Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 12-06-11 19:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
NU har jag mätt.
På en Smart är det samma givare för både instrumentet och motorns ECU:
http://www.fq101.co.uk/data-a-reference/59-sensors.html

Men...är detta inget vanligt motstånd utan en termistor?:
http://www.permoveo.ltd.uk/tabid/122/OB ... fault.aspx
OK, nu vet jag att en termistor är en NCT...:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermistor

Iaf:
När jag mäter över anslutningarna (utan sensorn inkopplad)och slår på tändningen så blir det exakt 5 V.
När motorn är varm (80 grader enl instrumentet) ligger resistansen på ca 280 Ohm, vilket ger en spänning parallellt med givaren på 0.94 V
När motorn svalnat så att instrumentet visar 40 gr har givaren en resistans på ca 840 Ohm > 2V parallellt med givaren.

Jag provade med en lös, felfri givare också (av ngn anledning får man alltid en ny med när man köper termostat..), och vid ca +20 grader har den en resistans på ca 1070 Ohm och om jag kopplar in den så blir det en spänning på 3.5V.
Efter att jag låtit den lösa givaren ligga emot motorn en stund och bli lite varm så sjönk reistansen till 840 Ohm > 2.9 V spänning.

Har inte hittat ngn börvärdestabell för denna givare, men jag antar att dessa värden räcker för att kunna bygga rubricerade manick (?)

Update:
Till en lite äldre Mercedes med en annan givare ska siffrorna vara:
80gr: 325 Ohm
40gr: 1170 Ohm
20gr: 2500 Ohm
Detta är hämtat ur en verkstadshandbok som sägs täcka Mercedes C-klass tom 2000

Givaren i Smarten finns i följande bilar:
[url]http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_detail_model_view&data[code]=73300&data[art_id]=2057638&form_hide=1&return=action%3Dcatalog_part_info_view%26art_id%3D2057638%26return%3Daction%253Dcatalog_part_view%2526data%255Bid_make%255D%253D1785%2526data%255Bid_model%255D%253D3401%2526data%255Bid_model_detail%255D%253D9339%2526data%255Bid_part%255D%253D12909%2526data%255Bsort%255D%253D[/url]

tex: MERCE C-KLASS (W202) C 200 CDI (202.134) 03.1998 - 05.2000
Om detta är korrekt(vilket jag tycker verkar troligt), kan vi utgå från att resistanserna ovan är oförändrade.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-11 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det verkar vara den gamla vanliga givarkaraktäristik som Bosch började använda redan på D-jetronic-tiden och som sedermera har spritt sig till stora delar av världens fordonsindustri. Fullständiga data finns t ex i http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf . Lägg dock märke till att tabellen på sida 4 inte ger absoluta resistansvärden vid olika temperaturer utan tabellvärdena ska multipliceras med resistansen vid 25 °C som anges på första sidan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-06-12 07:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Japp, varför ändra ett vinnade lag? Specen kommer från Stuttgart helt enkelt.
Tror att en stor del av Bosch storhet kommer från det nära samarbetet med Mercedes från starten fram tom 80-talet.
Sedan har det gått lite sämre för Bosch, när Mercedes börjat anlita andra underlev parallellt på elsidan.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 06:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, så vad ska jag handla på Elfa i kväll då?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 20:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tänkte få ordning på detta till helgen!
Ska jag köpa då? :

BC 548B (eller hellre BC 549C)
100 kOhm lin pot
Kallstarts NTC (förslag på värden?)
Säkring(ar)?

Hmm jag har ju 5V ut från ECU, kan jag använda det till att driva transistorn på ngt sätt, eller måste jag hitta annan spänningskälla, ev med spänningsdelare från 12V?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-13 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Egentligen borde ju konstruktören av den här kallstartautomatiken svara, men ett par råd:

1) Det bör gå bra med i stort sett vilken småsignal kiseltransistor som helst. Om vi ser på BC546-550 så har C-utförandet den högsta strömförstärkningen, 549 och 550 är avsedda att vara lågbrusiga (egentligen tänkta för audioapplikationer med mycket låga signalnivåer, t ex mikrofonförstärkare eller förförstärkare för signalen från tonhuvudet i kassettbandspelare), men det innebär också att de är lite stabilare än övriga typer beträffande strömförstärkning, läckströmmar och sånt. Så jag skulle nog sikta på BC549C eller BC550C i det här fallet.

