Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 10:31 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
sen kan man undra hur motorn reagerar om man pumpar in typ 80° vatten i en motor som är -20°?


Det tror jag inte kan ställa till något problem, det omvända händer t ex när motorn blir varm termostaten öppnar och ”iskall" kylarvätska kommer från kylaren.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 11:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Volvo245GLT skrev:
Intressant idé med paraffin! Borde väga lite mindre än motsvarande mängd glykol/vattenblandning också?
Borde inte vara några problem att bygga en isolerad låda, och förse den med en växlarslinga samt massan från några hundra IKEA-värmeljus. :)


Värmekapacitet anges i joule/gram och grad så vikten finns redan med i beräkningen. Men om man tar 1kg 50% glykol (≈ 1l) a ca 3,5 kJ/kg K så har det en värmekapacitet på ca 3,5 kJ/grad temperaturförändring. Om vattnet efter natten fortfarande är 70 grader och kylls ner till 20 grader i motorn så får man alltså ut 175 kJ ≈ 48,6 Wh / kg

Parafinets har lägre värmekapacitet ca 2,5kJ/kg men fasövergång när det stelnar ger det 200-220 kJ/kg ”extra”.

1 kg parafin som kylls ner från 70 till 20 grader skulle man kunna få ut ca 2,5*50 + 210 = 335 kJ/kg ≈ 93Wh/kg dvs nästan dubbelt så mkt som från glykolen.

Om motorn kräver 15Wh per grad uppvärmning, och målet är att värma den från -30°C till 20°C så behövs alltså 8 kg parafin som är 70°C för det i stället för minst 15l lika varm kylarvättska.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 13:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Förresten är en värmeackumulatorns kapacitet/vikt också ganska bra jämförd med uppvärmning med batterier!

Ett 12V 72Ah fritidsbatteri väger 20kg => 43,2 Wh/kg ungefär som glykol (utan tankens vikt)
Ett 12v 60Ah lithiumbatteri väger 11,5kg => 62,6 Wh/kg = sämre än parafinets 93Wh/kg (utan tank/vvxl vikt)

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 16:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Denna http://www.sfinx.se/?item_id=10060 är lite överdimensionerat med 8kWh och 100 kg vikt (80 Wh/kg) men då har man så stor värmebuffer att man skulle även kunna "ta hem" motorns öveskottsvärme ;-)

Citat:
Salttank. Sagrar energi genom att smälta salt.
Vi kan nu erbjuda en helt ny typ av ackumulatortank som inte använder vatten som lagringsmedium
Istället använder denna tank fasomvandlingsenergin för att smälta och stelna salt om och om igen.
Precis på samma sätt som de handvärmare som finns i handeln.
Resultatet är en tank med ca 5 gånger större energitäthet än en vattenbaserad tank.
Yttermåttet på denna tank är 310 x 310 x 1700 mm med en vikt om 100 kg gör den lättplacerad.
Saltvolym 65 liter. Motsvarar ungerfär en 300 l vattentank i reell kapacitet.
Kan också läggas ner. Kan serie och parallell kopplas. Isolerad med 50 mm hård PU.
Lagringskapacitet är minst 8 kWh och det mesta mesta av detta ligger ovanför 56 grader.
Tanken laddas och urladdas via två kopparslingor med vardera 0.91 m2. Diameter 18mm

Användningsområde:
Förvärmare till alla existerande varmvattenberdare. Nu det enklaste sättet att solvärma sitt varmvatten.
Där man inte får plats med vanliga vattentankar.
Där man vill lägga ner tankarna.

Bild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: fre 12-11-23 16:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
svante skrev:
sen kan man undra hur motorn reagerar om man pumpar in typ 80° vatten i en motor som är -20°?


Det tror jag inte kan ställa till något problem, det omvända händer t ex när motorn blir varm termostaten öppnar och ”iskall" kylarvätska kommer från kylaren.


Det var ju så jag tänkte göra när jag skaffade en billig 30l vv-beredare att sätta iskuffen och låta motorn värma upp när termostaten öppnat.
Blev aldrig realiserat men jag tror på iden!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: mån 12-12-10 19:53 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag tänker på något sånt: http://www.aliexpress.com/item/Stainles ... 36267.html

Bild

2,6l och 2 kg tom = 4,5kg full.

Den verkar iaf hålla värmen ganska bra, den tappar ca 3,5°K/timme vid +25°C utomhus vilket motsvarar en värmeförlust av ca 10W om jag nu har räknat rätt; specifik värmekapacitet vatten 4,186 joule/gram .°C, det är 2600g vatten i tanken som tappar 3,5°/h
2600 x 3,5 x 4,186 joule/timme) = 38.092,6 (joule / timme) = 10,5812778 watt

Kanske fylla den med parafin vax och ha en kyl/värmeslinga i den?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 12:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
svante skrev:
sen kan man undra hur motorn reagerar om man pumpar in typ 80° vatten i en motor som är -20°?


Det tror jag inte kan ställa till något problem, det omvända händer t ex när motorn blir varm termostaten öppnar och ”iskall" kylarvätska kommer från kylaren.



flödet förbi termostaten är högt så att det kalla vattnet blandas med det varma då den öppnar...
men man ska nog ha ngn typ av shuntning för accvattnet in till motorn.
sätter man den t.e.x. bara i serie med värmepaketet så blir det full temperatur direkt,
men det kanske inte gör ngt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 17:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
flödet förbi termostaten är högt så att det kalla vattnet blandas med det varma då den öppnar...
men man ska nog ha ngn typ av shuntning för accvattnet in till motorn.
sätter man den t.e.x. bara i serie med värmepaketet så blir det full temperatur direkt,
men det kanske inte gör ngt?


