Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-09-13 12:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det nån som vet var reläet kan finnas för insugsvärmaren som sitter i en VW Passat med mono-jetronic insprutning? En vän har en sådan och när jag kollade de relä som satt närmast säkringarna verkar ingen vara kopplat till värmeelementet.

Att koppla in elementet med en knapp utan relä verkar vanskligt eftersom det drog 30A när jag testade det. Det sitter något mystiskt reläliknande närmast batteriet men det verkar snarare vara en sorts huvudsäkring.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 13:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Möjligen kan det sitta i luftintagslådan intill styrdonet. Är det en Passat II (längsmonterad motor) eller III (tvärställd motor) ?

Annars borde man komma åt manöverström till relät vid termokontakten som sitter tillsammans med två tempgivare i övre kylarslangens anslutning till motorn.

Förresten, på Mono-Jetronic så brukar ju värmeelementet få ström så snart man slår på tändningen om motorn är kall, det är på nyare VW med Mono-Motronic där relät styrs från styrdonet, som det inte får ström förrän motorn har startat och man alltså kan behöva en separat strömbrytare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 14:05 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Reläet borde vara väll tilltagen iom att det ska klara minst 30A.

Motorn sitter i varje fall på tvären, tolkar jag dit svar rätt att det bara är att slå på tändningen och att elementet då går på (om motorn är kall nog) och att upvärmningen då inte är tidbegränsad?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Just det, om bilen är så gammal att den verkligen har Mono-Jetronic.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-09-13 19:35 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Tror den är från ’95 eller ’97 men vet inte säker, den har i varje fall mono-jetronic insprutning, samma som i BX14 t ex.

Praktisk att den altid går igång när motorn är kall nog, vet du vid vilken motortemp elemetet aktiveras?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 13:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ok, jag har för mig att det var runt '95 som man gick över till Mono-Motronic. Man känner igen Mono-Motronic-systemet på att det inte finns någon vakuumdosa på fördelaren och att det är en eller två poler extra i kontakten till tomgångsmotorn.
Ett annat säkert tecken är att en bil med Mono-Motronic inte har någon termokontakt vid övre kylarslangen utan bara en eller två tempgivare.

Jag tror att termokontakten på Mono-Jetronic slår till vid 40-50 °C.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 16:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag skrev att den har Mono-Jetronic men det är jag inte alls säker på, jag tror du har rätt att det är Mono-Motronic!

I så fall gäller de alltså att hitta enklaste sättet att aktivera elementet innan start, eftersom elementet drar 30A vore det bra att hitta orginalreläet för att se om man kan använda det.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 07:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör ju också kunna hitta styrsignalen till relät i styrdonets kontakt. Det bör gå att reda ut om man hittar ett elschema.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 16:21 
Offline

Blev medlem: tis 11-11-01 11:05
Inlägg: 7
På min passat -95 sitter reläet sepparat inne i kupen, på torpedväggen innanför reläboxen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 18:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Rajay skrev:
På min passat -95 sitter reläet sepparat inne i kupen, på torpedväggen innanför reläboxen.


Intressant, vilket relä är det? Det står nummer på de som jag tittade på, försökte mäta upp om någon av relärenas stift var kopplat till värmaren och fick inga träff, men jag kan ha slarvat / fått dålig kontakt.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-09-18 21:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det bör vara ett vanligt slutande relä (alltså bara fyra anslutningar). Grova ledningar (4 eller 6 mm²) till reläkontakten, en av dess poler har ständig plusmatning.
Reläspolen tror jag ska ha ena änden kopplad till + efter tändningslåset och andra änden jordas av styrdonet när relät ska slå till.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011