Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 01:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: konstig lösning
InläggPostat: tis 12-06-19 21:01 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Jag har funderat på lite olika lösningar men, kom på en lösning som jag tror skulle passa våra bilar bra då båda bilarna går väldigt bra på 100% e85 när motorn är varm, utan konvertering men väldigt svårstartade.

Det gäller en JEEP GC men Chryslers 318 (5.2 liter v8)
Samt en Chrysler Voyager med en lilla motorn (V6 3.3 liter)

Så jag fundera på att koppla in en liten tank ( 5 liters reservdunk) med start bensin.

Vad tror ni om den lösningen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: tis 12-06-19 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Jo, det är en vanlig lösning i Brasilien.
Men kräver ju en del mek.
Dessutom känns det fel att lita till fulsoppa.. :wink:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: tis 12-06-19 21:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1181
Ort: Nyköping
Det kan nog fungera om man kopplar allt rätt och inte eldar upp bilen!

Mycket enklare med kallstartmotstånd!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: tis 12-06-19 22:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Mer Brasilien. Bosch och VolksWagen har en elektrisk förvärmning av insuget på dom bilmodeller som säljs i Brasilien. Det har skrivits om det här på forumet och på YouTube fanns det t.o.m reklamfilmer för systemet. Jag hittar dom inte nu, men det går säkert att få fram om man letar ihärdigt. En fördel är nog om man behärskar portugisiska.
Även "vår vän" Obormot i Ukraina, experimenterade och dokumenterde här med förvärmt insug. Sök hans inlägg här på forumet. Och den tyska postorderfirman Conrad har tidigare, kanske nu också, sålt ett element som har givit intresserade gensvar här på forumet.
Så du får söka runt här. Du får säkert tips och idéer. Ämnet är inte nytt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: ons 12-06-20 06:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
Ett problem med startbensintank är ju att om man ska använda de ordinarie spridarna (och därmed fuel rail, tryckregulator, kanske även filter och pump) även för startbensin så kan man inte undvika att få de båda bränslena blandade vid varje omkoppling. För varje kallstart blir det mer etanol i startbensintanken och vice versa.

Vilken årsmodell är det på de båda bilarna tråden gäller? Har de OBD-II? Verkar de lambdareglera som de ska även vid körning okonverterat på 100 % E85 ?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: ons 12-06-20 07:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
nyfiken skrev:
Mer Brasilien. Bosch och VolksWagen har en elektrisk förvärmning av insuget på dom bilmodeller som säljs i Brasilien. Det har skrivits om det här på forumet och på YouTube fanns det t.o.m reklamfilmer för systemet. Jag hittar dom inte nu, men det går säkert att få fram om man letar ihärdigt. En fördel är nog om man behärskar portugisiska.
Även "vår vän" Obormot i Ukraina, experimenterade och dokumenterde här med förvärmt insug. Sök hans inlägg här på forumet. Och den tyska postorderfirman Conrad har tidigare, kanske nu också, sålt ett element som har givit intresserade gensvar här på forumet.
Så du får söka runt här. Du får säkert tips och idéer. Ämnet är inte nytt.


viewtopic.php?f=12&t=5545
Så söta renar! :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: ons 12-06-20 21:48 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
torbjorn skrev:
Ett problem med startbensintank är ju att om man ska använda de ordinarie spridarna (och därmed fuel rail, tryckregulator, kanske även filter och pump) även för startbensin så kan man inte undvika att få de båda bränslena blandade vid varje omkoppling. För varje kallstart blir det mer etanol i startbensintanken och vice versa.

Vilken årsmodell är det på de båda bilarna tråden gäller? Har de OBD-II? Verkar de lambdareglera som de ska även vid körning o-konverterat på 100 % E85 ?


det är en 96 och en 97. Då båda bilarna har fungerat utan problem sedan vi köpte dom för 2 respektive 3 år sedan har vi aldrig behövt något OBD uttag så jag vet inte om dom har det eller var dom i så fall sitter?

Jeep'en går bra när man kör lugnt dock tappar den toppeffekt när man kör på 100% etanol. jag har inte ändrat något på någon av bilarna utan båda är helt original.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: tor 12-06-21 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Om du t ex höjer bränsletrycket tappar du inte längre toppeffekten och underlättas också kallstartena sommartid.

Bensinstart skulle funka om du bygger om till en fuelrail utan retur, då skulle man kunna fylla den med bensin innan starten med en elektromagnetiska ventil i stället för befintlig retur/tryckregulator och en lågtrycks elektrisk bensinpump. Om då innan starten ventilen öppnas och bensinpumpen fyller fuelrail och bränsleledningen och sedan stängs (av) vid start bygger vanliga bränslepumpen tryck igen men du startar och motorn går på bensinen tills det kommer E85 igen. En förutsättning för att det skulle kunna fungera är att lågtryckspumpen har en backventil som tål vanliga bränsletrycket.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konstig lösning
InläggPostat: tor 12-06-21 22:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
lilja skrev:
det är en 96 och en 97. Då båda bilarna har fungerat utan problem sedan vi köpte dom för 2 respektive 3 år sedan har vi aldrig behövt något OBD uttag så jag vet inte om dom har det eller var dom i så fall sitter?


Eftersom det är amerikanska bilar efter '95 så har de säkert OBD-uttag. Det ska sitta inom räckhåll från förarplatsen, ofta innanför underkanten av instrumentbrädan. Ibland bakom någon slags plastlock.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011