Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: mån 12-11-19 11:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Funderade lite igen på (o)möjligheten att driva en motorvärmare med ett extra batteri och thermossar som ett alternativ till bränsledrivna motorvärmare.

”Min” snabba motorvärmare med inbyggd cirkulationspump drar ca 1,1 kWh, ett 12V 100Ah batteri har i teori 1,2 kWh kapacitet och borde alltså i teori kunna driva det ungefär en timme via en 1500w inverter, i praktiken blir det nog lite kortare låga temperaturer minskar batteriets kapacitet men 900 Wh borde man nog kunna få ur batteriet.

Antar att motordelarna som behöver värmas upp består av
10 kg aluminium men värmekapacitet 0,9 J/(g·∆K)
30 kg stål/järn 0,46 J/(g·∆K)
1,5l 30% vatter/60 glykol a 3 J/(g·∆K)
2l motorolja 1,7 J/(g·∆K)

Så får man en värmekapacitet av motorn ca
9 + 15 + 4,5 + 3,5 = 32 KJ/∆K ≈ 8.88Wh/∆K
Avrundat uppått 9 Wh per grad temperaturstigning av motorn.

Värmeförlusten är svårt att uppskatta, då skulle man behöva mäta hur lång tid det tar för motorn att kylas ner (igen) men anta att under uppvärmningen i snitt 40% försvinna så skulle motoruppvärmningen kräva 15Wh/ grad.

Om jag då har 900Wh till förfogande så skulle jag kunna få värma motorn 60° varmare på knappt 50 min ur batteriet.

Om man sedan lyckas ladda upp värmebatteriet igen mellan kallstarterna medan man kör, eller på en parkering med stolpe (på jobbet?) så verkar det alltå inte omöjligt. Batteriet (som nog måste bytas var 3e år) laddare och en 1500W inverter är ganska dyr, men totalt blir nog billigare än en en bränsledriven värmare.

En nackdel är att ett 100Ah blybatteri är tungt, det väger ca 32kg, skulle man skaffa 12V 90Ah lithium batterier väger den bara 15kg och de håller längre så att de i längden inte behöver bli dyrare.

En 25l tank/thermos som har 80°C glykol/vaten och som kyls ner till 40°C skulle ha ung samma uppvärmningseffekt och inte väga mkt mera. En 30l vvb väger 13,5 kg tomt ca 43,5 kg fylld, och det tar upp mera plats. Fast om man spänner fast en vvb i ett oanvänd passagerasäte kan det kanske också vara ett alternativ för att spara restvärmen över natten.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: mån 12-11-19 21:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Undrar om du inte bör dubbla alla vikter för att få en normalstor bensinmotor?
Jag gillar fortfarande tanken på en termos, eller alternativt välisolerade motorer, så att kallstarter blir ovanliga. Kan termosen hålla någorlunda temp i 12 timmar blir kallstarter få.
BMW pratade om detta för många år sedan. Vad hände?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: mån 12-11-19 22:28 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Tre dygn kunde Prius termos hålla vattnet varmt enlig den här sidan.
http://www.autoshop101.com/forms/Hybrid12.pdf
Kunde man inte utnyttja reservhjulsbaljan för att få plats med en isolerad behållare och sedan bara en styrd ventil som väljer att leda kylvattnet förbi termosen vid start av motorn.
I Priusen kunde man låna lite av den energi som det stora batteriet har lagrat då bara en liten liten del av energin behövs även vid kallstart, < 1% sjunker batteriets SOC vid kallstart vilket man ser här.
http://m.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g
När väl bensinmotorn startar kan man ta ut 18- 25 kW från generatorn för att ladda batteriet och även snabbare värma motorn via elvärmaren med pump.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-11-20 09:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Håller med att en thermos är en bra lösning man använder ju ”gratis” restvärme och lagrar 1-2kWh värme-energi en 25l thermos, å andra sidan kan extra vikten öka energiförbrukningen när man kör.

