Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 13-08-28 19:15 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Hej!

Ska i dagarna nu konvertera min v40 -00 1.8 (INTE 1.8i), med antingen en linjär btr eller 40% större spridare, beror på vilket ja får tag i först.

Ja vet ju inte alls vilka problem ja kommer få nu när de snart börjar bli kallt ute. Men för att fixa kallstarten i förebyggande syfte, vad ska ja göra och hur?
Har inte tillgång så ja kan använda motorvärmare varje dag tyvärr.

Oerhört tacksam för svar!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 13-08-28 21:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det här är den "klassiska" kallstartlösningen:
Bild
Du klipper upp ledaren från motortempgivaren till styrdatorn och skarvar in dig med ett motstånd och en trycknapp, som är sluten utan påverkan, men bryter när man trycker på den.
När man inte rör knappen fungerar tempgivaren som vanligt. Signalen går genom trycknappen. Motståndet finns visserligen redan anslutet där, men strömmen tar alltid den lättaste vägen, genom trycknappen i detta fallet. När man trycker på knappen luras styrdatorn att tro att det är mycket kallare än vad givaren egentligen säger eftersom motståndet "lägger till" givarens uppgifter.
Du skall alltså välja en återfjädrande knapp som har en brytande funktion vid påverkan. Och den bör gärna vara sådan att man inte kan trycka av misstag när man rör handen i närheten. (Körriktningsvisaren etc. etc.) Knappen skall sitta på vänster sida av ratten eftersom du håller startnyckeln i högra handen. Det är också en fördel om den är utformad så att du lätt kan manövrera den med vantar på händerna. Den behövs ju bara svinkalla vintermornar.

Du skall bara behöva göra en lätt "dutt" på någon sekund under crankningen, annars kan man riskera att sura ner motorn.

Om du läser mer här på forumet så ser du att det finns funderingar och förslag på automatiska/självstyrande elektroniska köldstartlösningar. Det kanske är något att titta på när du har fått den här första att fungera.

Jag vet inte hur det är i din V40, men på Volvos rödblockare sitter det två tempgivare. En till instrumentpanelen och en till styrdatorn. Den till instrumentpanelen har inget med det här att göra. Det är den till motorstyrningen som gäller i det här fallet (om du nu har två att välja på?) Du kanske blir hjälpt av en verkstadshandbok, t.ex Haynes.


Senast redigerad av nyfiken mån 14-09-15 13:24, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 05:24 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Jättetack för svar, det var en enkel lösning som en annan faktiskt kan fixa själv.
Men det är alltså vattentemp. givaren jag ska koppla in mig på.

Till en annan fråga, eller fundering. Säg att ja har gjort allt detta nu, ja kan förstå att detta hjälper vid kanske 4+ grader, trycker på knappen och lurar boxen att det är -4grader istället så de flödar på mer bränsle.
Men säg att det är -15grader och bilen har stått stilla i två dygn, hur hjälper detta då? Vid -15grader måste bilen redan ge så mycket bränsle det bara går, så om jag trycker på knappen kan han väl inte ge mer?

Sen undrar jag vad du menar med "crankningen"? Är det när jag vrider på starten kanske?

Kan jag springa in på en elektronikaffär och bara köpa ett motstånd? Vilken resistans borde de ligga på isåfall?

Oerhört många frågor nu, hehe. Men är väldigt tacksam för dom svar jag får!
Tack!

MVH Stayhard


nyfiken skrev:
Det här är den "klassiska" kallstartlösningen:
Bild
Du klipper upp ledaren från motortempgivaren till styrdatorn och skarvar in dig med ett motstånd och en trycknapp, som är sluten utan påverkan, men bryter när man trycker på den.
När man inte rör knappen fungerar tempgivaren som vanligt. Signalen går genom trycknappen. Motståndet finns visserligen redan anslutet där, men strömmen tar alltid den lättaste vägen, genom trycknappen i detta fallet. När man trycker på knappen luras styrdatorn att tro att det är mycket kallare än vad givaren egentligen säger eftersom motståndet "lägger till" givarens uppgifter.
Du skall alltså välja en återfjädrande knapp som har en brytande funktion vid påverkan. Och den bör gärna vara sådan att man inte kan trycka av misstag när man rör handen i närheten. (Körriktningsvisaren etc. etc.) Kappen skall sitta på vänster sida av ratten eftersom du håller startnyckeln i högra handen. Det är också en fördel om den är utformad så att du lätt kan manövrera den med vantar på händerna. Den behövs ju bara svinkalla vintermornar.

Du skall bara behöva göra en lätt "dutt" på någon sekund under crankningen, annars kan man riskera att sura ner motorn.