2) Använd den stabiliserade 5 V som styrdonet lämnar ifrån sig för att mata alltsammans.

5 V-matningen ut från styrdonet är med all säkerhet överströmsskyddad, så det ska inte vara nödvändigt att säkra av någonting. Men se till att det inte finns någon risk alls att batterispänning eller någon 12 V-relaterad signal kan komma åt 5 V-spänningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 04:27 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Några st BC549C, och några motsvarande PNP-transistorer, BC559C.
Vi vill ha höga förstärkningsfaktorer för att inte basströmmarna ska störa ECU:ns avläsning av TEMP-sensorn.

En bunt 47kohm motstånd, 100kohm, och 10kohm.

en 12v LED för kallstartsindikeringen i lämplig färg, det brukar finnas färdiga med förkopplingsmotstånd för 12V. Det var länge sedan jag räknade på lämpliga motståndsvärden, de är ju dessutom olika spänningsfall beroende på färg...

NTC: senast jag läste om NTC-motstånd i kallstartslösningar tror jag det talades om 4,7kohm.

Potentiometer 100k lin. (linjär)


Tyvärr hinner jag inte göra mer just nu, sitter med ar***t fullt på jobbet, och ska till sjukhuset på torsdag eftermiddag. Men till kvällen får jag lite tid över. Då borde jag hinna slänga upp ett schema.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ok, har beställt nu på Elfa...:

1 71-009-86 BC559C transistor TO-92 PNP 30V 0,1A 5 ST 2,84 SEK Öppen

2 71-039-80 BC549C trans NPN TO-92 5 ST 5,67 SEK Öppen

3 60-290-83 NTC-motstånd, B57891, 47 kOhm 4 ST 18,43 SEK Öppen

4 60-158-46 220ohm-47kohm sats MF 1% 1 ST 271,60 SEK Öppen

5 60-502-56 Kolytskiktsmotstånd 100 kOhm 0.25W 5% 5 ST 4,16 SEK Öppen

6 64-258-70 Kolpot 100 kohm lin PCB 2 ST 42,10 SEK Öppen

7 75-012-58 L-7104ID-12V LED med resistor red 3mm 2 ST 7,76 SEK Öppen


Allt kommer till oss här ï GBG imorgon.
OK, det är lungt Mabuse, ta det när du hinner!

Torbjorn:
Citat:
2) Använd den stabiliserade 5 V som styrdonet lämnar ifrån sig för att mata alltsammans.


Du menar de +5V som jag ser ut till tempgivaren?
Ingen annan +5V matning internt i ECU?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 18:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
karlmb skrev:
NU har jag mätt.

När jag mäter över anslutningarna (utan sensorn inkopplad)och slår på tändningen så blir det exakt 5 V.
När motorn är varm (80 grader enl instrumentet) ligger resistansen på ca 280 Ohm, vilket ger en spänning parallellt med givaren på 0.94 V
När motorn svalnat så att instrumentet visar 40 gr har givaren en resistans på ca 840 Ohm > 2V parallellt med givaren.

Med dessa två datapunkter får jag konsekvent 1,2 till 1,25kOhm intern resistans på Temp-sensoringången.

Citat:

Jag provade med en lös, felfri givare också (av ngn anledning får man alltid en ny med när man köper termostat..), och vid ca +20 grader har den en resistans på ca 1070 Ohm och om jag kopplar in den så blir det en spänning på 3.5V.
Efter att jag låtit den lösa givaren ligga emot motorn en stund och bli lite varm så sjönk reistansen till 840 Ohm > 2.9 V spänning.

Vid dessa två datapunkter räknar jag fram olika internresistanser: ~460ohm och ~610ohm.
Detta ställer till det eftersom oavsett vad det är för temperatur (eller olika sensorer) så borde alltid det interna motståndet i ECU:n vara densamma.

