Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-05-31 19:50 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Hej

Jag har kört min och min flickväns voyager 3.3 utan problem på ren etanol många mil utan konvertering dock är dom väldigt svår startade. Hur gör jag för att få till en bra kallstarts funktion, efter att ha läst lite verkar det som det räcker att koppla in en elektrisk choke, men hur gör jag det?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-05-31 22:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Titta i "Kallstart" -avdelningen på forumet. Leta på motortempgivaren (den som används för motorstyrsystemet, inte den som används för tempmätaren). Klipp av kabeln till den (lämpligen nära styrdonet, om detta sitter inne i kupén så slipper man ha hemgjorda elinstallationer ute i motorrumsmiljö) och koppla ett lämpligt motstånd (fast eller NTC) i serie. Sätt en strömbrytare parallellt med detta motstånd, håll strömbrytaren öppen vid kallstart men sluten vid normal körning.

En bra början är att ha koll på exakt vilken årsmodell, motorutförande osv det är, och skaffa fram ett korrekt elschema för bilen (åtminstone de kretsar som har med motorstyrningen att göra).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011