Om du läser mer här på forumet så ser du att det finns funderingar och förslag på automatiska/självstyrande elektroniska köldstartlösningar. Det kanske är något att titta på när du har fått den här första att fungera.

Jag vet inte hur det är i din V40, men på Volvos rödblockare sitter det två tempgivare. En till instrumentpanelen och en till styrdatorn. Den till instrumentpanelen har inget med det här att göra. Det är den till motorstyrningen som gäller i det här fallet (om du nu har två att välja på?) Du kanske blir hjälpt av en verkstadshandbok, t.ex Haynes.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 06:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ta en funderare på om du inte skulle konvertera med ett billigt piggybacksystem (t ex Flexitune) istället. Det blir knappast dyrare än en justerbar BTR men många gånger tillförlitligare, dessutom lättare att tillfälligt gå över till bensindrift om man måste.

När det gäller lösningen med kallstartmotstånd så kan man också ha en omkopplare för att koppla in flera olika seriemotstånd beroende på temperatur. Om det inte finns tidigare erfarenheter av just den typ av motor och motorstyrsystem som du har, så kan det bli till att prova sig fram.

Var mycket skeptisk till att hämta uppgifter ur Haynes gördetsjälvhandböcker. De brukar baseras på det utförande av olika bilmodeller som säljs i England, och det är inte alls självklart att de motorutföranden som är vanligast i Sverige överhuvudtaget nämns där. När det gäller Volvo efter mitten av 90-talet är det bättre att tanka hem deras eget elektroniska verkstadshandbokssystem Vadis från lagom skum fildelningssite.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 08:05 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Ja har faktiskt bestämt mig att jag kommer köra med större spridare bara, har hittat ett par som flödar nästan exakt 45% mer än dom jag har nu, dom sitter original i Saab 9000, även likvärdiga i 850 2.3turbo, så dom kostar inte mer än 400-500:- för fyra stycken. Och då kan ja bara hänga i bensin när jag vill också utan åverkan.

Ja ska kika lite hur jag ska göra, men de blir väl ett par motstånd iaf från några få + grader till många minus, så jag alltid kan starta den i alla väder utan att sura ner motorn.

Tack för svar



torbjorn skrev:
Ta en funderare på om du inte skulle konvertera med ett billigt piggybacksystem (t ex Flexitune) istället. Det blir knappast dyrare än en justerbar BTR men många gånger tillförlitligare, dessutom lättare att tillfälligt gå över till bensindrift om man måste.

När det gäller lösningen med kallstartmotstånd så kan man också ha en omkopplare för att koppla in flera olika seriemotstånd beroende på temperatur. Om det inte finns tidigare erfarenheter av just den typ av motor och motorstyrsystem som du har, så kan det bli till att prova sig fram.

Var mycket skeptisk till att hämta uppgifter ur Haynes gördetsjälvhandböcker. De brukar baseras på det utförande av olika bilmodeller som säljs i England, och det är inte alls självklart att de motorutföranden som är vanligast i Sverige överhuvudtaget nämns där. När det gäller Volvo efter mitten av 90-talet är det bättre att tanka hem deras eget elektroniska verkstadshandbokssystem Vadis från lagom skum fildelningssite.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 08:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
I stället för ett fast motstånd är det bättre med en potentiometer.
Bild

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 09:02 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig,
så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst!

Fast det står ju lite om beräkningar och sånt, den förstod ja inte. Inte heller om P=Potientometer, vad är då shuntmotstånd=k som måste användas?

Det är väl bara koppla in det som på första bilden fast det är en potentiometer istället för ett enkel motstånd eller är det mer avancerat än så?

Tack på förhand!

GL skrev:
I stället för ett fast motstånd är det bättre med en potentiometer.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 09:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
stayhard skrev:
Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig,
så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst!

Om du väljer ett NTC-motstånd borde det fungera i alla temperaturer utan att man behöver skruva på någon potentiometer beroende på ute-temperatur. Den kommer då att konsekvent dra ifrån exempelvis 10° eller 15° från ute-temperaturen (eller motortempen om du kan limma/skruva fast den på motorblocket nära den vanliga temp-givaren).
Jag vill minnas att ca 4,7k NTC (eller 5 kohm) brukar fungera.
Hittar det inte på Kjell & Co. eller Clas Ohlson, men det finns på www.Svebry.se om man inte vill beställa från ELFA.
http://www.svebry.se/Shop/Page/Art/pgAr ... chWord=ntc

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 10:25 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Så ett NTC-motstånd känner av temperaturen och drar av 10-15grader? Och det funkar som enligt den första bilden, ja har en återfjädrande knapp till motståndet?