Jag skulle uppskatta om du kunde mäta lite mer. Ännu bättre vore det om du hade några fasta motstånd att koppla in, två tre stycken med värden från 200ohm upp till 1-2kOhm (eller kanske 10k). Då riskerar inte sensorn att ändra motstånd mellan ohm-mätningen och spänningsmätningen, vilket skulle kunna ställa till det.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 18:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Vid vilken temperatur kan man tänka sig att man vill stänga av varmkörnings-anrikningen för etanol?

40-60°C ungefär?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 19:11 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
STOPP på BESTÄLLNINGEN!

Du har beställt fel NTC-motstånd!

Det ska vara 4,7kOhm inte 47. En tio-potens för mycket.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Vid vilken temperatur kan man tänka sig att man vill stänga av varmkörnings-anrikningen för etanol?

40-60°C ungefär?


Säg vid +30 grader.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
STOPP på BESTÄLLNINGEN!

Du har beställt fel NTC-motstånd!

Det ska vara 4,7kOhm inte 47. En tio-potens för mycket.


Oj...får byta imorgon då... :( Alltid är det nåt..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb tor 12-06-14 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 20:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
NU har jag mätt.

När jag mäter över anslutningarna (utan sensorn inkopplad)och slår på tändningen så blir det exakt 5 V.
När motorn är varm (80 grader enl instrumentet) ligger resistansen på ca 280 Ohm, vilket ger en spänning parallellt med givaren på 0.94 V
När motorn svalnat så att instrumentet visar 40 gr har givaren en resistans på ca 840 Ohm > 2V parallellt med givaren.

Med dessa två datapunkter får jag konsekvent 1,2 till 1,25kOhm intern resistans på Temp-sensoringången.

Citat:

Jag provade med en lös, felfri givare också (av ngn anledning får man alltid en ny med när man köper termostat..), och vid ca +20 grader har den en resistans på ca 1070 Ohm och om jag kopplar in den så blir det en spänning på 3.5V.
Efter att jag låtit den lösa givaren ligga emot motorn en stund och bli lite varm så sjönk reistansen till 840 Ohm > 2.9 V spänning.

Vid dessa två datapunkter räknar jag fram olika internresistanser: ~460ohm och ~610ohm.
Detta ställer till det eftersom oavsett vad det är för temperatur (eller olika sensorer) så borde alltid det interna motståndet i ECU:n vara densamma.

Jag skulle uppskatta om du kunde mäta lite mer. Ännu bättre vore det om du hade några fasta motstånd att koppla in, två tre stycken med värden från 200ohm upp till 1-2kOhm (eller kanske 10k). Då riskerar inte sensorn att ändra motstånd mellan ohm-mätningen och spänningsmätningen, vilket skulle kunna ställa till det.


Ok, det kan jag göra nu när jag har köpt det fina motståndssortimentet!
Kan försöka i morgon em.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-14 20:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Bild

NTC-motståndet jag har räknat på är 4,7kOhm
Ställer man in trim-potten på 1,6v kommer transistorn att börja leda ström förbi NTC-motståndet. Ju varmare det blir, destå mer ström kommer att släppas för NTC och dess inverkan blir mindre och mindre. Faktum är att det ser ut som om Kallstarts-motståndet gradvis kommer att fasas ut tills dess temperaturen passerar 80°C.
Jag önskar verkligen att jag hade ett bra elektroniksimuleringsprogram där jag kunde testköra tempertur-svep. Som det är nu måste jag knacka allt för hand och det tar för lång tid.


OBS! Edit:

Nu när jag tittar på schemat inser jag att jag inte skrivit i något värde på potentiometern. Den borde vara runt 10kohm. Annars kommer bas-strömmen genom T1 att påverka temp-sensorn när NTC-motståndet är förbikopplat. Det är också därför man vill välja en transistor med hög förstärkningsfaktor.

Något som jag också glömde rita in i det ursprungliga schemat var ett motstånd mellan potentiometern och 5+ volt matningen (längst till vänster i bilden). Den borde vara i storleksordningen en tiondel av potentiometer-värdet. Detta för att man inte ska dra upp basen på transistorn till "ren" spänningsmatning, och den vägen få en hiskeligt hög bas-ström.
Dels så kommer man att få heltokig avläsning av temperaturen, dels riskerar man att skjuta transistorn.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Senast redigerad av Dr. Mabuse mån 13-04-29 23:17, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011