Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 13-05-05 21:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
nu är det ju så att jag fick rådet av ett att ha ett 47kohm trimpott
men det borde väl funka blir kanske svårare att ställa in det.

Jag reviderade min ursprungliga bedömnig om resistansen på potten. För att vara säker på att transistorn öppnar ordentligt. Men 47kohm borde fungera bra också.

Citat:

jag har ett blått motstång med färgkoder på som är på runt 9,8kohm
som borde funka.

Det ska funka ypperligt. Det är värdet på motståndet och inte potten som är det kritiska för en stabil funktion av zenerdioden.

Citat:
men vad jag inte förstår är trimpotten 64-395-82 den har bara 2 ben vad jag kan se på bilden från elfa.
för mig är det omöjligt att förstå hur jag ska koppla in den på 5,1v sen till jord och sen till transistorn

om det hade varit en potter med 3 ben hade jag förstått att man tar signal på mitten 5,1v på ben 1. och 3 till jord.

Det tredje benet döljs av potentiometer-kroppen. Det framgår tydligt i databladet längst ner på sidan 2 i PDF-dokumentet under rubriken "Horizontal Mount - Vertical Adjust". Första bilden viser potten underifrån, andra bilden från sidan, och tredje bilden ovanifrån.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-05-05 21:34 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
Dr. Mabuse skrev:
sunkan_85 skrev:
nu är det ju så att jag fick rådet av ett att ha ett 47kohm trimpott
men det borde väl funka blir kanske svårare att ställa in det.

Jag reviderade min ursprungliga bedömnig om resistansen på potten. För att vara säker på att transistorn öppnar ordentligt. Men 47kohm borde fungera bra också.

Citat:

jag har ett blått motstång med färgkoder på som är på runt 9,8kohm
som borde funka.

Det ska funka ypperligt. Det är värdet på motståndet och inte potten som är det kritiska för en stabil funktion av zenerdioden.

Citat:
men vad jag inte förstår är trimpotten 64-395-82 den har bara 2 ben vad jag kan se på bilden från elfa.
för mig är det omöjligt att förstå hur jag ska koppla in den på 5,1v sen till jord och sen till transistorn

om det hade varit en potter med 3 ben hade jag förstått att man tar signal på mitten 5,1v på ben 1. och 3 till jord.

Det tredje benet döljs av potentiometer-kroppen. Det framgår tydligt i databladet längst ner på sidan 2 i PDF-dokumentet under rubriken "Horizontal Mount - Vertical Adjust". Första bilden viser potten underifrån, andra bilden från sidan, och tredje bilden ovanifrån.


så klantigt av mig att inte tänka på att kolla databladet. :oops:

vad kan man ha som minsta motstånd och max motstånd innan zenerdioden jag antar att om det är för lågt bränner man den och för högt "blir den ostabil" ?
jag fick hjälp av en elektriker på jobbet men han tyckte jag skulle ha 2kohm så jag tiggde till mig ett sånt efter som jag inte fick med det på beställningen efter som jag beställde ett 75kohm men det gör inte så mycket för de kostar ju inget det var rena turen att jag råka ha ett 10kohm liggandes

det är intressant det här med el.

men jag tror jag har koll på hur jag ska göra allt nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-06 21:54 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
jag fick mina delar i dag jag har lött ihop kretsen och det verka funka är dock inte så kalt ute när jag prova runt 13-17 grader bilen stod i solen så klart. men det verka som att den gick lite fett ett par sekunder efter att den hoppat igång bluddra lite mer i bilen än vad jag tror är normalt som jag uppfata som en chokning prova en tur lite senare runt 7-10 grader starta på en gång som när den går på bf95
ska ta och prova tidigt i morgon och hoppas på lite kallare väder

jag har läst igenom hela tråden nu och trimpotten är för att trimma in när den ska sluta choka?
när volten från givaren blir högre än de 1,6v som pottern står på så kortsluter transistorn har jag förstått det rätt?

är det någon som vet vilken motor temp bilen har ungefär vid va 1,6v?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 08:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har inte prövat detta med kallstarten, men är intresserad ändå. Det enklaste för dig vore ju att skaffa en IR-termometer och mäta motortemperaturen före start. Då läser du samtidigt av spänningen över trimpotten och kan på så vis få fram en mätkurva. (Ha alltid papper och penna till hands i bilen).
I en okvalificerad Googlesökning var den här IR-termometern den billigaste jag hittade:

http://www.biltema.se/sv-fi/Verktyg/Mat ... ter-15278/

Nu är det ju snart sommar och varmt, men till hösten kan man återuppta sina mätningar för att få användbara värden. Och om man t.ex är intresserad av inomhusvärme och energihushållning är nog IR-termometern också användbar.

