Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elmotorvärmare, ett test
InläggPostat: sön 15-01-04 15:51 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För någon vecka sedan kopplade jag in min motorvärmare och lät den stå på i över ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen på motorblocket med IR-termometer. Det höll 30°C.
Bilen är en Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad FFV. Den har en elektrisk motorvärmare i original (monterad av Volvo) på något lite mer än 400 Watt. Det är en insticksvärmare som alltså sitter i blocket. Volymen i kylsystemet vet jag inte just nu, men torde väl vara på 8 - 10 liter?
Det var när jag kopplade in värmaren, ganska kallt ute. -12°C vill jag minnas, men temperaturen steg under dygnet till -3°C när jag stängde av. Men när man har en värmare inkopplad under så lång tid torde väl utomhustemperaturen ha mindre betydelse?
Moderna bilmotorer har ju en stor mängd plast- och plåtmantlar och kåpor runt motorn, men jag mätte på vad jag vill tro var motorblocket. Och vätskevolymen i systemet är väl också en "egen historia"? 30° öppnar ju ingen termostat så den vätskan som fanns i själva kylaren torde väl ha varit ganska iskall?

Nu vet jag att man inte bör köra elektriska motorvärmare på långtid. Jag har tidigare bränt upp två motorvärmare på en äldre bil på åttiotalet. Men det här var ju under en begränsad tid i jämförelse med den tidigare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 01:18 
Offline

Blev medlem: sön 14-12-07 23:01
Inlägg: 25
motorvärmare komemr aldrig varma mer än ca 30-40c så är det och dom kan stå 200dygn utan att bli varmare....

_________________
w124 E220-94 Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 10:58 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
nyfiken skrev:
För någon vecka sedan kopplade jag in min motorvärmare och lät den stå på i över ett dygn. Sedan mätte jag temperaturen på motorblocket med IR-termometer. Det höll 30°C.
Bilen är en Volvo V70 2.0F -08. Alltså en fabrikstillverkad FFV. Den har en elektrisk motorvärmare i original (monterad av Volvo) på något lite mer än 400 Watt. Det är en insticksvärmare som alltså sitter i blocket. Volymen i kylsystemet vet jag inte just nu, men torde väl vara på 8 - 10 liter?
Det var när jag kopplade in värmaren, ganska kallt ute. -12°C vill jag minnas, men temperaturen steg under dygnet till -3°C när jag stängde av. Men när man har en värmare inkopplad under så lång tid torde väl utomhustemperaturen ha mindre betydelse?
Moderna bilmotorer har ju en stor mängd plast- och plåtmantlar och kåpor runt motorn, men jag mätte på vad jag vill tro var motorblocket. Och vätskevolymen i systemet är väl också en "egen historia"? 30° öppnar ju ingen termostat så den vätskan som fanns i själva kylaren torde väl ha varit ganska iskall?

Nu vet jag att man inte bör köra elektriska motorvärmare på långtid. Jag har tidigare bränt upp två motorvärmare på en äldre bil på åttiotalet. Men det här var ju under en begränsad tid i jämförelse med den tidigare.


Titta på denna motorvärmaren; köpte 2 st och monterade i våra bilar, spridarkonverterade og900 Saab, den ena en I och den andra en lätturbo.

Startar nu utan någon extra etanolberikning vid kallstart; och motorn blir varm så termostaten öppnar efter ca 5-6km.

Monteras enkelt på systemet, fungerar bra! Kostar ca 750 ink frakt från Ch

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 11:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ta gärna en titt på viewtopic.php?f=7&t=6250 . Som synes räckte elmotorvärmaren i en Citroën CX för att få upp kylvattentemperaturen i toppen till omkring 50 °C före start, sen är det en annan sak att temperaturen sjönk ca 20 °C så snart motorn startade och kallvatten från värmepaketet och undre delen av kylmanteln kom in i systemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-05 13:19 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Den motorvärmaren jag använder i mina bilar har inbyggd pump, så vattnet cirkulerar under tiden den värmer. Det rekommenderas att man har öppen värmekran under uppvärmningstiden, och jag upplever nog inte att tempen sjunker när man startar.
Förvisso har jag inga mätare inkopplade så jag ser vetenskapligt vad som händer, men eftersom temperaturmätaren på Saab nog visar tämligen "rätt" så tycker jag mig kunna se att förvärmningen fungerar bra, ses ju även på förbrukningen, som är som på "sommaren" här.

Mvh Johannes


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011