Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14-06-15 23:06 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
Precis som rubriken säger, hur startar man en etanolmoppe vid -10? Jag vet om startgas eller elda på förgasaren med gasbrännare men finns det något bättre sätt? ;)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-06-17 21:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det brukar vara lättare att kallstarta en tvåtaktare än en fyrtaktare på E85. En lösning som jag vet har använts med bra resultat på gamla snöskotrar vid etanolkonvertering är att montera en primer och en liten extratank (flaska) med bensin som primerpumpen får suga ur.
Det har också förekommit lösningar med fast monterad startgas- eller gasolflaska med slang till luftburken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 22:34 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
torbjorn skrev:
Det brukar vara lättare att kallstarta en tvåtaktare än en fyrtaktare på E85. En lösning som jag vet har använts med bra resultat på gamla snöskotrar vid etanolkonvertering är att montera en primer och en liten extratank (flaska) med bensin som primerpumpen får suga ur.
Det har också förekommit lösningar med fast monterad startgas- eller gasolflaska med slang till luftburken.


hur ska en primer fungera när flottörenkoppen är full med e85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-19 06:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tänker på den här typen av primerpump som sprutar in genom ett litet munstycke i insugningsröret/mellanflänsen mellan förgasare och motor.

T ex
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Univer ... primer.htm
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/ ... 230847.htm

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-06-19 08:02 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det går att starta på E85 så länge det är plusgrader, bara den får tillräckligt mkt bränsle/chocke så startar den (på bensinen i) E85. Även vid frost går det att starta på E85 men man räckna med fler startförsök ju kallare det är. Då är knepet att göra 1-2 korta startförsök, sedan vänta lite så att bränsle i venvhuset hinner förånga och sedan starta igen. Sen kan den vara lite tjurigt och kanske tjuvstanna nån gång när motorn är kall men när den väll bi varm är det inget problem. Motorn behåller också förvånansvärd länge tllräckligt värme trotts kylan så att detgår lätt att starta sedan.

Snygg lösning med primern för startbränsle, har den en slags ventil så att den inte suger med bränsle när motorn går? I stället för (start)gas och bensin har jag märkt att lite aceton är ett bra startbränsle vid startproblem pga kyla. Med aceton är risken att sura ner motorn pga överdoserig mkt mindre än med bensin.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-06-20 01:19 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
aryan skrev:
Det går att starta på E85 så länge det är plusgrader, bara den får tillräckligt mkt bränsle/chocke så startar den (på bensinen i) E85. Även vid frost går det att starta på E85 men man räckna med fler startförsök ju kallare det är. Då är knepet att göra 1-2 korta startförsök, sedan vänta lite så att bränsle i venvhuset hinner förånga och sedan starta igen. Sen kan den vara lite tjurigt och kanske tjuvstanna nån gång när motorn är kall men när den väll bi varm är det inget problem. Motorn behåller också förvånansvärd länge tllräckligt värme trotts kylan så att detgår lätt att starta sedan.

Snygg lösning med primern för startbränsle, har den en slags ventil så att den inte suger med bränsle när motorn går? I stället för (start)gas och bensin har jag märkt att lite aceton är ett bra startbränsle vid startproblem pga kyla. Med aceton är risken att sura ner motorn pga överdoserig mkt mindre än med bensin.


Det är en bruksmoped som körs varje dag så jag måste få till något hållbart därav kan jag inte hålla på med startgas och sånt, vad händer om jag stannar hos en kompis över natten och jag har startgasen hemma? Jag brukar springa igång den så jag antar att jag får springa lite, vila, springa igen osv. tills den startar men jag vill ändå ge bäst förutsättningar för den att starta lätt så det är därför jag har så många frågor om lågfartsmunstycke och chokemunstycken.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 18:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
startar den inte om du chokar den utav h-e?
om inte du får ta till lite uppfinningsrikedom,
har du inget verktygsfack som rymmer en startgasflaska?
eller montera fast en startagsflaska på ett bra ställe och förse den med en låååång smal slang in i luftfiltret...
ett snabbt tryck på knappen så får den sin behövliga kallsup....

eller en liten plastflaska med bensin och en primerpump...

http://www.skoterdelen.com/primerpump-- ... c-160.aspx


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 14-06-21 20:47 
Offline

Blev medlem: ons 14-06-11 23:30
Inlägg: 18
svante skrev:
startar den inte om du chokar den utav h-e?
om inte du får ta till lite uppfinningsrikedom,
har du inget verktygsfack som rymmer en startgasflaska?
eller montera fast en startagsflaska på ett bra ställe och förse den med en låååång smal slang in i luftfiltret...
ett snabbt tryck på knappen så får den sin behövliga kallsup....

eller en liten plastflaska med bensin och en primerpump...

http://www.skoterdelen.com/primerpump-- ... c-160.aspx


Änsålänge är det inte tillräckligt kallt och jag har inte fått mitt nya stora chokemunstycke men den startar på morgonen efter att man har sprungit några meter :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 07:59 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-14 07:51
Inlägg: 1
En moped tar väl inte så stor plats borde kunna ställas in i ett förråd eller garage så man slipper kallstarterna :)

_________________
Hur definieras en miljöbil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 15:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
pelle75 skrev:
En moped tar väl inte så stor plats borde kunna ställas in i ett förråd eller garage så man slipper kallstarterna :)

Jag tycker nog inte att detta känns som ett speciellt konstruktivt förslag.
Ingefär som att be mormor ta på sig en extra kofta istället för att byta den trasiga säkringen på el-pannan... :roll:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-07-17 13:02 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är ingen sakkunskapare, men blir det inte samma sak för alla förgasarmotorer? Alltså, vid E85-konvertering ändrar man munstycken eller nålar så att det ger en fetare blandning. Sedan när man chokar vid kallstart så stryper man luften till en del. Den oinitierade (som jag) funderar: Skall man ändra på chokespjällets area ännu mer i förhållande till förgasarens area?
Det är ju en annan egenhet med vissa förgasarmotorer. I många fall skall man "öppna" choken direkt som motorn har startat. I andra fall, bilar främst, vill ha choke i flera minuter. Ni som har prövat, har ni upplevt att det blir annorlunda efter E85-konvertering?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-07-18 05:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Ett trick som en bekant gjorde på sin moppe var att helt blockera insuget till luftburken när han skulle göra första kicken. Då sög motorn in duktigt med bränsle i förgasaren/motorn så pass att den nästan surade ner sig (detta var med bensin). Från det läget borde det vara lättare att starta även en etanolmotor.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut, det kanske är svårt att komma åt luftburken?

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-23 10:28 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Såhär gör jag och det har funkat i kyla ner till ~-20. (Det här inte varit kallare än så än. :wink: )
Jag håller in flödarknappen till dess förgasaren är full. Sen gör jag ett startförsök och flödar sen förgasaren igen. Den startar då vanligtvis på andra eller tredje försöket. Sen måste jag flöda lite då och då i någon minut för att få den att orka hålla sig igång.
Jag har haft moppen utomhus för att få den riktigt genomtjälad under denna utprovning och det har fungerat mycket bra. Någon startgas har då ej behövts.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-02-23 11:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ner till -20°C utan extra värme är mkt bra tycker jag. Det borde räcka till de flesta, även snöskoter.

Vad är det för moppe och vad har den för tändsystem?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 15-02-24 19:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Det är en Puch automatic -1971. Elsystemet är original och det som är ändrat är ställbart munstycke samt högkomptopp.

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011