Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 08:06

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 15-01-09 14:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Förstår din frustration. Känner nått ditåt med min Renault som efter byte av insprutare m.m har gått bra sen i somras och nu plötsligt började feta på igen så till den milda grad att den började varna för överhettad kat...


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Det verkar inte va nå trevligt,, om det ska varna för överhettad kat, sett den lampan på en 740 men aldrig sett den lysa nångång faktiskt.
Kanske är nått givarfel på den?
Morsan har haft ett par renaulter som jag skruvat med, bytt en 1.6 16v motor p.g.a att ena löprullen fick för sig att gå i förtidspension så det klippte allt som fanns i toppen,, efter motorbytet starta den inte och efter 3 dagars felsökning gav ja upp å sa sälj s***en!!
Dagen efter va jag i garaget och greja med annat och fick för mig att ta en sista titt på den när den låg ute på annons,, kollade en liiiten liten röd kabel,, kanske en 4mm2 kabel längst ner vid balken,, fick se ett litet litet hål i den och snitta av den där,, va helt grön och avärgad inuti,, skarva ihop den och bilf*n starta på ett kick,,, så där fick man för att man kört en voltmeter mätspets genom höljet sommaren innan på kabeln, som troligtvis fått saltvatten under vintern in i det minimala hålet och ärgat av medans den stått under vintern tills motorn byttes.

Små små fel kan ställa till huvudvärk så det räcker och blir över.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 15-01-09 18:55 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jahapp,, då va bilen kallstartad igen med annan motortempgivare samt Ez 116 box,, fortfarande likadan. :| :| :|
Nu vet jag inte vad det blir att testa härnäst.
Hallgivaren ska väll inte kunna spöka på det viset,, antingen så tänder motorn eller så är den stendöd om den skulle ha fått nån idé att kasta in handduken?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-11 11:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Silver skrev:
Det verkar inte va nå trevligt,, om det ska varna för överhettad kat, sett den lampan på en 740 men aldrig sett den lysa nångång faktiskt.


Det finns plats för den lampan i instrumentblocket på 740, men den är inte inkopplad någonstans på svensksålda exemplar. Jag misstänker att den bara har använts i länder där det har varit lagkrav på en sådan övervakning, t ex Californien och Japan.


Beträffande motortempgivaren, så är det ju som sagt en dubbel givare. Det ena NTC-motståndet är anslutet till LH 2.4 -styrdonet och det andra till EZ116K-styrdonet. Och det är bara LH 2.4 som har någonting med kallstartfunktionerna att göra.
Anledningen till att även tändsystemet får motortempinformation sägs ryktesvis vara att motorn ska gå med senare tändning än normalt under varmkörningen för att hålla hög avgastemperatur så att katalysatorn kommer igång snabbt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-11 16:45 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jo, har för mig jag sett det i nån instruktionsbok att det är vissa ställen bara som den är aktiverad på.

Nu är allt jag kan tänka mig utbytt (till andra beg delar jag har),, alltså, BTR Spridarna, motortempgivaren, EZ116 boxen, tändspole, allt utom LH boxen då den jag har liggandes har jag smart nog råkat löda sönder då jag provade att mixtra med den till min f.d 945 turbo då den krånglade,, så jag for iväg till broder igår och fick ta en av han att prova med,, peta i den i bilen och for hem,, (började fundera på vägen dit va det ska bli av denna bilen då han helt plötsligt började gå på 3, dura och hosta till ibland, fick se när ja kom fram att jag smurtigt nog glömt trycka till 3 cyl spridarkontakt ordentligt efter morgonens många långa startförsök för att få igång den,, men s**t samma) ställde ner bilen igår eftermiddag och lät den stå till nu runt 1 tiden, gick ut och skulle göra ett försök att komma in till stan och förväntade mig det gamla vanliga,, starta till, dö, tugga tugga tugga tugga tugga med starthjälp, koppla ur spridare osv MEN,, den small igång direkt även utan kallstart i -5*C efter ett par varv.
Chockad så for jag iväg och den gick som en klocka som den brukar göra,, eller gjorde innan den började krångla, åkte ner till garaget efter stan, slet bort det eländiga "jättefräna" biltema sportfiltret jag satte dit i somras och monterade tillbaka all den gamla filterutrustningen igen som sitter original.

Så nu får jag vänta ännu en kväll till imorn och se om det håller i sig och felet som jäckat mig under ett par månader helt plötsligt hade dykt upp i LH boxen av alla ställen och komponenter som vanligtvis börjar ge upp efter många år.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-11 17:31 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Skulle inte förvåna mig; så var det här för nåt år sen när en Saab plötsligt gick som en kratta; då byttes också allt och sen, som sista, absolut sista åtgärd byttes boxen...

