Etanol.nu http://etanol.nu/forum/ |
|
Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=6964 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | stayhard [ ons 13-08-28 19:15 ] |
Inläggsrubrik: | Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Hej! Ska i dagarna nu konvertera min v40 -00 1.8 (INTE 1.8i), med antingen en linjär btr eller 40% större spridare, beror på vilket ja får tag i först. Ja vet ju inte alls vilka problem ja kommer få nu när de snart börjar bli kallt ute. Men för att fixa kallstarten i förebyggande syfte, vad ska ja göra och hur? Har inte tillgång så ja kan använda motorvärmare varje dag tyvärr. Oerhört tacksam för svar! |
Författare: | torbjorn [ tor 13-08-29 06:10 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Ta en funderare på om du inte skulle konvertera med ett billigt piggybacksystem (t ex Flexitune) istället. Det blir knappast dyrare än en justerbar BTR men många gånger tillförlitligare, dessutom lättare att tillfälligt gå över till bensindrift om man måste. När det gäller lösningen med kallstartmotstånd så kan man också ha en omkopplare för att koppla in flera olika seriemotstånd beroende på temperatur. Om det inte finns tidigare erfarenheter av just den typ av motor och motorstyrsystem som du har, så kan det bli till att prova sig fram. Var mycket skeptisk till att hämta uppgifter ur Haynes gördetsjälvhandböcker. De brukar baseras på det utförande av olika bilmodeller som säljs i England, och det är inte alls självklart att de motorutföranden som är vanligast i Sverige överhuvudtaget nämns där. När det gäller Volvo efter mitten av 90-talet är det bättre att tanka hem deras eget elektroniska verkstadshandbokssystem Vadis från lagom skum fildelningssite. |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 08:05 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Ja har faktiskt bestämt mig att jag kommer köra med större spridare bara, har hittat ett par som flödar nästan exakt 45% mer än dom jag har nu, dom sitter original i Saab 9000, även likvärdiga i 850 2.3turbo, så dom kostar inte mer än 400-500:- för fyra stycken. Och då kan ja bara hänga i bensin när jag vill också utan åverkan. Ja ska kika lite hur jag ska göra, men de blir väl ett par motstånd iaf från några få + grader till många minus, så jag alltid kan starta den i alla väder utan att sura ner motorn. Tack för svar torbjorn skrev: Ta en funderare på om du inte skulle konvertera med ett billigt piggybacksystem (t ex Flexitune) istället. Det blir knappast dyrare än en justerbar BTR men många gånger tillförlitligare, dessutom lättare att tillfälligt gå över till bensindrift om man måste.
När det gäller lösningen med kallstartmotstånd så kan man också ha en omkopplare för att koppla in flera olika seriemotstånd beroende på temperatur. Om det inte finns tidigare erfarenheter av just den typ av motor och motorstyrsystem som du har, så kan det bli till att prova sig fram. Var mycket skeptisk till att hämta uppgifter ur Haynes gördetsjälvhandböcker. De brukar baseras på det utförande av olika bilmodeller som säljs i England, och det är inte alls självklart att de motorutföranden som är vanligast i Sverige överhuvudtaget nämns där. När det gäller Volvo efter mitten av 90-talet är det bättre att tanka hem deras eget elektroniska verkstadshandbokssystem Vadis från lagom skum fildelningssite. |
Författare: | GL [ tor 13-08-29 08:46 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
I stället för ett fast motstånd är det bättre med en potentiometer. |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 09:02 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig, så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst! Fast det står ju lite om beräkningar och sånt, den förstod ja inte. Inte heller om P=Potientometer, vad är då shuntmotstånd=k som måste användas? Det är väl bara koppla in det som på första bilden fast det är en potentiometer istället för ett enkel motstånd eller är det mer avancerat än så? Tack på förhand! GL skrev: I stället för ett fast motstånd är det bättre med en potentiometer.
