Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-06-20 21:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag tror också att etanol som är svarare att förånga kallt vid starten påverkas mera av "Tau faktorn"? http://www.ret-monitor.com/articles/852 ... au-factor/


Bra sida!
Jo, precis så är det. Allt om chokning handlar om detta med Tau i princip.
Med etanol kommer man att ha än mera väggvätning innan väggtemperaturen kommit över en viss nivå och det är just här som vi har störst skillnader i hur ECU måste mappas, jfrt med på bensin.

Om man kostade på piezo-insprutare kunde man ha flera mindre insprutningar under uppvärmingen och kanske bättre atomisera etanolen, men betydligt smartare är ju som vi kommit fram till att värma spriten.
Detta måste ju dock göras snabbt om det ska vara någon ide, annars hinner ju motorn lösa det självt så snart cylinderhuvudet kommit upp i temp till säg +30 grader eller något.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-20 22:09 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Aryan skrev:
Citat:
Jag tror också att etanol som är svarare att förånga kallt vid starten påverkas mera av "Tau faktorn"?


Etanolen är helt och hållet verkningslös vid en kallstart, det är bensindelen i E85 som man måste fokusera på.

Citat:
...men om man värmer upp motorn med motorvörmare innan start får man ändå anrikningen som om det var en vanlig kallstart. Då skulle man behöva ladda upp kondensor ungeför lika snabbt som motorvärmaren laddar batteriet vilket gör det hela mera komplicerat igen.


Har erfarit detta och på mina AC-moduler undviks chokeaktiveringen genom att motorn går igång snabbt. På denna krets kommer 220 ohms motståndet att delas ner av temperatursensorns lägre resistans så att effekten av choken inte blir lika stark som om tempsensorn vore kall och högresistiv.

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-20 22:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Attans! Jag gjorde några mätningar och beräkningar och kom fram till att kretsen funkar ok ända ned till -25 grader, därefter börjar den motverka bilens kallstartsanrikning. Måste fundera lite mera på det problemet... Det finns ju nissar däruppe i den norra delen av landet...

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-06-20 22:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
bjornqvist skrev:
Aryan skrev:
Citat:
Jag tror också att etanol som är svarare att förånga kallt vid starten påverkas mera av "Tau faktorn"?


Etanolen är helt och hållet verkningslös vid en kallstart, det är bensindelen i E85 som man måste fokusera på.


Det är naturligtvis enklare att prima med lite extra bensin, gräsklipparen primar jag med en liten skvätt aceton, det funkar också jättebra.

Om det är kallare än 10°C eller så är det svårt att förånga etanol och insugsventilerna är fortfarande "iskalla". Å andra sidan har man komressionsvärmen, och tändstiftets gnistvärme. Ett värmeelement som värmer bränslet innan det kommer ur spridaren eller de ytan som sprejen träffar löser också mkt av problemet och minskar Tau-pölen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 06:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Etanolen är helt och hållet verkningslös vid en kallstart, det är bensindelen i E85 som man måste fokusera på.


Detta kan inte stämma för även man hinkar in 4 ggr normal startmängd, så är ju 4 x 15% = 60% och ingen motor i världen kallstartar på bara 60% av vad den gör på ren bensin.
Dessutom vet vi att det körs på E96 i Brasilien, och även där har de ibland +10 grader på morgonen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 07:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
karlmb skrev:
Citat:
Detta kan inte stämma för även man hinkar in 4 ggr normal startmängd, så är ju 4 x 15% = 60% och ingen motor i världen kallstartar på bara 60% av vad den gör på ren bensin.

Jag har kommit fram till 3,8 ggr. men ta 4 x 25% (vinteretanol) - vad får du då?

Kallstart och kallstart... Givetvis finns ingen skarp gräns där etanolen deltar resp. inte deltar men jag törs inte säga om 10 grader är en gräns där etanolen deltar men lite gör den nog det.

Kör brassarna verkligen med 96%-igt?, trodde de blandade ut det med bensin?

Aryan:
Citat:
Det är naturligtvis enklare att prima med lite extra bensin, gräsklipparen primar jag med en liten skvätt aceton, det funkar också jättebra.

Har du funderat på att via vaccumledningen suga in ångorna av en flyktig vätska i motorn - under tiden den behöver för att bli varm, liksom en bubbelförgasare? Och på det sättet öka verkningsgraden av ottomotorns uppvärmningsfas? Tror jag ska testa det... (inte helt hundra på vad jag själv menar).

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 07:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detta med vinteretanolen har vi ju ifrågasatt många ggr.
Vi menar att det helt enkelt är trams att öka bensinhalten till så mkt som 50% vintertid.
Den enda rationella anledningen skulle vara för bilförare som ideligen utan motorvärmare kallstartar sina bilar utan att köra oljan varm regelbundet, då de stora startmängderna letar sig ner i oljetråget där de aldrig kokar av i det fallet.
Då kan det vara bättr att köra på E50 än på E85.
Men så ska man ju faktiskt aldrig använda en bil. Biltillverkarna måste dock alltid tänka på alla galna möjligheter...