Jag kör en FFV, alltså en "fabriksetanolbil". Jag kan intyga att vid kallstart även på sommaren blir det förhöjt tomgångsvarv vid starten under ett antal sekunder. Så ditt bygge fungerar säkert som det skall.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 08:31 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
japp det funkar fint. var upp och provstarta 5 på morgonen och då hade det varit runt 6 grader ut från 23 på kvällen så motorn var garanterat nerkyld tog ca 2 sek på startmotorn så var den igång så den funkar fint det verka som att det där att bilen har en antydan att rycka lite i början när man lägger i växel och motorn får jobba har försvunnit också så nog funkar det men det känns som att det kanske drar lite onödigt med bränsle på sommaren men det är okej för min del så länge det funkar fel fritt för tanten.

tack så hemskt mycket alla för hjälpen

angående ir-termometer så kan det väl vara bra men om du ska mäta på huset är det svårt att hitta läckorna. på mitt jobb har vi en värmekamera jag kan låna för att kolla huset bra tips. jag har bara bott i hus ett år så jag tänkte inte på det i vintras men men har tänkt göra det sen de skaffa kameran för typ 5 år sen men då bodde jag i lägenhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 12:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
nyfiken skrev:
Det enklaste för dig vore ju att skaffa en IR-termometer och mäta motortemperaturen före start. Då läser du samtidigt av spänningen över trimpotten och kan på så vis få fram en mätkurva. (Ha alltid papper och penna till hands i bilen).
I en okvalificerad Googlesökning var den här IR-termometern den billigaste jag hittade:

http://www.biltema.se/sv-fi/Verktyg/Mat ... ter-15278/


Obs att pris ovan är Euro (Biltema Finland) i kronor blir det
http://www.biltema.se/Verktyg/Matverkty ... ter-15278/

Billigare finns nog t ex http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... ter-p48042

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-07 13:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Oj, tack för det, Aryan. Jag gick här och funderade lite smått på om jag själv skulle köpa en sådan. Inte för bilbruk utan mer när det är vinterkallt. Det är inga problem här i huset, men jag tänkte att det kan ju vara bra att ha lite koll om nu ett sådant instrument hade varit överkomligt. Hade det varit stora problem med dragiga dörrar och fönster, så hade ju en IR-termometer (även om den kostar 500 kr) varit en hjälp till var man skall sätta in åtgärder. Men många gånger kan man ju känna med handen också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
sunkan_85 skrev:
är det här allt jag behöver från elfa?

71-039-80 Transistor TO-92 NPN 30V 0.1 A 1st

Denna ovan är rätt.

Citat:
64-006-19 Trimpot cermet SMD 50kOhm 250mW 20% 1st

Du har valt en trimpot för ytmontage, det går att löda på den, men det är svårt att få till det bra (och hållbart).
Välj någon av dessa två istället (beroende på hur du vill montera dem):
64-405-80 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (stående)
64-395-82 Trimpot kol 47 kΩ Linjär 0.25 W ± 20 % (liggande)


Citat:

60-247-27 Trådlindat motstånd 4.7Ohm 7W 5% 1st
60-290-18 NTC-motstånd 5Ohm 1st

Detta blir fel.

Använd dessa istället:
60-785-70 Metallfilmsmotstånd 4.7 kΩ 1 W ± 5 %
60-260-25 NTC-motstånd 4.7 kΩ


Citat:

sen undrar jag är det 5v till transistorn som gör den varm och släpper igenom orginal signalen?
eller måste man ha nått på motorn jag för står inte riktigt hur det fungerar

Det är lite mer komplicerat än så:
När motorn är kall så har tempsensorn ett högt motstånd. Då är transistorn stängd och det extra NTC-motståndet är inkopplat. När tempsensorn blir varm sjunker motståndet i den, och det är det som öppnar transistorn så att NTC-motståndet blir kortslutet. Förenklat så är det bilens egen ordinarie tempsensor som talar om för transistorn när den ska koppla bort det extra NTC-motståndet.

5volten fungerar som drivspänning till den automatiska kretsen, men om du inte hittar 5v på något bra ställe fungerar även vanlig 12v. Men då behöver man byta ut motståndet som sitter mellan 5v (eller 12v) och potentiometern.
60-553-78 Metallfilmsmotstånd 75 kΩ 1 W ± 5 %

Problemet med att använda 12volten är att den inte är reglerad. I så fall borde man använda en 5v zenerdiod över potentiometern. Hmm... ser ut som om jag får rita ett par nya scheman.

