Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-04-20 07:39

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 13-05-17 09:15 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Hej,

Jag är ny på forumet, har försökt leta bland trådar och vad jag har förstått så är det enklaste för att kunna starta bilen att koppla in ett kallstartsmotstånd som lurar bilen att tro att det är typ -40 grader.
Jag tankar min Mercedes A-140 -99 med enbart E85, och det går hur bra som helst, förutom att det krävs startgas för att få igång den när den är kall.
Så jag funderar på vart ett sånt motstånd kopplas in? Motorn ser ut så här (lånad bild, mitt luftintag är inte lossat)
Bild

Mvh Tom


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-17 10:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1844
Ort: 08- och Småland
Motståndet sätter man mellan tempgivaren och styrdatorn.
Bild
Vad som blir mest praktiskt i verkligheten beror ju mycket på hur kabeln är dragen i dag, men det kan du säkert klura ut.
Du skall ju ha en trycknapp i instrumentbrädan också. Den sätter du till vänster om ratten eftersom du håller i startnyckeln med höger hand. Välj gärna en sådan knapp som du kan manövrera med handskar på händerna för det är ju oftast på kalla vintermornar som denna knappen blir aktuell.
Och tänk på att det skall vara en brytande och återfjädrande funktion när du trycker på knappen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-05-17 10:24 
Offline

Blev medlem: fre 13-05-17 09:04
Inlägg: 8
Ort: Vagnhärad
Ah, det var ungefär vad jag listat ut från liknande trådar på forumet.
Det jag försöker klura ut är bara vart själva komponenterna sitter :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 13-05-20 14:23 
Offline

Blev medlem: lör 12-09-01 19:12
Inlägg: 34
proppen skrev:
Ah, det var ungefär vad jag listat ut från liknande trådar på forumet.
Det jag försöker klura ut är bara vart själva komponenterna sitter :)



det är väl att föredra att sätta dom inne i bilen där de är mer väderskyddade så minska du risken för att det ska börja ärge mm.

annars spelar det ingen roll för funktionens skull du skulle ju kunna ha knappen och allt i motorrummet men det är ganska opraktiskt

och är det var ecu och tempgivaren sitter så får du kolla i en vrekstads hand bok eller ringa och prata med någon servis kille på någon verksta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-05-21 05:23 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1085
Ort: Närke
sunkan_85 skrev:
proppen skrev:
Ah, det var ungefär vad jag listat ut från liknande trådar på forumet.
Det jag försöker klura ut är bara vart själva komponenterna sitter :)



det är väl att föredra att sätta dom inne i bilen där de är mer väderskyddade så minska du risken för att det ska börja ärge mm.

Jag tror han menar var styrdatorn och ordinarie tempsensor sitter.
Jag har aldrig ägt någon Merca, så jag har ingen aning. Kan inte hjälpa.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011