Ett modernt batteri och eluppvärmning har fördelen att det klarar sig lätt över en mycket längre period än en thermos, väger hälften och tar mindre plats. Om man kan ladda det ur nätet och slipper ladda det med bilens generator (eller bara när man bromsar) kanske det spar mer energi än en thermos.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-11-20 10:59 
Offline

Blev medlem: ons 08-03-19 09:31
Inlägg: 816
Ort: Lindome
Citat:
När väl bensinmotorn startar kan man ta ut 18- 25 kW från generatorn för att ladda batteriet och även snabbare värma motorn via elvärmaren med pump.

Kan det någonsin vara lönsamt att använda generatordriven elvärmare för att få ner den totala energiförbrukningen? Har för mig att det kanske är så på en del moderna dieslar vintertid men det låter osannolikt att det skulle vara lönsamt på en otto?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-11-20 12:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Bra fråga, men tråden handlade igentligen om uppvärmning innan motorn startas.

Om elen skulle genereras med en varm motor kan man anta att verkningsgraden blir 30% (i stället för 15% kall) och generatorn kanske 67% verkningsgrad, ca 10% totalt från bränsle till el. En kWh ”kostar” då ca en liter bensin, känns lite som ett nollsummesspel som snabbt blir negativt när elen genereras med en kall motor, men om man bara laddade batteriet/värmde vid inbromsning så kan det vara bättre.

För uppvärmning efter start tror jag då mer på att ha en värmeväxlare på avgasröret efter katalysatorn för att värma motorn med ”gratis” restvärme i avgaserna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-11-20 13:25 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Lite av det ni söker, på ett sidospår kanske? Men det är nog långt kvar.
Konstgjord molekyl kan lagra solenergi i åratal
Av: Ulla Karlsson-Ottosson Ny Teknik
Publicerad 2012 11 20, 11:11
En konstgjord molekyl kan bli nyckeln till hur energi från solen ska kunna lagras under lång tid. Bakom genombrottet ligger forskare vid Chalmers.
Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 586965.ece


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-11-20 19:50 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
aryan skrev:
Bra fråga, men tråden handlade igentligen om uppvärmning innan motorn startas.

Om elen skulle genereras med en varm motor kan man anta att verkningsgraden blir 30% (i stället för 15% kall) och generatorn kanske 67% verkningsgrad, ca 10% totalt från bränsle till el. En kWh ”kostar” då ca en liter bensin, känns lite som ett nollsummesspel som snabbt blir negativt när elen genereras med en kall motor, men om man bara laddade batteriet/värmde vid inbromsning så kan det vara bättre.

För uppvärmning efter start tror jag då mer på att ha en värmeväxlare på avgasröret efter katalysatorn för att värma motorn med ”gratis” restvärme i avgaserna.


Tanken var att man fortare skulle få upp temperaturen på bensinmotorn då den efter kallstart belastas lågt där jag bor med köer från första metern man kör från kallstartad bil.
Här står det något om var energin tar vägen vid kallstart av bensin och dieselbil och energiåtgången för att hålla kupén varm i olika temperaturer.

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesand ... arrieu.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: ons 12-11-21 16:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Någon gång runt 1994 läste jag en artikel som jag tror handlade om en SAAB med en termos-lösning för uppvärmning. Den innehöll någon typ av salt som hade uppåt kanske 10ggr högre värmekapacitet jämfört med vatten. Det var också en fasövergång på saltet för att ge en extra energi-kick när man skulle ta ut värme ur den.

