Etanol.nu
http://etanol.nu/forum/

ökning batterispänning / startmotorhastighet
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6885
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ fre 13-05-31 16:00 ]
Inläggsrubrik:  ökning batterispänning / startmotorhastighet

Nån som testat, läst nånstans eller vill spekulera hur mycket batterispänning/(start)motorvarvtal påverkar kallstarten?

Jag förmodar att det går bättre med mera effekt till startmotorn för snabbare kompression borde leda till mera kompressionsvärme och turbulens i förbänningsrummet men skulle gärna villja vet om det stämmer och hur stor skillnad det gör om startmotorn går snabbare/långsammare än normalt.

/Aryan

Författare:  gt-i [ fre 13-05-31 21:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

Har inte prövat, men konstaterat att hemligheten verkar vara att vänta lite efter en misslyckad start. Jag tolkar det som att kompressionsvärmen måste förflyttas upp i insugningskanalen för att få ordentlig gasbildning av etanolen. I så fall borde inte startmotorhastigheten spela någon roll.

Författare:  aryan [ lör 13-06-01 00:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

Ja att starta - vänta - starta igen brukar funka bättre än att starta / nöta på startmotorn i streck är också min erfarenhet, samma effekt också med moped kickstart och gräsklippare med snörstart.

Jag vet dock inte om det har med kompressionsvärme att göra eller om det hade gått lika bra med en extra skvätt bränsle innan start, liten paus och sedan starta.

Men det går kanske bättre om startmotorn går snnabbare än vanligt?

Författare:  PRIUS [ lör 13-06-01 20:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

Jag brukar mata startmotorn med 273 Volt då kommer bensinmotorn upp i något över 1 000 vm innan en sekund har förflutit så att man inte behöver sitta och vänta så länge sedan startar motor lätt först på två cylindrar sedan två till prova det funkar alltid!
http://m.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g

Författare:  nyfiken [ lör 13-06-01 21:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

Det är nog snart bortåt 20 år sedan jag läste i Ny Teknik att det fanns planer inom bilindustrin på att byta till 42 volt systemspänning för bilar.
Men det skrevs då att ingen bilfabrikant vågade ta första steget för då hade den fabrikanten fått ta alla test- och utvecklingskostnader och när det då var klart kunde dom andra bara "kopiera" konceptet rakt av. Färdigt och utvecklat. Enkelt och billigt. Lampor, pump- och fläktmotorer etc. etc skulle ju då finnas på marknaden och framtagna som pionjärfirman hade fått betala.

Blir detta verklighet så blir det naturligtvis 42 volts startmotorer också. Men dom kanske får en annan karaktäristik än dagens? Högre varv?

Författare:  aryan [ lör 13-06-01 23:07 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

PRIUS skrev:
Jag brukar mata startmotorn med 273 Volt då kommer bensinmotorn upp i något över 1 000 vm innan en sekund har förflutit så att man inte behöver sitta och vänta så länge sedan startar motor lätt först på två cylindrar sedan två till prova det funkar alltid!
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g


500 vpm inom en sekund borde kunna gå med en 12V startmotor med ett kraftigt batteri eller supercaps, men 1000 varv...

Startar en Prius bättre än andra bilar vid kallt väder på E85 utan motorvärme?

Författare:  gt-i [ sön 13-06-02 09:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

effekten på startmotorn är inte beroende på spänningen. Givetvis blir effekten högre för samma motor om spänningen höjs. Till slut blir det överslag i lindningen, om spänningen blir för hög. Men det är lättare att bygga högeffektmototer med högre spänning. Ursprungsfrågan kvarstår, startar etanolmotorn lättare med högre effekt på startmotorn?

Författare:  aryan [ sön 13-06-02 13:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

gt-i skrev:
effekten på startmotorn är inte beroende på spänningen. Givetvis blir effekten högre för samma motor om spänningen höjs. Till slut blir det överslag i lindningen, om spänningen blir för hög. Men det är lättare att bygga högeffektmototer med högre spänning. Ursprungsfrågan kvarstår, startar etanolmotorn lättare med högre effekt på startmotorn?


Just precis! Jag hittade nu något här på EPA’s site: http://tinyurl.com/mg5xwun , det handrar inte om etanol men M100 (100% metanol) i en Golf men det borde ge en bra indikation.

De kör dubbla batterier (24V obelastad) på 12V startmotorn och får nästan dubbla hastighet (400 vpm) men det verkar inte som det hjälper så mycket som man skulle kunna hoppas tyvärr, men det är inte uteslutet att det funkar bättre med E85.

Författare:  PRIUS [ sön 13-06-02 15:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

En som säljer etanolkit påstår att dom är de enda som har vinteranrikning på sitt kit.
http://viewitem.eim.ebay.se/4-Cylinder- ... 51712/item
http://www.change2e85.com/servlet/Page? ... =coldstart
Andra som säljer kit skriver inget om vinteranrikning men kanske har det ändå.
http://www.ez85.us/buy-ez85-kits
http://www.whitelightning.net/poland_pr ... y_e85.html

Författare:  gt-i [ sön 13-06-02 18:05 ]
Inläggsrubrik:  Re: ökning batterispänning / startmotorhastighet

jag tolkar det som kallstartsanrikning? inte unikt på något sätt, gissar att alla piggyback har det. De kanske har inbyggd temp-givare? och därmed mer automatisk kallstartsanrikning.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/