Karlmb, använde du exakt de motståndsvärdena jag rekommenderade, eller har du modifierat schemat något?


Öhh, har varit borta ett tag, o nu såg jag detta, sorry för sent svar..
Nej, alla modifieringar som jag gjort finns redovisade i denna tråden, såvitt jag minns, man glömmer fort, detta var nästa ett år sedan..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 09:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
sunkan_85 skrev:
japp det funkar fint. var upp och provstarta 5 på morgonen och då hade det varit runt 6 grader ut från 23 på kvällen så motorn var garanterat nerkyld tog ca 2 sek på startmotorn så var den igång så den funkar fint det verka som att det där att bilen har en antydan att rycka lite i början när man lägger i växel och motorn får jobba har försvunnit också så nog funkar det men det känns som att det kanske drar lite onödigt med bränsle på sommaren men det är okej för min del så länge det funkar fel fritt för tanten.

tack så hemskt mycket alla för hjälpen

angående ir-termometer så kan det väl vara bra men om du ska mäta på huset är det svårt att hitta läckorna. på mitt jobb har vi en värmekamera jag kan låna för att kolla huset bra tips. jag har bara bott i hus ett år så jag tänkte inte på det i vintras men men har tänkt göra det sen de skaffa kameran för typ 5 år sen men då bodde jag i lägenhet.


Gött att det funkar!
Jag tror inte man behöver oroa sig så mkt för onödig förbrukning, för hur det är så brukar automatik oftast göra jobbet bättre än vi själva.
Hur många här har inte upprepade ggr glömt att slå av manuella kallstartsmotstånd...?
I bilens barndom skulle föraren själv även ställa tändningen, hur ofta tror ni det blev rätt...?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 09:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
sunkan_85 skrev:
jag fick mina delar i dag jag har lött ihop kretsen och det verka funka är dock inte så kalt ute när jag prova runt 13-17 grader bilen stod i solen så klart. men det verka som att den gick lite fett ett par sekunder efter att den hoppat igång bluddra lite mer i bilen än vad jag tror är normalt som jag uppfata som en chokning prova en tur lite senare runt 7-10 grader starta på en gång som när den går på bf95
ska ta och prova tidigt i morgon och hoppas på lite kallare väder

jag har läst igenom hela tråden nu och trimpotten är för att trimma in när den ska sluta choka?
när volten från givaren blir högre än de 1,6v som pottern står på så kortsluter transistorn har jag förstått det rätt?

är det någon som vet vilken motor temp bilen har ungefär vid va 1,6v?


Det måste väl finnas ngn uppgift om resistans vs temp i ngn Haynes bok för Volvon?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-05-08 12:04 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
karlmb skrev:
sunkan_85 skrev:
jag fick mina delar i dag jag har lött ihop kretsen och det verka funka är dock inte så kalt ute när jag prova runt 13-17 grader bilen stod i solen så klart. men det verka som att den gick lite fett ett par sekunder efter att den hoppat igång bluddra lite mer i bilen än vad jag tror är normalt som jag uppfata som en chokning prova en tur lite senare runt 7-10 grader starta på en gång som när den går på bf95
ska ta och prova tidigt i morgon och hoppas på lite kallare väder

jag har läst igenom hela tråden nu och trimpotten är för att trimma in när den ska sluta choka?
när volten från givaren blir högre än de 1,6v som pottern står på så kortsluter transistorn har jag förstått det rätt?

är det någon som vet vilken motor temp bilen har ungefär vid va 1,6v?


Det måste väl finnas ngn uppgift om resistans vs temp i ngn Haynes bok för Volvon?



det ska jag kolla tror det är den verkstadshandboken jag har.
nu när det är 17-20 grader märker jag inte av någon extra chokning vilket är bra.

men i natt tog jag en prov tur då var det 4,5grader varvtalet fick själv svägning så en likadan krets till temp avkäningen som går till tendnings boxen kanske inte vore helt fel det verka som att det var nått som spöka lite i alla fall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-10 07:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Det måste väl finnas ngn uppgift om resistans vs temp i ngn Haynes bok för Volvon?


Det är samma gamla givare som alltid har använts ihop med Bosch motorstyrsystem. Fullständiga data: http://www.epcos.com/inf/50/db/ntc_09/L ... __K220.pdf

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011