Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

Konvertering av SAAB 900 2.3i -97
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6371
Sida 1 av 1

Författare:  Echonator [ tis 12-03-20 21:12 ]
Inläggsrubrik:  Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Hej alla!

Till att börja med så kan jag säga att jag är ny här, så behandla mig väl 8)


Är i farten att konvertera min 900 2.3i till 100% E85-drift. Det blir budgetkonvertering för min del i alla fall. Jag har införskaffat mig en uppsättning spridare från 900 2.0T som flödar 38,9% mer än mina originalspridare vilket borde vara lagom, då adaptionen bör ta hand om resten....eller?

Är det någon som har erfarenhet av denna konvertering av denna motor?

Nu till huvudfrågan, hur är det med kallstartsförmågan på denna motor med denna konvertering? Nu när tempen ligger stabilt över +5 borde det väl räcka att dutta på tändningen en eller 2 ggr innan man gör ett seriöst startförsök? Eller kan det behövas ett motstånd på tempgivaren? Är det i sådant fall någon som vet vad som är ett lämpligt motstånd och hur man lämpligast får till en bra brytare i kupén?

Författare:  nyfiken [ tis 12-03-20 21:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Jag har ingen SAAB så jag har inga specifika erfarenheter, men först skall du få ett kopplingsschema på köldstarten:
viewtopic.php?f=12&t=4183 Det finns några inlägg neråt i tråden.
Sedan en allmän reflektion som jag tycker är viktig att beakta. Sätt trycknappen för köldstarten på vänster sida om ratten för med högerhanden håller du ju i startnyckeln medan vänsterhanden då blir ledig till att manövrera köldstarten. Och välj en knapp som är såpass stor så att du kan manövrera den en iskall vintermorgon med tjocka vantar på händerna. Men det får ju bli en avvägning så det inte blir något stort och fult. Gå igenom t.ex ELFAs sortiment:
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20323 Även om du köper av någon annan (ELFA är ökänt dyra, moms tillkommer på alla katalogpriser) så har du ju informerat dig om vad som finns i alla fall.

Författare:  Echonator [ tis 12-03-20 23:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

nyfiken skrev:
Jag har ingen SAAB så jag har inga specifika erfarenheter, men först skall du få ett kopplingsschema på köldstarten:
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=4183 Det finns några inlägg neråt i tråden.
Sedan en allmän reflektion som jag tycker är viktig att beakta. Sätt trycknappen för köldstarten på vänster sida om ratten för med högerhanden håller du ju i startnyckeln medan vänsterhanden då blir ledig till att manövrera köldstarten. Och välj en knapp som är såpass stor så att du kan manövrera den en iskall vintermorgon med tjocka vantar på händerna. Men det får ju bli en avvägning så det inte blir något stort och fult. Gå igenom t.ex ELFAs sortiment:
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20323 Även om du köper av någon annan (ELFA är ökänt dyra, moms tillkommer på alla katalogpriser) så har du ju informerat dig om vad som finns i alla fall.



Smutt illustrerat måste jag säga!

En smått dum fråga nu, men vilket motstånd skall jag använda? :?:

Författare:  torbjorn [ ons 12-03-21 07:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Har bilen Motronic eller Trionic motorstyrsystem? Om den har Trionic så kanske enklaste lösningen är att mappa om styrdonet istället för att byta spridare.

Beträffande kallstartproblematik så är det ofta värst på okonverterade bilar runt svenska sommartemperaturer på 15-20 grader, dvs när det är så varmt att motorn inte alls behöver någon kallstartanrikning på bensin men det fortfarande finns visst behov på E85.

Numera är det ofta billigare att skaffa ett enkelt piggybacksystem, t ex Flexitune, än att köpa en sats spridare. Och då får man kallstartfunktionen på köpet.

Författare:  Echonator [ ons 12-03-21 08:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

torbjorn skrev:
Har bilen Motronic eller Trionic motorstyrsystem? Om den har Trionic så kanske enklaste lösningen är att mappa om styrdonet istället för att byta spridare.

Beträffande kallstartproblematik så är det ofta värst på okonverterade bilar runt svenska sommartemperaturer på 15-20 grader, dvs när det är så varmt att motorn inte alls behöver någon kallstartanrikning på bensin men det fortfarande finns visst behov på E85.

Numera är det ofta billigare att skaffa ett enkelt piggybacksystem, t ex Flexitune, än att köpa en sats spridare. Och då får man kallstartfunktionen på köpet.



Bilen har Motronic (vilket alla 900 94-98 med sugmotor har).

Förvisso får jag både biopower/flexifuel funktionen och kallstartsfunktionen med ett piggyback, men nu råkde jag komma över en uppsättning Bosch 431;or för i princip bullpengar vilket blir i det närmaste optimalt. Om setupen skulle gå som en påse skridskor så blir det till att mappa om en box. Problemet är tändningen som man inte kan justera själv utan det måste göras via en mappning, även med piggyback.

Frågan är som sagt vilket motstånd jag skall montera, bilen har enligt Hyanes följande värden.

0 grader 5,7 kohm
20 grader 2,4 kohm
30 grader 1,6 kohm
50 grader 0,8 kohm
85 grader 0,3 kohm
110 grader 0,140 kohm
130 grader 0,1 kohm

Så vilken resistans och vilken typ av motstånd skall jag köpa? En potentiometer som är reglerbar upp till 50 kohm eller ett enkelt motstånd på 50 kohm....eller någon helt annan resistans?

