funka:

Pump för bränsleslang
Bild
Av PVC-plast. Anslutningar för slang med inv. Ø 8 mm. Alkoholresistent.


Det som skule se upp med med denna lösning är att bränslet skulle kunna börja koka när trycket minskar efter tryckregulatorn, du måste då se till att det inte kan bli så mycket att pumpen börjar få svårt bygga upp tryck, (bara suger bränsle ånga isf flytande bränsle) men om inte pumpen sitter högre än fuelrail/värmare så tror jag inte det blir något beskymmer.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-01-29 15:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Om det finns plats, mellan fuelrail och insprutare, så skulle jag satsa på att göra en grej som sitter därimellan med ett glödstift i, som värmer bränslet närmast insprutaren. Eller, värma hela fuelrailen, och isåfall täppa till den i ena änden och sätta returen där bränslet kommer in, så att det varma bränslet inte spolas bort.
5-10 dl tycker jag är alldeles för mycket bara för att starta det räcker ju till en mils körning.

En siffra som kan va bra att veta är att det går åt 2,43 watt i en sekund för att värma 1 gram etanol 1 grad.
Ska du värma 1 gram etanol från -20 till kokpunkten +78 så går det alltså åt ungefär 240 w i en sekund.
5 dl = 400 gram etanol, skulle alltså kräva 240 W i 200 sekunder för att värmas från -20 till +30. Det blir som att ha 4 helljus på i 3,5 minuter innan start. Sen går det ju bort lite värme till att värma upp metall och annat i behållare och anslutningar. Det ska väl inte va nåt problem för batteriet men jag tror ändå det är bättre att minska mängden och flytta värmen närmare insprutarna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-01-31 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jo värma i FR är nog bra, men hela iden med att värma en catchtank istället var ju för att förenkla och slippa göra stora ingrepp på motorn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011