|
Författare: | Dr. Mabuse [ tor 13-08-29 09:57 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
stayhard skrev: Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig, så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst! Om du väljer ett NTC-motstånd borde det fungera i alla temperaturer utan att man behöver skruva på någon potentiometer beroende på ute-temperatur. Den kommer då att konsekvent dra ifrån exempelvis 10° eller 15° från ute-temperaturen (eller motortempen om du kan limma/skruva fast den på motorblocket nära den vanliga temp-givaren). Jag vill minnas att ca 4,7k NTC (eller 5 kohm) brukar fungera. Hittar det inte på Kjell & Co. eller Clas Ohlson, men det finns på www.Svebry.se om man inte vill beställa från ELFA. http://www.svebry.se/Shop/Page/Art/pgAr ... chWord=ntc |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 10:25 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Så ett NTC-motstånd känner av temperaturen och drar av 10-15grader? Och det funkar som enligt den första bilden, ja har en återfjädrande knapp till motståndet? Och skruva den kanske är svård, kanske kan klämma fast den bakom ett bulthuvud? Eller limma kanske är bäst, men både lim och motståndet måste ju klara ca 90-110grader. Alternativt tejpa fast den på kylarslangen eller vid givaren. Dr. Mabuse skrev: stayhard skrev: Pratade med elektrikern på jobbet och han fixar knapp, motstånd och en potentiometer gratis åt mig, så om nån vänlig själ bara kan tala om för mig vilken resistans motstånden ska ha så vore det riktigt schysst! Om du väljer ett NTC-motstånd borde det fungera i alla temperaturer utan att man behöver skruva på någon potentiometer beroende på ute-temperatur. Den kommer då att konsekvent dra ifrån exempelvis 10° eller 15° från ute-temperaturen (eller motortempen om du kan limma/skruva fast den på motorblocket nära den vanliga temp-givaren). Jag vill minnas att ca 4,7k NTC (eller 5 kohm) brukar fungera. Hittar det inte på Kjell & Co. eller Clas Ohlson, men det finns på http://www.Svebry.se om man inte vill beställa från ELFA. http://www.svebry.se/Shop/Page/Art/pgAr ... chWord=ntc |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 15:28 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Läste här nånstans att ett NTC motstånd är bara bra i vissa temperaturer. Läste typ: Vid 10 grader och man trycker i NTC motståndet så visa de kanske -10 istället, vilket är bra. Men säg att det är -10 och du trycker i motståndet, då kanske de bara visar -15grader, då har ja problem vid kallstart ändå. NTC motstånd verkar ge mindre resistans ju kallare det är. Så en potentiometer verkar vara bästa valet. Funkar det med en på 5k Ohm? |
Författare: | nyfiken [ tor 13-08-29 19:03 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Det finns NTC-motstånd i en uppsjö av värden och temperaturspann. Så du kan säkert hitta något som passar dina önskemål. |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 19:44 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
nyfiken skrev: Det finns NTC-motstånd i en uppsjö av värden och temperaturspann. Så du kan säkert hitta något som passar dina önskemål. Okej, hur tar ja redan på vilket ja ska ha? 5k Ohm har ja förstått borde funka men hur ser ja hur de klarar sig i vissa temperaturer? På ALLA svebrys ntc motstånd står de nåt med 6mW/C (grader celsius), är de det ja ska kolla på? Och vad borde ja letaefter för siffror? Är ju inte så kallt häromkring men vill ju ha ett motstånd som klarar ända ner till - 25 - - 30 grader. |
Författare: | stayhard [ tor 13-08-29 20:19 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
För att göra de hela väldigt enkelt för mig, säg att ja fixar kallstarten med ett vanligt motstånd och knapp som vi sa från början. Vilken resistans ska motståndet vara på? Antar att man får prova lite, men 5k, 50k eller bara 0.5k Ohm? Ge mig ett ca värde för ett vanligt motstånd tack |
Författare: | torbjorn [ tor 13-08-29 21:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
Prova med ungefär samma resistans som tempgivaren har vid 0 grader. Om det är en Bosch standardgivare med ca 2,5 kohm vid rumstemperatur, så kan du prova med ett kallstartmotstånd på 10 kohm till att börja med. Se upp med att en del Volvo V40 (och föregångaren 400-serien) kan ha en motortempgivare av PTC-typ (dvs att resistansen ökar med ökande temperatur, till skillnad från normala NTC-givare där resistansen minskar med ökande temperatur). Om din bil skulle ha en sådan tempgivare, så måste du lägga kallstartmotståndet parallellt med givaren istället för i serie med den. Säkraste sättet att kolla vad du har för slags tempgivare är att ohmmäta den dels vid kall motor och dels vid varm motor. |
Författare: | Dr. Mabuse [ fre 13-08-30 09:50 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Etanol konvertera v40 1.8. Lösa kallstarten? |
stayhard skrev: Läste här nånstans att ett NTC motstånd är bara bra i vissa temperaturer. Läste typ: Vid 10 grader och man trycker i NTC motståndet så visa de kanske -10 istället, vilket är bra. Men säg att det är -10 och du trycker i motståndet, då kanske de bara visar -15grader, då har ja problem vid kallstart ändå. NTC motstånd verkar ge mindre resistans ju kallare det är. Tvärtom. NTC-motstånd får högre motstånd ju kallare det är. NTC står för Negative Temperature Coefficient, vilket betyder att ju varmare det är, desto lägre motstånd. Bilens original-tempgivare är med största sannolikhet ett NTC-motstånd från början. Jag har jämfört i tabeller på NTC-motstånd och visst, det diffar lite i offset mellan höga och låga temperaturer, men ett 4,7kohm NTC ger ca 20° lägre avläsning från 10°C och neråt. Vid 60°C är diffen 25° lägre. Om du ändå väljer en potentiometer, välj 47-50 kohm, annars kommer den inte att räcka till när det blir riktigt kallt. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |