Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 12-06-16 23:16 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
Jag har ett problem jag håller på att gå bet på.
När jag kallstartar går den bra första sekunderna, sen går den fetare och fetare, bluddrar och går allmänt illa tills den blivit varm.
Haft liknande beteende med fet bränsleblandning tidigare, då var det vakuumslangen till bromsservon som läckte så den tog tjuvluft där. Bytte lambdasonden innan jag kom på felet den gången.
Nu är det värre. Hittills har jag:
Bytt förgasarfotspackningen som var sprucken.
Bytt samtliga vakuumslangar där vissa var dåliga.
Bytt termostat för elförvärmningen som var trasig.
Lagat membranet som styr spjället för förvärmningen.
Bytt stift, fördelarlock, luftfilter.
Kollat och mätt alla tändkablar.
Bytt tempgivare för insprutningen.
Problemet kvarstår.
Läser jag felkoderna är det lambdasonden som pekas ut, men då jag blivit lurad förr vad gäller den, har jag inte bytt den. Dessutom skall väl inte den påverka innan motorn är varm om jag minns rätt?
Nu har jag slut på idéer. Tacksam för hjälp.

Mvh,
Lage


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 09:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kolla om lambdasondssignalen har kortslutning eller överledning till jord, t ex genom att koppla bort lambdasonden och mäta spänningen på signalen, då ska den ligga fast på ca 0,55 V.

Kabeln till lambdasonden är ju skärmad, ena änden av skärmen är jordad till motorn och andra änden är jordad till någonting i kabelstammen nära styrdonet. Om det är dålig kontakt i jordflätan från batteri till kaross och växellåda, så kan man råka ut för att en del av startmotorströmmen eller generatorns laddström istället går via skärmen i lambdasondskabeln och överhettar den så att isoleringen smälter.
Beträffande jordflätan, kolla framför allt kabelskon som sitter mitt på den och är jordad till karossen någonstans under batterihyllan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 09:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@Torbjörn: När motorn är ännu kall spelar väl inte lambdasignalen någon roll? En monojetronic går iaf utmärkt att starta utan lambasensor inkopplad. Jag tycker också att en kortslutning i lambdasignalledningen borde ge fortsatta/större problem när motorn blir varm.

lage skrev:
När jag kallstartar går den bra första sekunderna, sen går den fetare och fetare, bluddrar och går allmänt illa tills den blivit varm.
Haft liknande beteende med fet bränsleblandning tidigare, då var det vakuumslangen till bromsservon som läckte så den tog tjuvluft där. Bytte lambdasonden innan jag kom på felet den gången.

Jag vet inte om eller hur bilen är konverterat men är du säker att motorn går fet och inte för magert? Tjuvluft ger för mager blandning och du skriver att motorn beter sig likadant nu så det tyder snarare på för mager blandning.

Standard kallstartsanrikningen räcker för att starta en okonverterad motor på E85 efter ett par försök om det inte är för kallt ute men när motorn väl går minskar kallstartsanrikningen då går den för mager till ecu-n går över till closed loop efter ett par minuter.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 21:44 
Offline

Blev medlem: ons 07-04-04 12:29
Inlägg: 21
Ort: Sundsvall/Örnsköldsv
aryan skrev:
@Torbjörn: När motorn är ännu kall spelar väl inte lambdasignalen någon roll? En monojetronic går iaf utmärkt att starta utan lambasensor inkopplad. Jag tycker också att en kortslutning i lambdasignalledningen borde ge fortsatta/större problem när motorn blir varm.

lage skrev:
När jag kallstartar går den bra första sekunderna, sen går den fetare och fetare, bluddrar och går allmänt illa tills den blivit varm.
Haft liknande beteende med fet bränsleblandning tidigare, då var det vakuumslangen till bromsservon som läckte så den tog tjuvluft där. Bytte lambdasonden innan jag kom på felet den gången.

Jag vet inte om eller hur bilen är konverterat men är du säker att motorn går fet och inte för magert? Tjuvluft ger för mager blandning och du skriver att motorn beter sig likadant nu så det tyder snarare på för mager blandning.

Standard kallstartsanrikningen räcker för att starta en okonverterad motor på E85 efter ett par försök om det inte är för kallt ute men när motorn väl går minskar kallstartsanrikningen då går den för mager till ecu-n går över till closed loop efter ett par minuter.

/Aryan

Har haft fullt upp med ett kamremsbyte på en escort idag, så jag har inte haft tid för några ytterligare experiment. men kan förtydliga några saker.
förra gången jag hade problem med fet bränsleblandning var det med varm motor, och den gången var det en läckande vakuumslang. jag antar att det gjorde att lambdan tyckte det var för mager blandning och fick insprutningen att feta på in absurdum.
Problemet är heller inte relaterat till etanoldriften, den går lika uselt på bensin.
När motorn är varm går den fint, så då verkar lambdan göra sitt jobb. mäter jag på den på tomgång med varm motor med en fluke 77 fladdrar den mellan 0,3-0,7V. Så är det inte på tomgång med kall motor, minns dock inte vilken spänning den låg på. Men bryr sig insprutningen om lambdan öht vid kall motor?
Isoleringen på skärmen för lambdan ser inte smält ut. Återkommer när jag mätt lite mer.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011