Jättetack för svar, det var en enkel lösning som en annan faktiskt kan fixa själv.
Men det är alltså vattentemp. givaren jag ska koppla in mig på.
Till en annan fråga, eller fundering. Säg att ja har gjort allt detta nu, ja kan förstå att detta hjälper vid kanske 4+ grader, trycker på knappen och lurar boxen att det är -4grader istället så de flödar på mer bränsle.
Men säg att det är -15grader och bilen har stått stilla i två dygn, hur hjälper detta då? Vid -15grader måste bilen redan ge så mycket bränsle det bara går, så om jag trycker på knappen kan han väl inte ge mer?
Sen undrar jag vad du menar med "crankningen"? Är det när jag vrider på starten kanske?
Kan jag springa in på en elektronikaffär och bara köpa ett motstånd? Vilken resistans borde de ligga på isåfall?
Oerhört många frågor nu, hehe. Men är väldigt tacksam för dom svar jag får!
Tack!
MVH Stayhard
nyfiken skrev:
Det här är den "klassiska" kallstartlösningen:
Du klipper upp ledaren från motortempgivaren till styrdatorn och skarvar in dig med ett motstånd och en trycknapp, som är sluten utan påverkan, men bryter när man trycker på den.
När man inte rör knappen fungerar tempgivaren som vanligt. Signalen går genom trycknappen. Motståndet finns visserligen redan anslutet där, men strömmen tar alltid den lättaste vägen, genom trycknappen i detta fallet. När man trycker på knappen luras styrdatorn att tro att det är mycket kallare än vad givaren egentligen säger eftersom motståndet "lägger till" givarens uppgifter.
Du skall alltså välja en
återfjädrande knapp som har en
brytande funktion vid påverkan. Och den bör gärna vara sådan att man inte kan trycka av misstag när man rör handen i närheten. (Körriktningsvisaren etc. etc.) Kappen skall sitta på vänster sida av ratten eftersom du håller startnyckeln i högra handen. Det är också en fördel om den är utformad så att du lätt kan manövrera den med vantar på händerna. Den behövs ju bara svinkalla vintermornar.
Du skall bara behöva göra en lätt "dutt" på någon sekund under crankningen, annars kan man riskera att sura ner motorn.
Om du läser mer här på forumet så ser du att det finns funderingar och förslag på automatiska/självstyrande elektroniska köldstartlösningar. Det kanske är något att titta på när du har fått den här första att fungera.
Jag vet inte hur det är i din V40, men på Volvos rödblockare sitter det två tempgivare. En till instrumentpanelen och en till styrdatorn. Den till instrumentpanelen har inget med det här att göra. Det är den till motorstyrningen som gäller i det här fallet (om du nu har två att välja på?) Du kanske blir hjälpt av en verkstadshandbok, t.ex Haynes.