Vill iaf påstå att det inte är några problem öht att få igång en fabriks FFV i -10 iaf på äkta E85.
SAAB hann visa en motor som de kallstartade -20 gr C på E96, men den använde sig troligen av uppvärmda spridare + högre grundkompression.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 08:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08-02-15 13:20
Inlägg: 146
Ort: Östergötland
Ja, det är faktiskt ganska korkat att choka och anrika med E85 - rent bränsleslöseri är det!

Funderar på en biogastank?

_________________
Tanka fritt är stort men tanka billigt är större Essential Electronics


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 09:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Har du funderat på att via vaccumledningen suga in ångorna av en flyktig vätska i motorn - under tiden den behöver för att bli varm, liksom en bubbelförgasare?


Man skulle kunna testa om en tät burk med e85 som du kopplar ovanför vättskan till inugets och de släpper in luft genom vättskan med en sil, akvariumsten eller liknande i botten men jag vet inte om det skulle ge tillräcklig fet blandning men det kanske hjälper.

Hur är det igentligen med kolkanistern, där borde de mera lättflyktiga bensindelar samlas, öppnas ventilen för att släppa ut ångorna redan under start?

Annars skulle det kanske funka att destillera E85 ombord med motorns spillvärme så att man separera de flyktigare bensindelar i en separat tank för nästa kallstart. Men denna starttank måste då vara gastät annars försvinner en del innan de kommer till användning.

Om man har en dead-end fuel rail skulle man kunna pumpa i lite ”startbränsle” från destillationen, lite bensin, aceton, eter eller lite butan inne i fuel railen. Men det går naturligt även att släppa in det i insuget direkt.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 11:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Apropå sidospåret bubbelförgasare mm hittade jag något intressant som jag startade en ny tråd för viewtopic.php?f=12&t=6516

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-22 16:17 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
hej jag har inte hunnit läsa igenom den här tråden nu men läste den för ett år sedan och undrar lite om de komponenter man ska ha. det är inget man behöver programmera eller nått sånt jag har inte så stor kännedom om komponenter men kan lite om el och kan löda.

jag skulle behöva hjälp med att förklara hur jag ska använda delarna och vilka delar jag ska skaffa
jag ska montera den i en volvo 945'a 96'a

jag har en potentiometer annars men det vore fint med en automatisk så det funkar för frugan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-29 08:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
sunkan_85 skrev:
hej jag har inte hunnit läsa igenom den här tråden nu men läste den för ett år sedan och undrar lite om de komponenter man ska ha. det är inget man behöver programmera eller nått sånt jag har inte så stor kännedom om komponenter men kan lite om el och kan löda.

jag skulle behöva hjälp med att förklara hur jag ska använda delarna och vilka delar jag ska skaffa
jag ska montera den i en volvo 945'a 96'a

jag har en potentiometer annars men det vore fint med en automatisk så det funkar för frugan


Jo, WAF är viktigt...
Den jag byggde enligt anvisningarna här : viewtopic.php?f=12&t=6497&start=15#p64737
, fungerar utmärkt.
Vad är det du undrar över gällande den?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-29 18:30 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
det till höger är bara för en led va?

behöver man en t1 bc549c
och en potensiometer 4,7 ohm?
sen undrar jag hur en bc549c ser ut i verkligheten och hur det ska kopplas i potensiometern


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-29 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
När det gäller transistorerna så går det bra med i stort sett vilka kiseltransistorer som helst med hög strömförstärkning, även om BC547/548/549 är mest gångbara som NPN och BC557/558/559 som PNP. Det finns även många andra typer som går att använda, t ex de japanska 2SC945 och 2SA915 eller amerikanska 2N3704/2N3904.

Lämpliga komponenter - både transistorer och trimpot - kan man hitta i nästan vilket elektronikskrot som helst, t ex någon bilstereo, fax, tjock-tv eller PC-nätdel.

Pålitliga datablad och uppgifter om hur transistorerna är kopplade kan man hitta på tillverkarnas hemsidor, t ex www.onsemi.com .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-04-29 23:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
det till höger är bara för en led va?

behöver man en t1 bc549c
och en potensiometer 4,7 ohm?
sen undrar jag hur en bc549c ser ut i verkligheten och hur det ska kopplas i potensiometern


Nu när jag tittar på schemat inser jag att jag inte skrivit i något värde på potentiometern. Den borde vara på mellan 10k och 100kohm. Annars kommer bas-strömmen genom T1 att påverka temp-sensorn när NTC-motståndet är förbikopplat.

Något som jag också glömde rita in i det ursprungliga schemat var ett motstånd mellan potentiometern och 5+ volt matningen. Den borde vara i storleksordningen en tiondel av potentiometer-värdet. Detta för att man inte ska dra upp basen på transistorn till "ren" spänningsmatning, och den vägen få en hiskeligt hög bas-ström.

Jag har lagt till en edit till bilden som karlmb länkade till.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 117 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011