Funderade lite igen på (o)möjligheten att driva en motorvärmare med ett extra batteri och thermossar som ett alternativ till bränsledrivna motorvärmare.
”Min” snabba
motorvärmare med inbyggd cirkulationspump drar ca 1,1 kWh, ett 12V 100Ah batteri har i teori 1,2 kWh kapacitet och borde alltså i teori kunna driva det ungefär en timme via en 1500w inverter, i praktiken blir det nog lite kortare låga temperaturer minskar batteriets kapacitet men 900 Wh borde man nog kunna få ur batteriet.
Antar att motordelarna som behöver värmas upp består av
10 kg aluminium men värmekapacitet 0,9 J/(g·∆K)
30 kg stål/järn 0,46 J/(g·∆K)
1,5l 30% vatter/60 glykol a 3 J/(g·∆K)
2l motorolja 1,7 J/(g·∆K)
Så får man en värmekapacitet av motorn ca
9 + 15 + 4,5 + 3,5 = 32 KJ/∆K ≈ 8.88Wh/∆K
Avrundat uppått 9 Wh per grad temperaturstigning av motorn.
Värmeförlusten är svårt att uppskatta, då skulle man behöva mäta hur lång tid det tar för motorn att kylas ner (igen) men anta att under uppvärmningen i snitt 40% försvinna så skulle motoruppvärmningen kräva 15Wh/ grad.
Om jag då har 900Wh till förfogande så skulle jag kunna få värma motorn 60° varmare på knappt 50 min ur batteriet.
Om man sedan lyckas ladda upp värmebatteriet igen mellan kallstarterna medan man kör, eller på en parkering med stolpe (på jobbet?) så verkar det alltå inte omöjligt. Batteriet (som nog måste bytas var 3e år) laddare och en 1500W inverter är ganska dyr, men totalt blir nog billigare än en en bränsledriven värmare.
En nackdel är att ett 100Ah blybatteri är tungt, det väger ca 32kg, skulle man skaffa 12V 90Ah lithium batterier väger den bara 15kg och de håller längre så att de i längden inte behöver bli dyrare.
En 25l tank/thermos som har 80°C glykol/vaten och som kyls ner till 40°C skulle ha ung samma uppvärmningseffekt och inte väga mkt mera. En 30l vvb väger 13,5 kg tomt ca 43,5 kg fylld, och det tar upp mera plats. Fast om man spänner fast en vvb i ett oanvänd passagerasäte kan det kanske också vara ett alternativ för att spara restvärmen över natten.
/Aryan