Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-06-24 19:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-08-04 22:28 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 75
Jag har försökt räkna ut hur mycket mer etanol kyler än bensin och det blir inte mer än ca70gr. Har någon överhuvudtaget räknat på detta? Har någon räknat på detta mer än jag? Utförligt svar behövs...

_________________
940 med b230Ltt. Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-08-05 10:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 418
Ort: Norrland
det ligger i den storleken, typ 70 - 80° i kompressionsfasen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-08-07 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
För många år sedan (tror det var innan första forumkraschen) så var det någon som presenterade utförliga beräkningar här på forumet. En siffra jag lade på minnet var att om man tänker sig en E85/luft-blandning med lambda = 1 och där bränsle och luft har samma temperatur före blandningen, så kommer förångningen att sänka blandningens temperatur med 83 °C. Det stämmer bra med de uppgifter som KTH-professorn Edvard Hubendick publicerade i Teknisk Tidskrift omkring 1925, han rekommenderade luftförvärmning till 100-120 °C före förgasaren vid etanoldrift vilket gav en gastemperatur på 20-30 °C i insugningsröret.
Det kanske går att hitta mer dokumentation, beräkningar etc i KTH:s bibliotek?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 10:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 75
Ort: Säter
Det betyder alltså att på en etanolbil med turbo så är det bara sämre med intercooler?

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 325i -93, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Inom vissa gränser. Man kanske skulle ha någon slags "kylarskärm" för intercoolern så man kan reglera kylningen. Eller göra som på en del ryska större dieselmotorer där intercoolern kyls av motorns kylvatten, så att insugningsluften ständigt håller ungefär kylvattnets temperatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 11:05 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Är det inte så, att turbobilar utan intercooler är de bästa bilarna att köra på etanol?
Vi kör en og900S-91 på etanol med mycket bra resultat; har även monterat vintertermostat (92 gr) samt monterad en skärm bakom grillen för att hålla bra värme på motorn.
Och det funkar även när vi kör med släp; doch ingen buskörning med hög belastning under längre tid.
Förbrukningen ligger på 1.15 vid blandad körning vintertid.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011