Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:51

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 14-08-04 22:28 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Jag har försökt räkna ut hur mycket mer etanol kyler än bensin och det blir inte mer än ca70gr. Har någon överhuvudtaget räknat på detta? Har någon räknat på detta mer än jag? Utförligt svar behövs...

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-08-05 10:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
det ligger i den storleken, typ 70 - 80° i kompressionsfasen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-08-07 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
För många år sedan (tror det var innan första forumkraschen) så var det någon som presenterade utförliga beräkningar här på forumet. En siffra jag lade på minnet var att om man tänker sig en E85/luft-blandning med lambda = 1 och där bränsle och luft har samma temperatur före blandningen, så kommer förångningen att sänka blandningens temperatur med 83 °C. Det stämmer bra med de uppgifter som KTH-professorn Edvard Hubendick publicerade i Teknisk Tidskrift omkring 1925, han rekommenderade luftförvärmning till 100-120 °C före förgasaren vid etanoldrift vilket gav en gastemperatur på 20-30 °C i insugningsröret.
Det kanske går att hitta mer dokumentation, beräkningar etc i KTH:s bibliotek?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 10:56 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-03 02:43
Inlägg: 79
Ort: Säter
Det betyder alltså att på en etanolbil med turbo så är det bara sämre med intercooler?

_________________
///BMW - Was sonst!
Johan Eriksson / Säter
M3E30 -87, M3E30-replika -89 E85, 318iT -02, 320 iT -00


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 11:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Inom vissa gränser. Man kanske skulle ha någon slags "kylarskärm" för intercoolern så man kan reglera kylningen. Eller göra som på en del ryska större dieselmotorer där intercoolern kyls av motorns kylvatten, så att insugningsluften ständigt håller ungefär kylvattnets temperatur.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 11:05 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Är det inte så, att turbobilar utan intercooler är de bästa bilarna att köra på etanol?
Vi kör en og900S-91 på etanol med mycket bra resultat; har även monterat vintertermostat (92 gr) samt monterad en skärm bakom grillen för att hålla bra värme på motorn.
Och det funkar även när vi kör med släp; doch ingen buskörning med hög belastning under längre tid.
Förbrukningen ligger på 1.15 vid blandad körning vintertid.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-09-19 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man kör en tvåtaktsmotor utan separatsmörjning på etanol så använder man en tvåtaktsolja som är blandbar med etanol.
Med separatsmörjning verkar det inte vara lika kritiskt.

Lägg för övrigt märke till att denna tråd är uppåt 5 år gammal, och flera av dem som har skrivit inlägg i den är inte längre särskilt aktiva på forumet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-09-19 20:37 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
@torbjorn
Jag har inte lagt av min etanolmotor men den har varit vilande i något år pga motorhaveri. Nu är den igång. En b200. Tillräckligt för kopplingen och snålare än b230.
Planad 4,5mm och laddar 1,3bar. Har fått borra in extra spridare. 100-140km/h på cirka 4,0 sekunder.Fick ordning på den just idag.
:)

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-09-23 08:19 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har samma fråga och etanols kylande effekt. Kör en audi med 10V turbomotor, 550 cc spridare och eftermarknadssprut. Motorn har intercooler och jag upplever att jag ibland har problem att hålla tändstiften varma. Den kan missa lite på tändningen om man legat i låg fart ett tag o sen drar på. Med andra tändstift så missade den hela tiden i lågfart, på 50-stäckor. Menar ni att bilen kan gå bättre utan intercoolern? Intercoolern har väl även till uppgift att öka motorns fyllnadsgrad och det är väl alltid önskvärt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-09-23 12:59 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Dålig tändning kan bero på för långt elektrodavstånd. Jag hade 0,9 mm och sköt en helt ny Bosch tändkabel när den låg mot jord. Kör på 0,6 nu och då tänder den som den ska.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-09-26 12:26 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
Jag har haft problem med att få tändningen att rå på blandningen vid höga ladd och laster men det löste sej med en mer avancerad spole, mototron tror jag den heter. Mitt problem verkar ha mer att göra med att se till att hålla stiften varma, att inte köra med för kalla stift. Att gå från sommarhettan till dagens lite råa väder har bara gjort motorn starkare och jag är inte missnöjd med vare sej prestanda eller bränsleförbrukning. Jag har iof aldrig kört med E85 på vintern då dethär är en bil som bara får vara med på sommaren. På vintern kanske ICn kan vara ett problem?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-09-26 12:37 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Har du högre effekt på tändspolen så bör tändkablarna inte ligga mot jord. Jag tog en vattenslang och trädde på.
:)

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-09-26 16:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är om tändspolen ger lite väl hög spänning i obelastat tillstånd som man kan få problem med överslag i fördelarlock och tändkablar. Men det är inte högre spänning som behövs om man har svårt att få gnista i våta tändstift, utan det som då behövs är snarare lägre inre resistans eller kortare stigtid hos spänningspulsen.

Kom förresten ihåg att inre resistansen i tändsystemet inte har någonting alls att göra med den likströmsresistans man kan mäta upp med en vanlig multimeter i tändspole, tändkablar, avstörningsmotstånd mm.

Som regel kan man räkna med att det fabriksmonterade tändsystemet på vilken bil som helst efter ca 1985 räcker till gott och väl, under förutsättning att det är rätt saker som sitter överallt och att allt är i gott skick.
Men om t ex tändspolen har fel elektriska data (det vanligaste är att på en bil med brytarlöst tändsystem, har någon klåpare satt dit en tändspole som egentligen är avsedd för brytarstyrt system) eller om tändmodulen är bytt mot en undermålig piratdel, så ska man inte vänta sig att tändsystemet uppför sig som det ska.

Tvåtaktsmotorer, som ju brukar ha stora problem med våta eller igensotade tändstift, har s k kapacitiva tändsystem (CDI) just för att de ger en brant tändpuls med kort stigtid. Men det finns ett viktigt skäl till att sådana tändsystem (med enstaka undantag, t ex Saabs DI-system) inte används på bilar. Ett CDI-tändsystem ger nämligen mycket kort brinntid på gnistan, och det brukar medföra höga HC-utsläpp - alltså svårt för biltillverkaren att klara avgascertifieringen. Om man skulle konstruera CDI-tändsystemet för längre brinntid, så skulle följden istället bli att elektroderna på tändstiften bränns bort i förtid. Och det är ju knappast någon bilägare som de senaste 40 åren skulle ha accepterat att byta tändstift var 1000 mil...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011