Brumm brumm så gick bilen igen; läste sedan att just 89 års modell av 900I hade underliga problem med boxarna; fick aldrig klart för mig vad det var, men någon dålig jordning tycker jag mig kunna minnas i alla fall.

Bilen ägs numera av familjen här, och har funkat sen dess; men har konstigheter för sig vad tomgången gäller; KAN vara pga att fördelaren bytts ut mot fördelare med hallgivaren monterad; bilen går ju på sprit så hög tändning gör susen här.

Bilen drar runt 0.90l/m etanol vid blandad körning


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-11 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De "standardfel" på LH 2.4 som jag känner till är följande:

1) Transistorn som styr spridarna går sönder (avbrott i den, troligen avbrända bondningstrådar). Det brukar hända om någon har monterat lågohmiga spridare i en bil som från början har haft högohmiga och därför saknar yttre förkopplingsmotstånd.

2) Någon av relädrivarna (för bränslepump- resp huvudrelä) går sönder. Det är svårt att åtgärda eftersom de sitter i en hybridkrets. Dock verkar konstruktionen vara likadan som för motsvarande diskret uppbyggda relädrivare på LH 2.2 , så om man verkligen vill reparera ett styrdon kan man bygga upp en sådan på en bit veroboard för att lösa problemet. Detta fel lär vara vanligare på Volvo 240, som använder två standardreläer där spolen tydligen har lite väl hög strömförbrukning, än på Volvo 700/900-serie och Saab.

3) Stiftet för ständig spänningsmatning till styrdonet ärgar sönder. Betydligt vanligare på Saab 9000, där styrdonet sitter fuktigt till ute i luftintagslådan, än på Volvo och Saab 900.

4) Fuktskador i styrdonet. Även detta vanligare på Saab 9000.

De äldsta LH 2.4-styrdonen på Saab skiljer sig en hel del från alla andra sådana - dels har de samma märkliga lösning som LH 2.2 med en spänning-till-frekvens-omvandlare för att ta hand om signalen från luftmängdmätaren, och dels går processorn på halva klockfrekvensen jämfört med alla andra LH 2.4 (6 MHz istället för 12 MHz).

Styrdonet på Saab 9000 med 2,3 l sugmotor avviker också genom att det inte är avsett för gasspjällkontakt med strömbrytare för tomgång och fullgas som alla andra, den motorn har istället en linjär gasspjällägesgivare och styrdonets ingång är gjord för en analog 0-5 V -signal.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 15-01-11 22:50 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Troligtvis så måste det va nått fuffens med boxen, va ut för en kvart sen i kylan och veva igång den, starta på ett kick.
Kanske ska öppna boxen och ta och kika och se om det syns nått, en renaultbox jag öppnade enågn som bara gick på 2 cyl hade fått ärg mellan det trebenta motståndets aluminiumbakdel och boxens chassi och jordade därigenom,, skrapa bort ärget, bände upp trebeningen försiktigt och la ett par tunna lagersekundlim emellan som bildade en hård hinna mellan trebeningen och boxens chassie,, plugga i och sen gick den som en klocka,, samma renault förresten som jag smart nog stoppade voltmeterspesen i kabeln på så kabeln ärgade sönder efter att ha stått inann motorbytet,, Franskt verkar dra till sig korrosion på nått sätt.
Oh, skulle min 245 dra 0.9 så skulle jag va gla =) det va inte dåligt, hört att motorerna inte ska gå för snålt på E85, men är ganska nöjd med liten milen,, får se om den kanske sjunker lite till efter boxbytet,, om den gjort så den matat på lite konstigt med bränsle,, men som sagt, ligger den på litern så är det trevligare än litern på 95okt iallafall =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 17:05 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Får se om det går att få med bilden på hur boxen som satt i ser ut.
Tog hem den boxen jag har liggandes i garage så ska försöka få ihop en hel av de två, men det blir nog bara att flytta programchippet, verkar inte finnas allt för mycke att ta på den som satt i. Får se om det går att få med. Verkar som den fyrbenta B57582 komponenten har läckt? Hur nu det kan ha gått till, vad jag vet så innehåller inte dom nån sorts elektrolyt som kondensatorer som kan gå läck,, eller om nått annat hänt med den? Svårt att se på bilden men den är lite gulnad på benen.
Bilaga:
20150112_165327 - Kopia.jpg
20150112_165327 - Kopia.jpg [ 229.42 KiB | Visad 17286 gånger ]