Poängen med att använda termosen är att det går så mycket fortare att värma upp motorn när den aktiveras. På en halvminut-minut borde motorn vara klar för start beroende på hur stor pump man har.
Under denna korta tid hinner man inte ha något värmeläckage heller, så effektiviteten stiger.
En termos kan dessutom värmas som en varmvattenberedare antingen av batteri eller nätet. När den väl ligger uppe på arbetstemperatur kan det räcka med batteri för att hålla temperaturen under ett par dygn.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: ons 12-11-21 21:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Den anordningen med saltet har prövats av Volvo också. Ett antal taxibilar i Göteborg försågs med detta. Det blev nog i stort sett inte mer än experiment. Jag har inte sett det i text sedan jag läste om det på sent 70-tal eller möjligen tidigt 80-tal (?) Och jag har även frågat Volvomuseet på hisingen, men dom har inte svarat! :(
Däremot kom det som båttillbehör på sena 80-talet och fanns kvar till omkring sekelskiftet. Men då var det en större varmvattenberedare, kanske 50 liter eller något liknande. Den fanns för övrigt i flera storlekar. Den värmdes med slingor från motorns kylsystem. Det fanns också en elpatron som man då kunde koppla in när man låg i hamn. Inne i beredaren satt denna saltmassan i en tillsluten plåtburk, stor som en tegelsten, ungefär. Dom hade en uppskuren demomodell på flera båtmässor när den var aktuell.
Just nu kommer jag inte ihåg fabrikatet, en svensk fabrik, men vad jag har förstått, så tillverkas den inte längre. Nu har jag i och för sig ingen båt själv längre så jag har inte "hängt med" på området lika intensivt som när jag hade båten. Men man kan väl anta att det är en beprövad och känd teknik?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tor 12-11-22 15:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Parafin (från billiga värmeljus) kanske är ett intressant ämne som värmeakumulator i en ”motorthemos” se http://en.wikipedia.org/wiki/Paraffin

Det har lite lägre specifik värme (2,14–2,9 J/g*K) än 50% glykol-vatten (3,3-3,6 J/g*K) men har en lämplig smältpunkt 46°C-68°C och när det stelnar kommer 200-220 J/g fri i fasövergången!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tor 12-11-22 21:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
Intressant idé med paraffin! Borde väga lite mindre än motsvarande mängd glykol/vattenblandning också?
Borde inte vara några problem att bygga en isolerad låda, och förse den med en växlarslinga samt massan från några hundra IKEA-värmeljus. :)

För några vintrar sen så experimenterade jag med en termos för att lagra motorns värme. Se mina inlägg i den här tråden: viewtopic.php?f=12&t=2403

Använde en vanlig varmvattenberedare, 12 V cirkulationspump samt en ventil för att kunna styra flödet.
Kort sagt så fungerade det riktigt bra!!
En sådan lösning kan absolut ersätta och antagligen överträffa en eldriven motorvärmare de gånger som bilen inte behöver stå mer än ca 12 timmar innan nästa färd.
Och har beredaren kallnat så är det ju bara att stoppa i sladden för att ladda upp den igen med dess inbyggda element.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 06:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Det krävs att det är bra värmeledningsförmåga i materialt i sitt fasta tillstånd om värmeackumulatorn ska bli effektiv. Så länge paraffinet är i flytande tillstånd kan konvektion fördela värmen/avkylningen, men när den stelnar runt värmeväxlarrören, finns risken att värmeöverföringen sjunker snabbt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 09:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja det har du rätt i. En stor överföringsyta mellan glykol och parafinet borde kunna kompensera för paradinets dåliga värmeöverföringen i fast tillstånd. Om man t ex skulle bygga en isolerad behållere för parafin runtom ett par kylare fick man kanske en bra värme akkumulator.

Om man tar värmeljus (27kr hos IKEA för 1,5 kg) så får man aluminium hållare på köpet. Aluminium leder värmen bra så de borde kunna hjälpa för att få bättre värmeöverföring mellan flytande parafin och fast parafin?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 10:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
har länge funderat på att bygga in en termos i skuffen men kommer aldrig till skott....
sen kan man undra hur motorn reagerar om man pumpar in typ 80° vatten i en motor som är -20°?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011