Jag tror inte alls det gör något, dessutom blandas det heta vattnet från värmepaketets retur då också med kallt vatten som pumpas förbi termostaten när den är stängd.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 17:38 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om man inte vill pumpa in det innan man startar då slipper man nöta på starmotor/batteri...
drömmen vore att trycka på en knapp innan man skrapar rutorna och när man är klar och sätter sig i är motorn typ 60°C
och det UTAN elmotorvärmare... :O)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 17:52 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag kan ändå inte föreställa mig hur det heta vattnet som pumpas in i motorn skulle kunna innebära något problem. Men att motorn skulle bli 60°C är nog lite väll optimistiskt och inte heller nödvändigt, vanliga motorvärmare får sällan upp motortemperaturen över 30°C när det är kallt ute.

Men med 2,6l vatten i thermossen som fortfarande är 60°C man kanske skulle kunna få upp motortempen från -10° till 20°C om pumpen byter ut kalla vättskan mot varm.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 18:11 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kanske en 5m lång spiral av 8mm kopparrör
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... par-52450/ som värmeväxlare i en 2,6l termos http://www.aliexpress.com/item/Stainles ... 36267.html + en 12V pump från skroten för att pumpa kylarvättskan genom spiralen?

Det gäller då bara att ta hem /tömma varmvattenbehållaren när du ska hem så länge att den skulle kunna frysa (sönder) då kan man använda en vattenkokare hemma för att ladda motorvärmaren..

Samma systemskulle såklart även kunna förvärma bränslet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: tis 12-12-11 22:20 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
Glaubersalt
http://byggkatalogen.byggtjanst.se/clim ... m/i143362/
Stavar för energilagring. http://www.swerod.com/varmelagring/
http://www.vesam.se/download/Swerod-folder.pdf
Olika lagringsmedier.
http://www.siki.se/downloads/19_Apparat ... _varme.pdf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: ons 12-12-12 09:05 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
Jag kan ändå inte föreställa mig hur det heta vattnet som pumpas in i motorn skulle kunna innebära något problem. Men att motorn skulle bli 60°C är nog lite väll optimistiskt och inte heller nödvändigt, vanliga motorvärmare får sällan upp motortemperaturen över 30°C när det är kallt ute.

Men med 2,6l vatten i thermossen som fortfarande är 60°C man kanske skulle kunna få upp motortempen från -10° till 20°C om pumpen byter ut kalla vättskan mot varm.



du har säkert rätt, är bara pessimist av mig.. :O)
tror man får fläska på mera, det är ju en 150 - 200kg järnklump varav kanske 5 liter vatten.
150kg järn motsvarar 75l vatten i värmekapacitivitet.
så man kan räkna på 75l vatten som är -10 sen är det bara att blanda,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: ons 12-12-12 10:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
tror man får fläska på mera, det är ju en 150 - 200kg järnklump varav kanske 5 liter vatten.
150kg järn motsvarar 75l vatten i värmekapacitivitet.
så man kan räkna på 75l vatten som är -10 sen är det bara att blanda,


Du kan nog ha rätt i att 2,6l 80°C vatten a 4.1813 kJ /l . °C som sänks till 20°C inte ger så jätte mycket energi:
4,1813 kJ * 2,6l * 60°C = 181.189667 Wh, fast med parafin kan man nästan nå det dubbla

Min 1,6l motor väger mindre än 100kg och man behöver inte värma ”all” metall med varma vattnet. Växellåda, kringutrustning (generator, startmotor), avgasgrenrör, vevhus mm är sällan vattenkylda och kyler inte det varma vatten direkt så mycket.

Om man värmer motorn mkt långsamare (alltså mycket större förluster) med motorvärmare så är dessa delar också fortfarande ganska kalla.

Kolla t ex Vi Bilägarens test av motorvärmare

550W slangvärmare inkoplat i 3 timmar vid -20°C
Bilaga:
Skärmavbild 2012-12-04 kl. 14.17.23.png
Skärmavbild 2012-12-04 kl. 14.17.23.png [ 24.24 KiB | Visad 16552 gånger ]


Vid snabb uppvärmning med varmt vatten borde temperaturskillnaden vara betydligt större och temperaturförluster till icke vattenkylda delar som oljetråget mm mkt mindre.

Kontakt/blockvärmare är f.ö. ganska värdelösa på att värma motorns topp vilket behövs för att underlätta starten:


Bilagor:
Skärmavbild 2012-12-04 kl. 14.19.11.png
Skärmavbild 2012-12-04 kl. 14.19.11.png [ 24.51 KiB | Visad 16551 gånger ]

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Autonoma motorvärmare
InläggPostat: ons 12-12-12 13:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Skrämmande siffror!
Att inte ens en slangvärmare med självcirkulation är bättre...
Kör min pumpvärmare på 1,1 Kw en halvtimme nu vid -10 på morgonen (utan att köra fläkten i kupen) i MB C180, och den känns redan som när jag hade blockvärmare 1,5 tim i min gamla 190:a.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011