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 19:20 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Så här ser den ut: https://www.fairchildsemi.com/datasheets/LM/LM393.pdf

Att "ben" och annat på elektronik kan bli gula kan bero på att det är ett tunt hölje av silver på dom. Om det finns t.ex svavel i närheten så kan silver bli missfärgat. Om vi förenklar det lite: Gul missfärgning - lätt angripet. Svart missfärgning - svårt angripet. Svavel ingår ju som en komponent i gummivulkanisering. Nu är det ju långt till bildäcken i ditt fall, men t.ex en kabelgenomföring eller något annat av gummi kan påverka.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 22:03 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har ingen koll på elektronikkomponenter mer detaljerat, vet mest bas fakta om vad de pysslar med om man säger =) Motstånd, kondensatorer, dioder, och de mer allmänna delarna, sen hur chip typ eeprom och dylikt funkar har jag mindre koll på.
Enda jag sett som ger en sån "spilld mjölk" hinna som är på PCB är om en kondensator av elektrolyt format gått läck och smörjan runnit ut på kortet.
Syns tydligt hur fläcken ligger på kortet, från hörnet och inåt,, men ser inga komponenter direkt som vad jag vet skulle kunna ge det symptomet "fläcken".

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 22:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där ser helt normalt ut för ett LH 2.4 -kort. Det gula är flussmedelsrester från inlödningen av de utprovade motstånden till höger i bilden.

Ta för säkerhets skull en titt även på baksidan av kortet för att kolla att det inte finns några fuktskador eller otrevligheter där.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 22:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Du kan ju om du vill försöka, tvätta kortet. Det finns en alkohol som heter Isopropylalkohol. Den är tämligen lik etanol kemiskt sett, men inte drickbar! Den finns att köpa på Kjell & Co. Visserligen ganska dyr, 140 kr litern vill jag minnas, men det går att använda den till flera områden. T.ex tvätta bandspelar- och videohuvuden, tvätta optik och annat som kan behöva tvätt eller avfettning. CD-skivor som har "hakat upp sig" t.ex. Spriten heter även i dagligt tal Tvättsprit eller Teknisk sprit. Använt inte T-sprit. Det blir ett finkornigt damm av den när den avdunstar. Ungefär som det ser ut nu (på bilden)
Köp också en pensel att borsta med. Välj då gärna sådana engångspenslar av plast som inte har en plåtskoning för att hålla i borsten. Klipp av borsten någon centimeter så att den blir lite styvare. Risken med plåtskoningen är att man repar något ömtåligt. Skulle det finnas kvar något flussmedel från någon lödning, så löser spriten upp det också. Tvätta båda sidorna på kortet med lite generöst med sprit och penseln.

Jag har jobbat lite med optofiberskarvning. Där tvättar man fibrerna med sprit. Det finns optofiberskarvare som kräver 99,98 % etanol. Men ekonomer och jobbplanörer tycker att det går lika bra med tvättsprit. Det är som man ser, delade meningar, men till att tvätta kretskort duger tvättspriten gott.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 23:20 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Har tvättat av kortet redan med tops och sprit, vet inte vad det är för sprit men nån sort som moder fått tag i via vårdjobb för några år sen,, så det blev rent, däremot tänkte jag inte på att pensla men det slog mig sen, baksidan ser fin ut, bara framsidan där som såg ut som området runt klock-kondensatorn på ett XBOX moderkort, klassiskt fenomen på gamla XBOX då kondingen går och läcker ut på moderkortet,, så öppnar dem alltid och kollar den/löder bort den då den är överflödig idag och för dyr för att byta ut till ingen nytta.
Därför tanken slog mig om det är nått som gått läck där i närheten.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 15-01-12 23:42 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Men det skulle va intressant att veta vad i boxen det är som fått för sig att lägga av och gör att den matar för mycket soppa vid kallstart,, startat varenda gång nu sen jag lånade en box av broder och petade i.

Är det nån som vet om 280000946 boxen går att ha i 245an?
280000561 heter den som sitter i nu, samma som den som krångla, läst att 240/740 standard/snik GL kör med samma box, men fader har en skrotad 945 stående med en 280000946 box i vilket jag fått fram infon om att den sitter i 240/940 med B230FD, EGR+Pulsair,, men undrar om det har nån större betydelse då de styrs av samma givare, LMM m,m.
Ska dit imorn och prova att stoppa den i bilen och se om den funkar bättre,, eller som den ska.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011