Författare:  karlmb [ ons 12-03-21 11:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Många väljer 4.7 kOhm till den vanliga Bosch givarkaraktäristiken.
Själv tycker min MB C180 att det är i mesta laget såhär års, den varvar upp till 3000 rpm innan den lugnar ner sig, skulle antagligen hellre haft typ 2 kOhm nu med en kallstartstemp på omkring +3 grader.
Så prova gärna med en pot o rapportera vad som funkar bäst vid olika temperaturer.

Författare:  Dr. Mabuse [ fre 12-04-20 04:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Varför inte välja ett NTC-motstånd på ca 4,7kOhm?

När temperaturen stiger över plus kommer ju motståndet att anpassa sig... och under varmkörningen kommer ju inte den att göra att motorn går med kallstarts-värden.

Författare:  karlmb [ fre 12-04-20 15:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Dr. Mabuse skrev:
Varför inte välja ett NTC-motstånd på ca 4,7kOhm?

När temperaturen stiger över plus kommer ju motståndet att anpassa sig... och under varmkörningen kommer ju inte den att göra att motorn går med kallstarts-värden.


Bra ide! Vi har ju egentligen avhandlat detta för flera år sedan, men man glömmer ju!

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 12-04-22 15:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Jag hade ju än ännu mer brilliant idé, nämligen att använda en galluim-arsenid MOS-FET transistor för att kortsluta NTC-motståndet. Då räckte det med en potentiometer för att ställa omslagstemperaturen, och kallstartsmotståndet deaktiveras helt automatiskt. Vid en förutbestämd temperatur, ex. 50-60 grader börjar FETen att leda och kopplar förbi motståndet.

Det är nästan patent-varning på lösningen... :lol:

Författare:  Echonator [ mån 12-04-23 13:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Dr. Mabuse skrev:
Jag hade ju än ännu mer brilliant idé, nämligen att använda en galluim-arsenid MOS-FET transistor för att kortsluta NTC-motståndet. Då räckte det med en potentiometer för att ställa omslagstemperaturen, och kallstartsmotståndet deaktiveras helt automatiskt. Vid en förutbestämd temperatur, ex. 50-60 grader börjar FETen att leda och kopplar förbi motståndet.

Det är nästan patent-varning på lösningen... :lol:



Haha, den där ska du ha patent på ;)

Lösningen blev som sagt att jag köpte en påse NTC-motstånd 4,7 kOhm (30st) för 15kr. Kopplade in mig vid boxen vid A-stolpen och drog kablaget till en återfjädrande brytande strömbrytare. Jag kan förvisso ha gett mig på en mycket mer avancerad lösning för att få det hela mer automatiskt, men av ren lättja fick det bli denna lösning (ska ändå byta motorhärvan och/eller skaffa en ordentlig etanolmapp)

Bild

Författare:  Dr. Mabuse [ mån 12-04-23 20:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Bild

Det här var ursprungliga designen, med en vanlig MOS-FET.
Om man väljer Ga-As mosfeten som kräver negativ gate-spänning för att strypa, och då kopplar man ändarna på potentiometern på var sin sida av ordinarie temp-sensor så funkar det utan extra 5v matning.

Författare:  karlmb [ mån 12-04-23 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Dr. Mabuse skrev:
Bild

Det här var ursprungliga designen, med en vanlig MOS-FET.
Om man väljer Ga-As mosfeten som kräver negativ gate-spänning för att strypa, och då kopplar man ändarna på potentiometern på var sin sida av ordinarie temp-sensor så funkar det utan extra 5v matning.


Briljant!, det där ska jag nog testa, har ju flera 100% E85 kompatibla bilar på gården nu!
Känns ju onödigt med piggyback till dem, samtidigt som en bra kallstartfunktion är rätt nödvändigt om man använder bilen ofta.
Förslag på lämplig Mosfet, alt Ga-As mosfet?

Författare:  Echonator [ mån 12-04-23 23:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Kan bara instämma, mycket kreativ och briljant lösning :)

Författare:  Dr. Mabuse [ tis 12-04-24 01:10 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Jag har letat efter en lämplig Ga-As-MOSFET i ELFA men inte hittat någon. Men om man inte tycker att en extra 5v tråd från ECU:n är något problem så har jag redan skrivit in ett förslag på bilden jag länkade till: PHN 210

Kalibreringen borde enkel (notera att jag kan ha gjort ett tankefel, det är mitt i natten):
1. vrid potentiometern till max spänning
2. kallstarta den trilskna motorn och varmkör till den går bra (eller tills temp ~50°C).
3. stäng av och slå på tändningen igen så temp-givaren spänningssätts
4. vrid potentiometern till min
5. koppla voltmetern över kallstarsmotståndet
6 vrid upp potentiometern långsamt till voltmeten slår om från spänning till noll volt.
klart.

Författare:  karlmb [ mån 12-06-11 10:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Konvertering av SAAB 900 2.3i -97

Denna ypperliga kallstartslösning har nu förärats en egen tråd, vi fortsätter där!:
viewtopic.php?f=12&t=6497

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/