Skruvat mycke B230 i mina dagar men just denna får mig att klia sönder hårrötterna lite.
Bilen är en Volvo 245 -90
Motorn har jag konverterat som jag brukar fast denna gången med 4.5mm planad 530 topp. I övrigt är det en standard B230F, A kam, LH 2.4 sprut med den blå kallstartsspridaren under insuget, 850 T5 spridare, nya tänddelar, sotningssats, förstärkt topp packning, 13kg´s svartbult. Ligger på ca 1L/m normal körning med lite gasande ibland.
Byggt kallstarts relä med 20KOhm motstånd som jag gjort på mina förra byggen.
Nu till problemet, när den stått över natten eller över en hel dag så är den omöjlig att få igång, den surar nått så in i,, När jag vrider på starten så hoppar den igång direkt, går några varv och sen dör den sakta,, stinker sprit som Ulf Lundell och vägrar tända igen.
Rycker jag två spridare (2 och 3) och kör på starten igen så kommer den tillslut då den får tömma cyl 2 och 3 så den kan börja tända på det bränslet som blir kvar i cylindrarna,, och medans den går så får jag stoppa tillbaka spridarkablarna sen går den,, går att stänga av den efter en minut och den startar utan problem.
Tog bort luftröret från luftfiltret till LMM sist den spöka häromdagen och det rann ut knappt 1/2 dl soppa ur LMM,, alltså surar den nått kopiöst första startförsöket, Har lite gas under startförsöken så den får lite mer luft annars kan man tugga startmotor till dödagar, är nog därför soppan från kallstarten kom ut till röret och ner till LMM.
Gjorde en snabbkonvertering på min fars 945 -91 på samma sätt utan planing med samma köldstart, hans hoppar igång utan problem när det va -15 för ett par veckor sedan och krånglar ingenting.
Så undrar om det är nån som har nått tips på varför den kan sura så de första varven efter att ha stått ett tag. Funderar på om det kan ha nått med den blå kallstartsspridaren att göra,, vet att man kan bygla nån koppling nånstans som är byglad original på LH 2.4 utan den kallstartsspridaren så styrenheten lägger kallstarten på de vanliga bränslespridarna istället för den blå kallstartsspridaren men hittar ingen info om det och har ingen bil för tillfället utan den där blå spridaren att kolla på vart byglingen ska ske.
Eller om nån har någon annan idé,, fenomenet började tidig vinter, innan det så starta den alltid utan problem, när det började krypa ner mot -5 sträcket och jag monterade kallstartsreläet så starta den utan problem, en vecka senare så hittade jag felet att fjädern i fördelarlocket till kolet hade rostat av så det fick inte någon bra kontakt däremellan, därför den började bli lite svårstartad då, bytte det och den gick fint igen, efter en vecka till så började detta elände med att den surar ihop totalt och dränker sig i sprit. Gnistan är bra, stiften jättefina men måste mata nått enormt med bränsle de första 10 sek den startar till i början efter att ha stått ett tag.
Idéer? Någon?
_________________ "Friskt kopplat hälften brunnet" "Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"
|