Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 05:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-01-16 15:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Rostfri ståltråd har ganska högt invändigt motstånd –tom högre än konstantan– se http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical ... _materials Det borde funka rätt bra som vämetråd i en hemmagjord bränsle eller luftvärmare och det är lätt att fåtag på och billigt se t ex
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire-och- ... rad-19004/

Här finns en behändig räknare för att räkna ut ungefärliga mototstånd om man för lat att räkna själv
http://chemandy.com/calculators/round-w ... ulator.htm
rostfritt finns inte med men det ha ungefär 10 ggr (9,8 ggr) större motstånd än nickel. Så om man vill veta vad 1 m Ø 1,5mm rostfri ståltråd har för motstånd är det bara att fylla i 1000 (eller 980) cm för längd och 1.5mm för diametern (punkt i stället för komma!) och såklart nickel för materialet.

Det blir alltså ca 0,38Ω per meter. En meter tråd t ex som värmare i en bränsleslang eller upprullad i insugsrör drar då vid 12V 31,5 A dvs ger ca 380W värme. Jag testade lite snabbt i luften med ett 12V batteri och strömförbrukningen stämmer ganska bra.

0,9mm tråd bör då ha ca 1 ohm per meter.

Rostfritt wire borde väll också fungera bra särskild om det ska vara lite mera flexibelt t ex i en bränslestang eller vill göra egna stolvärmeslingor? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Wire-och- ... ire-19077/ De borde då ha lite högre motstånd eftersom de inte består av massivt material.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-01-25 11:24 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Om man t ex skulle vilja värma en deadend fuelrail av stål så skulle man kunna ta en lagom längd (1m 1,5mm ≈ 380W) rostfritt tråd som går att linda rund fuelrailen. Ena sidan av tråden kan man sätta fast med en slangklämma så att den jordas där och för att isolera resten av värmetråden skulle man kunna linda fuelrailen med teflon eller silikonbakplåtspapper det tål 260°C minst: http://www.clasohlson.com/se/Ugnsduk-TFX/Pr344298000

Bild

Plussidan av spiralen skulle då kunna fixeras med en bakplåtspapper isolerad slangklämma. Kabeln kan också sitta inder slangklämman eller så använder man en sockerbit för att koppla en kabel till rostfria värmetråden. Sen skulle man kunna linda det med avgasbandage för att isolera spiralen electrisk och termisk mot utsidan, eventuellt skulle man kunna isolera med rörisolering utanpå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-01-25 15:55 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
Det optimala borde vara att kunna dra tråden inne i fuel-rail för att få direktåtkomst till etanolen, men då har vi problemet med att tråden inte är isolerad. Finns det någon mjuk bensin- och etanol-beständig lack man kan använda istället för bakplåtspapper?

Har man en fuelrail i plast blir det förstås enklare, men det blir fortfarande problem med genomföringarna i plasten och hur dessa ska tätas som klarar ett konstant tryck på 6+ BAR med lösningsmedel... :shock:

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-01-25 17:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Dr. Mabuse skrev:
Det optimala borde vara att kunna dra tråden inne i fuel-rail för att få direktåtkomst till etanolen, men då har vi problemet med att tråden inte är isolerad. Finns det någon mjuk bensin- och etanol-beständig lack man kan använda istället för bakplåtspapper?


Jag håller med, lack vet jag vet inte men det finns PTFE (teflon) trådrör till MIG svets och jag tror det även finns bromswirehöljen av PTFE till cyklar osv.

Dr. Mabuse skrev:
Har man en fuelrail i plast blir det förstås enklare, men det blir fortfarande problem med genomföringarna i plasten och hur dessa ska tätas som klarar ett konstant tryck på 6+ BAR med lösningsmedel... :shock:


Ja jag har också tänkt att man kan ha en värmetråd i en slang. Tät anslutning kanke man kan få med slangnippel kopplingar av mässing i änderna så att man kan klämma tråden mellan slang och slangkopplingen då kan man lägga ena slangkopplingen mot massa och ansluta andra sidan till plus.

BildBild

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-07-26 17:19 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Finns emaljerade kraftresistorer som skall tåla kemikalier mycket bra. Det ser ut som att det går att få dem som ihåliga cylindrar vilket då gör att de går att använda som rör för att värma och transportera bränsle. Ett problem kanske kan vara att de blir så varma att bränsleslangen inte tål värmen, men det kan i sådana fall lösas om man byter ut till teflonslang. Ett annat problem är själva anslutningen: På bilderna jag sett verkar det som att kontaktpunkterna sitter väldigt nära ändarna så det är med nöd och näppe att det går att montera på slang med slangklämma, men då kommer vi till nästa potentiella problem, nämligen det att emaljen ger en väldigt blank och fin yta. Här vet jag inte om man med våld kan få en yta med lite mer friktion på, så att slangen sitter fast ordentligt.

Här är ett exempel på vad jag hittade. I det här fallet är kontaktpunkterna så långt ut att det nog är omöjligt, men det finns fler exempel.
http://www.alliedelec.com/search/produc ... b=overview


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 10:12 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Jag tror det är keramiska resistorer som går ganska lätt sönder?
Dessutom är t ex en 500W version nog ganska dyr jämförd med rostfritt tråd?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 13-07-27 15:11 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Normalt är de väl det, men någonstans påstods det att emaljen gör de något mer hållbara mot stötar. Jag tror inte att man skall titta på märkeffekten över huvud taget. För open source-3dskrivaren reprap används ofta emaljerade motstånd för uppvärmning med en märkeffekt som egentligen är lägre än vad man matar genom dem, men tack vare kylningen (i detta fallet ett metallblock) kan man köra på ändå. P.s.s. kyler väl här bränslet förhoppningsvis bättre än den omgivande luften, varför det borde gå att köra högre effekt än märkeffekten. Vad vi bör titta på framför allt är alltså resistansens och se hur mycket effekt vi kan leverera genom sambanden U=RI, P=UI vilket ger P=U^2/R. Med U = 12 V och P = 500 W får vi R=0,288 Ohm, så motstånd nära detta värde borde ge önskvärd uppvärmning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-07-29 14:20 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Ja så länge motstandstråden och anslutningar tåll strömmen utan att smälta bör man nog kunna "överbelasta" etanolkylda motstånd ganska mycket.

Jag tycker det verkar svårt att få till något praktiskt med keramiska motstånd med bra värmeöverföring till bränsle men det kanske finns en bra lösning på det.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011