matsuda skrev:
En sak jag tänkte på är att du vill ju vara nära spridarna med din uppvärmning, och jag antar att de öppnas elektromagnetiskt. Om du lindar flera varv runt fuel rail kommer du att skapa ett magnetiskt flöde. Ett enkelt sätt att undvika detta är att linda lika många varv åt motsatt håll. Är för dåligt insatt i den specifika spridarkomponenten för att säga om det är någonting du måste göra, men det är ju alltid bättre att vara på den säkra sidan.
Det är ingen risk att spridarna påverkas av yttre magnetfält inom måttliga gränser.
Men det är nog ganska svårt att själv tillverka ett värmeelement som blir tillräckligt "fältmässigt" för att sitta i ett motorrum, genom att linda motståndstråd. Tänk också på att motståndstråden är oisolerad, så man måste själv ordna den saken på lämpligt sätt.
En enklare lösning kan vara att klistra på värmefolie på spridarröret (t ex sådan som används för handtagsvärme på snöskotrar).
Annars håller jag med tidigare talare om att uppvärmning via kylvattnet är betydligt enklare.
Skrota ett gammalt absorptionskylskåp (ett sådant som inte har kompressor utan bara ett värmeelement, t ex sådana som ofta sitter i "Trinett" minikök eller används som husvagnskylskåp). På baksidan av detta finns en värmeväxlare i form av två koncentriska rör, den är utmärkt för att t ex värmeväxla mellan kylvatten och bränsle eller för att "isolera" varmt bränsle i motorrummet från kallt bränsle i tanken. Om man använder en sådan på tillopps- och returledningarna för bränsle borde man kunna ha en lokal bränsleförvärmning i motorrummet utan att tillföra en massa värme till tanken via bränslereturen.