Och skruva den kanske är svård, kanske kan klämma fast den bakom ett bulthuvud? Eller limma kanske är bäst, men både lim och motståndet måste ju klara ca 90-110grader. Alternativt tejpa fast den på kylarslangen eller vid givaren.

Dr. Mabuse skrev:
stayhard skrev:
Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig,
så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst!

Om du väljer ett NTC-motstånd borde det fungera i alla temperaturer utan att man behöver skruva på någon potentiometer beroende på ute-temperatur. Den kommer då att konsekvent dra ifrån exempelvis 10° eller 15° från ute-temperaturen (eller motortempen om du kan limma/skruva fast den på motorblocket nära den vanliga temp-givaren).
Jag vill minnas att ca 4,7k NTC (eller 5 kohm) brukar fungera.
Hittar det inte på Kjell & Co. eller Clas Ohlson, men det finns på http://www.Svebry.se om man inte vill beställa från ELFA.
http://www.svebry.se/Shop/Page/Art/pgAr ... chWord=ntc


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 15:28 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
Läste här nånstans att ett NTC motstånd är bara bra i vissa temperaturer.
Läste typ:

Vid 10 grader och man trycker i NTC motståndet så visa de kanske -10 istället, vilket är bra.
Men säg att det är -10 och du trycker i motståndet, då kanske de bara visar -15grader, då har ja problem vid kallstart ändå.
NTC motstånd verkar ge mindre resistans ju kallare det är.

Så en potentiometer verkar vara bästa valet. Funkar det med en på 5k Ohm?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 19:03 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det finns NTC-motstånd i en uppsjö av värden och temperaturspann. Så du kan säkert hitta något som passar dina önskemål.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 19:44 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
nyfiken skrev:
Det finns NTC-motstånd i en uppsjö av värden och temperaturspann. Så du kan säkert hitta något som passar dina önskemål.


Okej, hur tar ja redan på vilket ja ska ha? 5k Ohm har ja förstått borde funka men hur ser ja hur de klarar sig i vissa temperaturer?

På ALLA svebrys ntc motstånd står de nåt med 6mW/C (grader celsius), är de det ja ska kolla på? Och vad borde ja letaefter för siffror?

Är ju inte så kallt häromkring men vill ju ha ett motstånd som klarar ända ner till - 25 - - 30 grader.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 20:19 
Offline

Blev medlem: tis 11-03-29 19:37
Inlägg: 10
För att göra de hela väldigt enkelt för mig, säg att ja fixar kallstarten med ett vanligt motstånd och knapp som vi sa från början. Vilken resistans ska motståndet vara på?

Antar att man får prova lite, men 5k, 50k eller bara 0.5k Ohm? Ge mig ett ca värde för ett vanligt motstånd tack :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 13-08-29 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Prova med ungefär samma resistans som tempgivaren har vid 0 grader. Om det är en Bosch standardgivare med ca 2,5 kohm vid rumstemperatur, så kan du prova med ett kallstartmotstånd på 10 kohm till att börja med.

Se upp med att en del Volvo V40 (och föregångaren 400-serien) kan ha en motortempgivare av PTC-typ (dvs att resistansen ökar med ökande temperatur, till skillnad från normala NTC-givare där resistansen minskar med ökande temperatur). Om din bil skulle ha en sådan tempgivare, så måste du lägga kallstartmotståndet parallellt med givaren istället för i serie med den.
Säkraste sättet att kolla vad du har för slags tempgivare är att ohmmäta den dels vid kall motor och dels vid varm motor.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 13-08-30 09:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
stayhard skrev:
Läste här nånstans att ett NTC motstånd är bara bra i vissa temperaturer.
Läste typ:

Vid 10 grader och man trycker i NTC motståndet så visa de kanske -10 istället, vilket är bra.
Men säg att det är -10 och du trycker i motståndet, då kanske de bara visar -15grader, då har ja problem vid kallstart ändå.
NTC motstånd verkar ge mindre resistans ju kallare det är.

Tvärtom. NTC-motstånd får högre motstånd ju kallare det är. NTC står för Negative Temperature Coefficient, vilket betyder att ju varmare det är, desto lägre motstånd.
Bilens original-tempgivare är med största sannolikhet ett NTC-motstånd från början.

Jag har jämfört i tabeller på NTC-motstånd och visst, det diffar lite i offset mellan höga och låga temperaturer, men ett 4,7kohm NTC ger ca 20° lägre avläsning från 10°C och neråt. Vid 60°C är diffen 25° lägre.

Om du ändå väljer en potentiometer, välj 47-50 kohm, annars kommer den inte att räcka till när det blir riktigt kallt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011